Jump to content
Annons

Moderkort resp. processorfråga---


Florian le Sage

Recommended Posts

Hur pass viktigt/stor skillnad är det på busshastighet 800 mot 1066...finns ju en hel del burkar på blocket tex som bara är ett halvår gamla men med just den lägre...

Samma sak igen måste jag fråga gällande cpu: skall man satsa på 3.6 eller 2.4 etc, vilket duger/är prisvärt mot prestanda när det gäller core 2 duo?

(och varför duger inte "gamla" dual core plötsligt?)

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lycka till med att få tag på en Core2Duo på 3.6GHz... 😲

2.4GHz duger fint - och busshastigheten gör större skillnad än att gå upp på nästa hastighet på CPU (som kostar nästan dubbelt så mycket).

Varför inte Dual Core? För att de är på utgående och för att de blir varmare än Core2Duo - och förstås för att de har en äldre konstruktion som gör dem underlägsna den nya generationen. Köper man nytt, så vill man ju gärna att det fortfarande ska vara bra om två år - och inte att det ska vara sopor om 1½...

Passa dig noga - för nu släpps snart Core2Quad - så att du kan få ännu värre beslutsångest... 😄😏

Du kan inte använda så mycket från din gamla egentligen, utan det är chassit, eventuellt nätdelen (om den är stark nog och om du skaffar lite adapterkablar), diskdrive, CD/DVD-brännare, tangenbord, mus, skärm, eventuellt hårddiskar - men oftast behöver man byta moderkort, CPU, minnen och grafikkort om det går ett par år mellan uppgraderingarna. Utan ett utbyte av minnena, så får du t ex inte lika mycket glädje av den högre busshastigheten, eftersom de äldre minnena är slöare...

Jag tycker inte att det känns motiverat att köpa 10000RPM-diskar, med tanke på hur mycket mer de kostar, utan 7200RPM räcker gott och väl. Behöver du extrem fart, så blir det billigare och snabbare att koppla ihop två 7200RPM-diskar i Raid0, än att skaffa en 10000RPM-disk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ja det är ju onekligen så att man känner sig lite utanför denna utveckling, tyckte det var alldeles nyss dualcore kom och höjdes till skyarna...

På tal om 3.6 så var det 3.4 jag menade: http://www.blocket.se/vi/10743969.htm?ca=14_s

vad säger man om en sådan,förutom att busshastigheten är låg då...???

eller:

http://www.blocket.se/vi/10701433.htm?ca=14_s

???

Link to comment
Dela på andra sajter

Den på 3.4GHz kan nog vara trevlig - men de är varma. Frågan är också vilket chipset det är på moderkotet, eftersom grafikkortet är ett typiskt spelkort - och risken därför finns att det är nForce4 med SLI-stöd - något som är mycket olämpligt till allt annat än spel.

När minnena på nya burkar är uppe i 800MHz, så känns det också lite jobbigt med bara 533Mhz. Dual channel gör lite grand, men i ärlighetens namn inte någon gigantisk skillnad.

Angående Dell-maskinen: Med 1066MHz CPU-buss, borde moderkortet ha stöd för 800MHz minnen, så det känns som en liten varning att det bara sitter 677MHz minnen då. ATI-kortet är däremot ok för musikburkar. Dell använder dessutom ofta snik-varianter av moderkort, som kanske kan ställa till problem...

Jag tycker att det känns säkrast att plocka ihop delarna själv, så att man vet exakt vad det sitter i maskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag funderar på en Dellmaskin (E521) men nu blir jag osäker...

Moderkortet är nVIDIA® GeForce® 6150 LE. Nån som vet om det kan ställa till problem? 😄

Det matchas med ett Geforce 7300LE alt. ATI 1300Pro grafikkort.

Ljudkortet är ett ESIjuli@ och dual core-processorn blir en AMD Athlon 64 X2 5000+.

Jag kör Cubase SX3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det blir väl till att bygga själv då, som vissa av er säger för att veta vad man får optimalt osv...

Kikat runt/ ringt runt till de vassaste musikdatorbyggarna i landet de senaste dagarna och lyssnat på deras åsikter och kunnighet, verkar som om Seagate barracuda är bland de tystaste diskarna,frågan är bara vilken modell som är mest prisvärd etc, finns ju ULtra ATA m 16 MB cache och så finns det S-ATA II 300 mb/sek... vilket är bäst?

Är det ok m 8 MB cache så finns ju även denna Samsung 250 GB

kollade likaså efter ett riktigt tyst chassi och fann Image shapetek rackmonterat eller Lian li...? någon som vet eller har andra tips?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det blir väl till att bygga själv då, som vissa av er säger för att veta vad man får optimalt osv...

Kikat runt/ ringt runt till de vassaste musikdatorbyggarna i landet de senaste dagarna och lyssnat på deras åsikter och kunnighet, verkar som om Seagate barracuda är bland de tystaste diskarna,frågan är bara vilken modell som är mest prisvärd etc, finns ju ULtra ATA m 16 MB cache och så finns det S-ATA II 300 mb/sek... vilket är bäst?

Är det ok m 8 MB cache så finns ju även denna Samsung 250 GB

kollade likaså efter ett riktigt tyst chassi och fann Image shapetek rackmonterat eller Lian li...? någon som vet eller har andra tips?

🙂

Samsung tillhör också de tystaste, om jag har förstått det rätt. Själv kör jag enbart med Seagate. S-ATA 300 är den nya standarden - och antagligen det enda du kommer att kunna köpa inom kort. 8MB cache duger gott, men är det ingen större prisskillnad, så kan du ju lika gärna ta sådana med 16MB, eftersom söktiderna blir lite snabbare då.

Tyst chassi? Antec P-180 är det bästa chassit jag har byggt i hittills, så det rekommenderar jag varmt! Det har en separat del längst ner där hårddiskar och nätdel är avskiljda från resten och alltså kan få optimal kylning genom att luften inte behöver virvla runt en massa, utan bara har en väg att gå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...