Jump to content
Annons

För att få ut max ur sin XT Live...


PETERucci

Recommended Posts

Som titeln säger, hur ska jag använda mitt XT Live för att få ut maximalt av dess funktionalitet.

Tycker ni man ska köra den direkt in i datorn, ut genom datorhögtalarna, och satsa på bra högtalare. Eller ska man köra den genom förstärke, eller bara genom en förstärkarlåda/högtalare? Vad rekomenderas och varför? Samt till vilket pris?

Hur använder ni eran?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På line6 forumet för pod så finns massor med trådar där detta diskuteras och ljudklipp finns att lyssna på 😉

http://line6.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=3

Många tycker olika och det beror också på vilka grejer man kopplar den till.

En superneutral Atomic eller keyboardförstärkare så rek många att koppla till fxreturn, andra gillar instrument in för att få med förstegets karaktär.

Andra kör direkt till PA.

Testa dig sedan fram med inställningarna i poden som styr vad du kopplar till, studio direct mm.

Jag har en Fender Prosonic rörcombo 2x10 som jag kopplar min pod-xt till genom instrument in.

Till den är det mest neutrala ljudet studio direct från poden tycker jag, och jag har noga provat alla inställningar. Andra gillar front of combo.

Testa tills du blir nöjd. Jag kör lite olika, bypassar poden helt, kör ibland bara effekter, eller så kör jag poden fullt ut.

Eftersom jag inte har något bra ljudkort så använder jag poden som ljudkort och spelar in direkt från USB till datorn. Det låter riktigt bra 😄

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du den bara till inspelning? I sådana fall borde det ju duga gott att köra den rätt in i ljudkortet. Vi använde den gamla POD:en (första modellen tror jag) till några solon på första skivan, rätt in i mixerbordet. Lät alldeles utmärkt.

Ytterligare en live-variant förutom de som redan föreslagits är en s k Power Enginee från Tech21: http://www.thomann.de/thoiw5_tech_21_power...0_prodinfo.html

Den är direkt byggd för att användas ihop med apparater av samma slag som Pod XT live (d v s, preamps med effekter samt förstärkar-och högtalarsimulering). Den består av en 12:a, ett väldigt "rent" 60W slutsteg och en 3-bands eq för att eventuellt justera ljudet något. Går även att koppla ihop flera stycken om så önskas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror på hur du skall använda den och varför du köpte den.

Men koppla den till ett rörsteg ( Eller in i effektlopen på en rörtopp) och in i ett cabinett och du kommer att bli nöjd.

Visst finns det andra alternativ som Tech21 powerengine och atomic.

Men ett bra rörsteg och ett bra cabinett låter fint och då funkar poden klockrent som Preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du den bara till inspelning? I sådana fall borde det ju duga gott att köra den rätt in i ljudkortet. Vi använde den gamla POD:en (första modellen tror jag) till några solon på första skivan, rätt in i mixerbordet. Lät alldeles utmärkt.

Ytterligare en live-variant förutom de som redan föreslagits är en s k Power Enginee från Tech21: http://www.thomann.de/thoiw5_tech_21_power...0_prodinfo.html

Den är direkt byggd för att användas ihop med apparater av samma slag som Pod XT live (d v s, preamps med effekter samt förstärkar-och högtalarsimulering). Den består av en 12:a, ett väldigt "rent" 60W slutsteg och en 3-bands eq för att eventuellt justera ljudet något. Går även att koppla ihop flera stycken om så önskas.

ja, något i den stilen lät utmärkt, tack för länken!

Vad jag använder XT:n till, mestadels bara för skoj. Att repa in låtar hemma med ett schysst ljud, men annars så spelar jag in en hel del med den också...

Låter kanske dumt, men för att få ut lite pengar eftersom jag lever alltför fattigt just nu, så funderar jag på att sälja min Mark IV, behålla XT:n, samt ersätta IV:an med ngn annan, typ Power Enginee föreslagen ovan.

Jag vet inte heller, känns som att jag inte kan utnyttja varken XT:n eller Mark IV:an fullt då man kombinerar dessa två.

Just nu kör jag Gitarr>XT Live>Effects Return bak på Mark IV:an.

Är detta dumt? Jag är som sagt total nybörjare vad gäller ljud, har under mina 8 år som aktivt spelande aldrig lagt ner tid på att lära mig sånt här, bara koncentrerat mig på spelandet 😏

Tacksam för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen tror jag att du får minst lika bra ljud (möjligen bättre) med uppkopplingen du har nu, jämtemot att köpa en Power Enginee. PE är ju en förstärkare utan försteg. Och kopplar du in i effekloopen så har du med allra största säkerhet (vet ju inte hur just den förstärkaren är uppbyggd, men om man utgår från hur det vanligtvis ser ut) kopplat förbi försteget och rätt in i slutsteget.

Är du inte nöjd med ditt ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen tror jag att du får minst lika bra ljud (möjligen bättre) med uppkopplingen du har nu, jämtemot att köpa en Power Enginee. PE är ju en förstärkare utan försteg. Och kopplar du in i effekloopen så har du med allra största säkerhet (vet ju inte hur just den förstärkaren är uppbyggd, men om man utgår från hur det vanligtvis ser ut) kopplat förbi försteget och rätt in i slutsteget.

Är du inte nöjd med ditt ljud?

nja, inte riktigt faktiskt.. visst, det låter hyfsat, men det är helt klart något som fattas. Kanske bara har trötta rör och ska testa byta dom? Nja, men det kanske bara är så att man aldrig ska vara nöjd?

Ska fortsätta och mixtra o se om jag får till något bra ljud snart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen tror jag att du får minst lika bra ljud (möjligen bättre) med uppkopplingen du har nu, jämtemot att köpa en Power Enginee. PE är ju en förstärkare utan försteg. Och kopplar du in i effekloopen så har du med allra största säkerhet (vet ju inte hur just den förstärkaren är uppbyggd, men om man utgår från hur det vanligtvis ser ut) kopplat förbi försteget och rätt in i slutsteget.

Är du inte nöjd med ditt ljud?

nja, inte riktigt faktiskt.. visst, det låter hyfsat, men det är helt klart något som fattas. Kanske bara har trötta rör och ska testa byta dom? Nja, men det kanske bara är så att man aldrig ska vara nöjd?

Ska fortsätta och mixtra o se om jag får till något bra ljud snart...

Fortsätt mixtra.

Börja med att se till att du har rätt läge på "What are you conecting to"

Stäng sedan av alla effekter eq gate kompressor allt.

Kör bara med AMP och testa lite olika stärkare tills du hittar den du gillar.

Sen kan du använda effekter om du vill. Men börja inte med att testa massa patcher från folk. Utan ratta in ditt eget ljud utan EQ mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...