Jump to content
Annons

Låtar till bröllop


PETERucci

Recommended Posts

Hej gott folk

Kan glatt berätta att min syster med festman nu ska gifta sig till sommaren, har tänkt bjuda på lite musik under bröllopsfesten, vilket jag vet att dom skulle uppskatta.

Jag har väl helt klart mest färdigheter och trygg med elgitarren, men akutstiskt fungerar också, dock inte alls lika bra! Men då är man ju hårdrock också 😠

Skämt å sido, jag har redan, väl tidigt kanske, börjat funderat på eventuella låtar att framföra. Jag kommer att spela själv, inget band bakom, instrumentalt.. Bara gitarr, tänkte att det skulle passa...

Nu har jag problem med låtval, men här är några jag kommit på:

Antemeridiem - Spaniard

Eric Johnson - A Song For Life

Kristofer Åström - Loupita #3

Tror ni det passar bra? Andra tips om möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En mycket vacker låt som passar perfekt, är Somewhere out there (James Ingram och Linda Ronstadt).

En annan otroligt vacker låt, är The day I fall in love (James Ingram och Dolly Parton).

Visserligen är båda duetter, men det finns väl någon tjej i sällskapet som kan shanghajas för den goda sakens skull...? 😠

James Ingram har gjort fler helt underbara låtar som jag tror passar kanonbra. Ett exempel är hans cover på R Kellys I believe I can fly, som vida överglänser originalet.

Nämnde jag att James Ingram är en av mina största favoriter...? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Gå in i dina Boss-arkiv (och har du inga, inskaffa):

I wanna marry You

Drive all night

Two hearts

All that heaven will allow

If I should fall behind

Walk like a man

Stora no-no:

Hungry Heart

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte väl bryta gubbrocktrenden lite..

Depeche Mode - Somebody

Kent - Utan dina andetag

Thomas Di Leva - Miraklet

The Cure - Friday I'm In Love

Kraftwerk - The Model.. 😄 ..

Okej, den sista var väl inte helt seriös, dock vore den nog rätt rolig att höra på gitarr 😄

Kommer nog på lite fler senare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"...peta in en pinne i brasan, hämta ett par öl å revbenspjäll..."

Undrar förresten hur pass seriös den texten är?

Vet inte hur man ska vrida och vända på den.

Antingen är kompositören ett svin, eller så är han sarkastisk. ELLER så dokumenterar han väl hur många förhållanden ser ut, och på så sätt tar avstånd från det?

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Mark Knopflers Wild Theme är ett vackert gitarrstycke utan text. Och om man är

en gitarr fantom så ska man naturligvis lira Bach. Jesu joy of man desiring tex klassisk

bröllopsmusik som organisten kanske spelar i alla fall. Problemet med musik utan text

är att det är ganska många som inte fattar. Tar man kända låtar och spelar utan att sjunga

så kommer folk att höra texten i huvet i alla fall. Typ The Beatles.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för era otroligt seriösa svar :rolleyes:

ingen som har ngn bra låt endast arrangerad för gitarr? kommer ju som sagt att vara instrumentalt, så inga låtar med sång tack!

Oj! Ingen sång? 😄

Sök i så fall efter Jonathan Butler, som har gjort massor av otroligt fina låtar som är baserade främst på akustisk gitarr. Visserligen sång också - men många är helt instrumentala - och de som inte är det, går säkert bra att köra utan sång också. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj uj uj! Jäklars! Här snackar har vi ett av mina favoritämnen. Musik om och av kärlek är för i mina öron något av det vackrare man kan avnjuta. Var skall vi börja?! Finns så mycket... *system overflow* 😱

Eva Cassidy har framfört ett par väldigt vackra låtar med sin gitarr. Time after time, Kathys song, Fields of Gold, For Emilly, when ever I may find her osv. Klart värt att lyssna in dig lite och se vilken låt just du anser passar, om nu någon låt passar.

Sedan finns det en lite udda låt i sammanhanget, dock inte mindre bra för det, som en deltagare i Melodifestivalen framförde för att par år sedan: Rolf Carlsson - Tidig är tiden. En mycket vacker gitarrbaserad låt som kanske faller dig i smaken?

Sedan har vi Stefan Andersson - Anywhere is paradice som är en stor favorit. Om du gillar Stefan Andersson så rekomenderar jag dig plattan han spelade in i någon kyrka i Göteborg för något år sedan: En främlings hus. Helt fantastisk platta!

Rackarns! Nu måste jag återvända till verkligheten och jobbet. Ber att få återkomma senare!

Lycka till och välj med omsorg 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

"...peta in en pinne i brasan, hämta ett par öl å revbenspjäll..."

Undrar förresten hur pass seriös den texten är?

Vet inte hur man ska vrida och vända på den.

Antingen är kompositören ett svin, eller så är han sarkastisk. ELLER så dokumenterar han väl hur många förhållanden ser ut, och på så sätt tar avstånd från det?

😱

Var på Pepskonsert igår så jag bara måste rekomendera, "Styr den upp"

Dä är ju textraden:

"Jag för in veden i det öppna spjället..." Lite lagom porrig låt ;-)

/Fredasp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...