Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har programrat musik ett tag nu & har precis köppt mitt

första midiklav.

Problemet är att när jag spelar på klaviaturen så

synkas det inte med vst syntharna,ljudet fördröjs ca 1 sec

vilket är jävligt irriternade.

Så vad gör jag,är ny inom midi men det borde ju inte vara så svårt,eller ?

Annons
Posted

eftersom du nu absolut med största säkerhet kör detta i ett sequencerprogram så är din asio fel.. mao du har galen letency, det vill säga fördröjning. Gå in och kolla inställningarna för ditt ljudkort. I cubase går du in på device set up och sedan mediabay.

vet inte vilket ljudkort du har men det ska så på ditt korts asio iaf.

har du mer problem så är det bara att messa

E.n.T

Posted

Om du kör Cubase kan du också gå in under Devices -> Device Setup... och sen kryssa i "use system timestamp" under DirectMusic och Windows MIDI. Det löste mina latencyproblem för mitt midiklav, men det handlade å andra sidan inte om så mycket som 1 sekund. Så testa det som E.n.T föreslog först.

Posted

Sitter på laptop så jag har ett intergrerat( rätt kasst? ) SoundMax digital audio.

Hittar dock inget som heter " asio " .

Och sitter på Fl Studio 5,finns inte så mycket att ändra på under midi settings.

Tack för svar!

Posted

Då är det ditt ljudkort som är felet. Det har helt enkelt inte ASIO-stöd, och utan det får man räkna med latency to the core...

Kolla om ASIO 4 ALL kan vara nåt för dig. Har aldrig testat det själv, men det sägs fungera bra. Dock vet jag inte om det fungerar till alla ljudkort. Men ta en titt på det i alla fall.

Alternativet får nog bli att skaffa ett externt USB- eller Firewire-ljudkort. Finns flera bra, billiga alternativ.

Posted

När jag körde Moog Modular ( utan sequnenser prog) va de nästan ingen

fördröjning alls.

Och för att tilllägga,när jag skruvar på rattarna går allt också i realtime.

Finns det något annat prog att rekomendera ?