Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har problem med mitt M-Audio Delta 1010 LT och funderar på att testa att byta från ACPI till Standard-PC mode så att jag kan styra över IRQ utdelningen själv.

To change your system to Standard PC mode:

1. Boot into Windows and open the Device Manager. Right-click the + sign next to

“Computer.”

2. Double-click the entry that appears under Computer, which should indicate that the

computer is in ACPI mode. Click the Driver tab, then click the “Update Driver” button.

3. The Upgrade Device Driver Wizard will appear. Click Next>. Select “Display a list of

known drivers for this device...”and click Next>.

4. Select the radio button “Show all hardware of this device class.” In the list on the right,

select “Standard PC,”then click Next>. Follow the prompts, and restart your computer

when instructed.

Någon som vet om det är harmlöst att göra som det står här ovan. Eller kan datorn krascha eller göra några andra otrevligheter?
Annons
Posted

Jag har kört en dator en "Standard PC mode" men då under W98.

Jag gjorde en helt ny installation av OS eftersom jag läst någonstans att det inte blir samma resultat om man bara ändrar inifrån systemet (såsom du funderar på att göra).

Om du ändrar till standard ska du se till att så många komponenter som möjligt får separata IRQ's för att undvika konflikter. IRQ-Delning verkar fungera på ett annat (sämre) sätt. Kan bli ett ganska pilligt jobb. Du får färre IRQ-kanaler att tillgå, så har du många komponenter anslutna via PCI, USB eller firewire är det inget jag rekommenderar.

Posted

Det beror på vad du har för moderkort, om du ska ge dig på att ändra eller inte. Om ditt moderkort stödjer APIC (alla dessa j-a beteckningar... 😎 ), så ska du inte köra annat än standardinstallation - alltså ACPI. Om du kör soom "standard PC", så riskerar du enligt både Microsoft och andra källor, att det blir instabilt... Det är alltså inget som rekommenderas om du har en rimligt modern dator.

Posted

Jag har gjort det ett par gånger, fast endast vid total formattering och ominstallation av windows.

Jag har alltså aldrig testat att göra det på befintlig installation. Vilket heller ej rekommenderades har jag för mig.

Jag startade upp datorn men XP-cd'n i, höll inne F5 el F6 (minns inte) och följde instruktionerna.

På min dåvarande P4 1,7ghz + Creamware Pulsar 2 blev det faktiskt bättre. Eller ja, för att vara exakt: Jag slapp knaster och sprak när jag pressade Logic helt enkelt.

Posted

Tack för alla svar.

Du får färre IRQ-kanaler att tillgå, så har du många komponenter anslutna via PCI, USB eller firewire är det inget jag rekommenderar.

Ja jag har ju bara mitt grafikkort och mittljudkort anslutet via PCI. Mus och Keyboard via deras egna anslutningar. Kör ju iof dongeln via USB.

Det beror på vad du har för moderkort, om du ska ge dig på att ändra eller inte. Om ditt moderkort stödjer APIC (alla dessa j-a beteckningar... :rolleyes: ), så ska du inte köra annat än standardinstallation - alltså ACPI. Om du kör soom "standard PC", så riskerar du enligt både Microsoft och andra källor, att det blir instabilt... Det är alltså inget som rekommenderas om du har en rimligt modern dator.

Har ett MSI K8T NEO-FSR moderkort. Det är ju en rimligt modern dator och ändå har jag haft strul med den från dag ett. Börjar mer och mer misstänka att det är någon hårdvarukonflikt. Ska kolla manualen idag och se vad det står om ACPI och Standard-PC.

På min dåvarande P4 1,7ghz + Creamware Pulsar 2 blev det faktiskt bättre. Eller ja, för att vara exakt: Jag slapp knaster och sprak när jag pressade Logic helt enkelt.

Ok om jag formaterar den så ska jag nog testa att köra den som en standard-PC.

Posted

Nu blir jag konfunderad:

Chipset

* VIA® K8T800 chipset

- HyperTransportTM connection to AMD Athlon64 processor

- 8 or 16 bit control/address/data transfer both directions

- 800/600/400/200 MHz “Double Data Rate” operation both direction

- AGP v3.0 compliant with 8x transfer mode

* VIA® VT8237 chipset (487 BGA)

- Integrated Faster Ethernet LPC

- Integrated Hardware Sound Blaster/Direct Sound AC97 audio

- Ultra DMA 66/100/133 master mode PCI EIDE controller

- ACPI

- Supports 2 Serial ATA ports

- Supports 8 USB2.0 ports

Jag har ju ett K8T NEO FSR, innebär det att jag har det övre chipsetet? Eller är det samma chipset? Känner mig grymt korkad.