Jump to content
Annons

flintan

Recommended Posts

Har en Fender Jazzmaster Japan sen ca två tre år (ny då). Är helnöjd med spelkänsla, byggkvalitet och sound. Men stallet är jäkligt skramligt och bygger på en halvtaskig konstruktion enligt mig. Antar att alla Jazzmasters dras med det, är väl en del av charmen kanske...

Grejen är att skruvarna som justerar stränghöjd gärna skruvar upp sig och det bara efter några minuters spel, om man håller högerhanden på ett visst sätt. Även skruvarna för hela stallets höjd samt för intonering är en aning ostabila, men inte lika mycket.

Någon som upplevt samma problem? Går det att byta stall? Nån som har löst detta på något annat sätt? Kanske går att smeta nåt slags lim som segar fast skruvarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har spelat på både nytillverkade Jazzmaster/Jaguar och orginal från 60-/70-tal. Ingen av originalen har det här problemet. Det är helt enkelt en taskig kvaleté på den nya produktionen.

Edit: Kollade länken. Mitt tips är att du ger dig ut på ebay och letar efter ett originalstall istället. Endera Mustang eller Jaguar/Jazzmaster.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är helt enkelt en taskig konstruktion och originalen är ju gjorda likadant.. Enligt länken jag postade ska det bästa vara att byta ut jazzmaster/jaguar stall mot ett mustang stall. Ska kolla om det finns på musikaffären..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är helt enkelt en taskig konstruktion och originalen är ju gjorda likadant..

Ja, originalen bygger på samma konstruktion men har t ex inte problemet med skruvar som skruvar ur sig själv. Vissa äldre stall påminner faktiskt mer om Mustang (med solida sadlar istället för höj-/sänkbara).

Jag upplever också att godset är mer solitt på originalen, vilket ger bättre ton och längre sustain.

Hoppas att du får ett bättre resultat med Mustang-stallet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är helt enkelt en taskig konstruktion och originalen är ju gjorda likadant..

Ja, originalen bygger på samma konstruktion men har t ex inte problemet med skruvar som skruvar ur sig själv. Vissa äldre stall påminner faktiskt mer om Mustang (med solida sadlar istället för höj-/sänkbara).

Jag upplever också att godset är mer solitt på originalen, vilket ger bättre ton och längre sustain.

Hoppas att du får ett bättre resultat med Mustang-stallet!

Ok. Jag har aldrig spelat på en "original"..

Jo sustain är ett annat problem, i.o.f.s. inget jag har stört mig på. Men jag tror det till stor del beror på stallets konstruktion också. Har sett att vissa skruvar fast en stav som trycker ner strängarna bakom stallet för att få en bättre fokusering av strängarna = mer sustain och mindre risk att de hoppar ur position. Men jag är rädd att detta kan göra att gitarren stämmer ur sig lättare när man använder svajarmen (vilket jag i.o.f.s. inte gör så ofta). Men det är iallafall något berömvärt med Jazzmastern, att den håller stämningen väldigt bra.

Ett annat problem är att strängarna nedanför stallet ger ifrån sig ljud när man spelar också. Massa falska ljusa toner..skrammel.. Hörs mest när man spelar korta snabbt dämpade ackord. Har tänkt att jag ska sätta dit en liten skumgummibit eller så. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo sustain är ett annat problem, i.o.f.s. inget jag har stört mig på. Men jag tror det till stor del beror på stallets konstruktion också. Har sett att vissa skruvar fast en stav som trycker ner strängarna bakom stallet för att få en bättre fokusering av strängarna = mer sustain och mindre risk att de hoppar ur position. Men jag är rädd att detta kan göra att gitarren stämmer ur sig lättare när man använder svajarmen (vilket jag i.o.f.s. inte gör så ofta). Men det är iallafall något berömvärt med Jazzmastern, att den håller stämningen väldigt bra.

Ett annat problem är att strängarna nedanför stallet ger ifrån sig ljud när man spelar också. Massa falska ljusa toner..skrammel.. Hörs mest när man spelar korta snabbt dämpade ackord. Har tänkt att jag ska sätta dit en liten skumgummibit eller så. 🙁

Instämmer i dina erfarenheter av reissue-modellerna av Jazzmaster/Jaguar & Mustang. Det är plåtigt och rassligt. Inta alls som en schysst originalgitarr.

Jag har sett att J Mascis (gitarrist i Dinasour Jr) använt sig av Tune-o-matic på Jazzmaster. Det är ju ett mer robust stall som jag gissar fixerar strängarna bättre och ger mer sustain.

Om du ska byta till ett Mustang-stall, satsa på ett original!

Link to comment
Dela på andra sajter

TheBigPicture (oregistrerad)

Jag har en Jaguar Japan, och jag lackade också på det här med att skruvarna hoppade ur hela tiden. Men jag skruvade på en sån här stav bakom stallet som du pratade om, och sedan dess har jag aldrig haft något problem! Skruvarna sitter där de ska. Fungerar ur bra som helst.

Vet inte om de finns för Jazzmasters, men om de finns så skulle jag rekomendera att du testar en sådan. Skitenkelt att skruva på. Kostade inte många kronor.

Lycka till!

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft flera jazzmasters och jag har bytt ut stallet på samtliga till mustangstall. På så vis kan du köra på tunnare strängar än 012 utan att de släpper!

Jag har haft en jaguar också men då gillade jag inte gitarren så då sålde jag den utan att prova med ett sådant stall på den.

Beställ sådant från warmoth, allparts eller kolla upp hos någon affär om dom kan ta in dem. Gärna en sådan variant som gör att du kan skruva på skruvarna upp och ner så du kan intonera och fixa stränghöjd. Då får du en grymt bra gitarr utan att behöva montera dit ett buzzstop eller vad det heter som ändå bara är fult och ivägen.

Alla coola kids byter stall på sina jazzmaster/jaguar's 😎

EDIT: Att byta stall kostar ungefär lika mycket som ett buzzstop. Det blir ändå bara bättre med ett mustangstall ändå

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla coola kids byter stall på sina jazzmaster/jaguar's 🙂

Ja. Har förstått det nu. 😉

Att dom inte kunde ändrat så det sitter mustangstall från början på reissue modellerna...

ja det kan man fråga sig...

annars är det en allmän klassiker att spela med mustangstall på jazzmasters och jaguarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 12 år senare...

Annars säljer gear4music billiga guror skynda fynda innan brexit. Dom har diy byggsatser oxå så man kan kombinera prylar att passa både här och där. Tror jag har 5 och en banjo från dom fina som fan men man får slipa lite eller ta på vantarna.

Jag köpte bland annat den här lilla godingen som också har har lite problem med stallet så lugn tiden går men står ändå stilla 😄 .

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...