Jump to content
Annons

Moderkort resp. processorfråga---


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej, jag funderar på att uppgradera min fullt dugliga studiodator som idag är en P4 asus rock moderkort 2.6 Ghz processor med 1 gig ram-minne o dubbla hårddiskar osv 4 år gammal ca...till en betydligt nyare burk bestyckad med Intel P4 524+ socket 775, 533 mhz ssb 1mb cache som har ett asus P5 ND2 SE moderkort 3.06 Ghz processor och ett grafikkort som stöder dubbla skärmar etc...

Min fråga är naturligtvis om detta är något att satsa på, blir det någon större skillnad i prestanda mot min gamla eller skall jag satsa på dual-core eller byta upp mig till en ännu värre processor än den som sitter i nu (i nya datorn alltså), detta kort stöder tydligen processorer mm ända upp till värstingklassen enl. säljaren så det kan ju vara ett vettigt alternativ, samtidigt som han har en mängd hårddiskar i denna burk vilket passar mina framtida behov ännu bättre eftersom jag kommer att börja med videoredigering/reklam/ljudläggning till film etc i mitt nya kontrollrum och därför behöver en potent dator helt enkelt!

I den kan man också lägga in 16 gig i ram on man vill/har råd etc... 🙂

Tacksam för kunniga tips, jag är ingen datorexpert-fick hjälp av en datorbyggare med min nuvarande som han satte ihop men den har segat ihop lite ibland vid tunga projekt har jag märkt och det är ytterst irriterande, har läst här på forumet om dual-core men känner mig lika kluven som den processorn i frågan om det är rätt för mig eller studiobruk överhuvudtaget?!?

😎asus kortet

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, men den använder ett Nforce-chipset som kan ställa till med tråkiga problem i musikdatorer. Moderkortet jag länkade till har stöd för två eller fyra kärnor vilket gör att det är ganska framtidssäkrat. Dessutom använder det ett av de chipset som gör sig bäst i musikdatorer - i975x.

Link to comment
Dela på andra sajter

nForce, SLI... Varningsklockorna ringer för fullt. Visserligen inte nForce4 och SLI, som är ett stort NEJ för musikmaskiner - men det skulle nog kännas riskabelt, tycker jag...

Jag skulle välja det moderkort som Majken föreslog - eller ASUS P5W64WS Pro - eller Intel D975XBX2KR.

Kortet du länkar till, står det inget om stöd för Core 2 Duo (alltså inte den gamla Dual Core - utan Core 2 Duo) - och det vill du ha om du ska bygga om burken. Självklart ska du också ha en Core 2 Duo-CPU - lämpligen en Intel E6600, som nog är den som är mest prisvärd i nuläget.

Core 2 Quad är inget i nuläget. Den har precis släppts, så den är onödigt dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast nVidia grafikkort ska det inte vara någon fara med - utan det är deras chipset till moderkort som bråkar med musiker...

En liten varning är på sin plats för ATI - och det är att det finns något PCI-kort från MOTU som inte trivs alls ihop med ATI, men jag har inte hört talas om problem med något annat ihop med ATI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack snälla ni, Majken/Claes och Gilbert för dessa värdefulla tips! 🙂

Då vet jag vad jag skall rikta in mig på, en fråga är ju om jag ändå skall köpa hans burk för alla hårddiskars skull...typ 6 st. och slänga i det däringa moderkortet ni nämner alt. byta moderkort i min nuvarande burk och uppgradera cpu´n och i så fall...vilken cpu är mest prisvärd i nuläget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju fört en tråd om vilka delar man ska köpa för att få en schysst dator till musikbruk men har fortfarande inte haft möjlighet att köpa den av olika anledningar... 😕

Såg att att du Claes inte tipsade om moderkortet du tipsade mig om, ASUS P5W DH Deluxe. Är det nått nytt kort som du anser bättre lämpat för studiobruk eller duger detta gott fortfarande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju fört en tråd om vilka delar man ska köpa för att få en schysst dator till musikbruk men har fortfarande inte haft möjlighet att köpa den av olika anledningar...  😕

Såg att att du Claes inte tipsade om moderkortet du tipsade mig om, ASUS P5W DH Deluxe. Är det nått nytt kort som du anser bättre lämpat för studiobruk eller duger detta gott fortfarande?

Det kortet duger fortfarande alldeles utmärkt - men det har ju "bara" 800MHz buss, så det kan inte ge de nya 1066MHz-buss processorerna full fart... 😕

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Vet inte om jag förstod rätt men... om du har möjlighet att köpa en använd dator och således använda hårdskivor - skippa det. För det första behöver man inte 6 skivor. Om de inte är pyttesmå. Och du vill INTE ha små skivor. 6 stycken skivor för ett hiskeligt ljud. Och om det verkligen är frågan om ordentliga skivor, t.ex 6x250MB så blir det 1.5TB. Wow, jag har på känn att det är lite överdrivet. Igen, du behöver kanske utrymme, men inte konstant snurrande. Hellre långsam och ljudlig extern backupdisk på 500GB, och 1-2 snabba tysta skivor inne i maskinen. Nya skivor kostar heller nästan ingenting i princip.

Säkerhet, pålitlighet, tystnad.

Och nånslags dualcore rekommenderas också 😕.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men den använder ett Nforce-chipset som kan ställa till med tråkiga problem i musikdatorer. Moderkortet jag länkade till har stöd för två eller fyra kärnor vilket gör att det är ganska framtidssäkrat. Dessutom använder det ett av de chipset som gör sig bäst i musikdatorer - i975x.

Har du nån koll på hur Intels 945G chipset är bra för musikdator eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men den använder ett Nforce-chipset som kan ställa till med tråkiga problem i musikdatorer. Moderkortet jag länkade till har stöd för två eller fyra kärnor vilket gör att det är ganska framtidssäkrat. Dessutom använder det ett av de chipset som gör sig bäst i musikdatorer - i975x.

Har du nån koll på hur Intels 945G chipset är bra för musikdator eller inte.

Intels chipset brukar det inte vara problem med, men de flesta brukar för säkerhets skull välja de häftigaste. 945 har jag inte hört något speciellt om, men det kan också bero på att de flesta väljer 955, 965 eller 975 chipseten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du nån koll på hur Intels 945G chipset är bra för musikdator eller inte.

Helt säker är jag inte men jag tror att det chipsetet är lite kinkigare än 955 eller 975. Så länge du väljer ett enkelt grafikkort ska det dock fungera bra. Med ett snabbare grafikkort stjäl pci-express bussen prestanda från pci-bussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju fört en tråd om vilka delar man ska köpa för att få en schysst dator till musikbruk men har fortfarande inte haft möjlighet att köpa den av olika anledningar...  😳

Såg att att du Claes inte tipsade om moderkortet du tipsade mig om, ASUS P5W DH Deluxe. Är det nått nytt kort som du anser bättre lämpat för studiobruk eller duger detta gott fortfarande?

Det kortet duger fortfarande alldeles utmärkt - men det har ju "bara" 800MHz buss, så det kan inte ge de nya 1066MHz-buss processorerna full fart... 😎

Hmm hur menar du nu? Enligt vad jag kan utläsa på Kompletts hemsida stödjer det 1066MHz men det kanske är galet?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321774

Link to comment
Dela på andra sajter

E6400 eller E6600 (2000kr/2800kr inkl. moms) skulle jag rekommendera. Western Digitals 320Gb HD är bra, säker och prisvärd (830kr). Har för mig att SOS rekommenderar Intel 965 chipset men jag är inte säker. Kanske självklart, men se till att moderkortet har 4 minnesplatser och många PCI-platser (både PCI och PCI-E är bra om man råkar hitta begagnade UAD-1-kort o s v).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du nån koll på hur Intels 945G chipset är bra för musikdator eller inte.

Helt säker är jag inte men jag tror att det chipsetet är lite kinkigare än 955 eller 975. Så länge du väljer ett enkelt grafikkort ska det dock fungera bra. Med ett snabbare grafikkort stjäl pci-express bussen prestanda från pci-bussen.

Grafiken är inegrerad på moderkortet och jag tror bara det finns en pci-slot som är express. Blev iallafall lite säkrare på att det inte är katastrof. Det verkar inte vara så mycket annat som gäller i en Shuttle-dator än 945 så jag har nog inte så mycket val ändå. Nu skall jag snart köpa... Jag sköt upp Julafton på grund av snöbrist nämligen.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju fört en tråd om vilka delar man ska köpa för att få en schysst dator till musikbruk men har fortfarande inte haft möjlighet att köpa den av olika anledningar...  :rolleyes:

Såg att att du Claes inte tipsade om moderkortet du tipsade mig om, ASUS P5W DH Deluxe. Är det nått nytt kort som du anser bättre lämpat för studiobruk eller duger detta gott fortfarande?

Det kortet duger fortfarande alldeles utmärkt - men det har ju "bara" 800MHz buss, så det kan inte ge de nya 1066MHz-buss processorerna full fart... 😏

Hmm hur menar du nu? Enligt vad jag kan utläsa på Kompletts hemsida stödjer det 1066MHz men det kanske är galet?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321774

Ok - då har de uppdaterat kortet. Det var nämligen bara 800MHz i den version som jag pillade ihop till en kompis för något halvår sedan...

Jag kollade på ASUS hemsida också och kunde verifiera att det är 1066MHz numera. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag förstod rätt men... om du har möjlighet att köpa en använd dator och således använda hårdskivor - skippa det. För det första behöver man inte 6 skivor. Om de inte är pyttesmå. Och du vill INTE ha små skivor. 6 stycken skivor för ett hiskeligt ljud. Och om det verkligen är frågan om ordentliga skivor, t.ex 6x250MB så blir det 1.5TB. Wow, jag har på känn att det är lite överdrivet. Igen, du behöver kanske utrymme, men inte konstant snurrande. Hellre långsam och ljudlig extern backupdisk på 500GB, och 1-2 snabba tysta skivor inne i maskinen. Nya skivor kostar heller nästan ingenting i princip.

Säkerhet, pålitlighet, tystnad.

Och nånslags dualcore rekommenderas också 😠.

Jag behöver bra/bästa prestanda och inget annat, min burk står i ett annat rum så ljudet skiter jag fullständigt i, dessutom---skall jag jobba med video/filmeditering osv så lär jag behöva fler än en-två diskar...eller hur! 😏 (kanske inte 6 dock...) frågan kvarstår:

Kan jag behålla min nuvarande och bara byta moderkort+processor till att börja med, ja då har jag ju spart åtskilliga tusenlappar?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag förstod rätt men... om du har möjlighet att köpa en använd dator och således använda hårdskivor - skippa det. För det första behöver man inte 6 skivor. Om de inte är pyttesmå. Och du vill INTE ha små skivor. 6 stycken skivor för ett hiskeligt ljud. Och om det verkligen är frågan om ordentliga skivor, t.ex 6x250MB så blir det 1.5TB. Wow, jag har på känn att det är lite överdrivet. Igen, du behöver kanske utrymme, men inte konstant snurrande. Hellre långsam och ljudlig extern backupdisk på 500GB, och 1-2 snabba tysta skivor inne i maskinen. Nya skivor kostar heller nästan ingenting i princip.

Säkerhet, pålitlighet, tystnad.

Och nånslags dualcore rekommenderas också 😉.

Jag behöver bra/bästa prestanda och inget annat, min burk står i ett annat rum så ljudet skiter jag fullständigt i, dessutom---skall jag jobba med video/filmeditering osv så lär jag behöva fler än en-två diskar...eller hur! :rolleyes: (kanske inte 6 dock...) frågan kvarstår:

Kan jag behålla min nuvarande och bara byta moderkort+processor till att börja med, ja då har jag ju spart åtskilliga tusenlappar?!?

Om din nuvarande dator, om jag nu fattat det rätt, är fyra år gammal så har du förmodligen ett AGP-grafikkort som inte passar till de nya moderkorten,(inte ens fysiskt). Så du måste troligen skaffa ett nytt grafikkort.

Samma sak gäller dina minnen som inte kommer att passa till det nya moderkortet. Inte bara fysiskt, utan de är också för långsamma för din nya processor och av fel typ.

Och till sist är med stor sannolikhet nätaggregatet i minsta laget. Det har dessutom troligen fel kontakter, det går ofta att lösa med en adapter, men inte på ett bra sätt, det påverkar ofta stabiliteten hos moderkortet, speciellt om man skall ha en riktigt kraftfull maskin.

Dessutom har du troligen hårddiskar som dels är slitna, dels är långsammare än dagens SATA II. Och det går inte ihop med dina krav på bästa prestanda.

Du måste också kolla att det moderkort du väljer har tillräckligt många uttag för dina gamla hårddiskar, som troligen har parallellanslutning vilket kan begränsa ditt val av moderkort.

Jag skulle alltså köpa helt nytt, av många anledningar, det finns ännu flera än ovan nämnda.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, vad skall man satsa på då-gå in på pc-city i Linköping eller beställa här och där och plocka ihop skiten själv?

Det där moderkortet som du Majken tipsade om verkar ju klockrent, hur mycket kan jag använda av min gamla burk återigen, chassit? hårddiskarna var ju det värsta som fanns då vilket betyder att dom är gamla i dagens bemärkelse ja ja men s-ata II då vad kostar sådana och är det värt stålarna med 10.000 rpm istället för 7000 osv+rätt grafikkort+rätt psu+ddr 2 minnen som jag iofs har på 1 gb redan,borde gått att stoppa i den nya tycker man...osv osv?!?!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...