Jump to content
Annons

koppla MT87S MK 2 Kondensatormikrofon till datan

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Nån som skulle kunna hjälpa mig hur skulle jag kunna koppla min MT87S MK 2 kondensator mikrofon till datan?

Tack 😎

Edited by luczi
Annons
Posted

Hej!

En sådan kommer fungera, har aldrig testat den själv, men har förtroende för M-Audio 😱

Beroende på vad du har för ljudkort, så kanske det är bättre att uppgradera ljudkortet istället, till ett som har mikrofon ingång. Andra alternativ/komplement skulle kunna vara en Focusrite Trakmaster eller ett mixerbord. Beror lite på hur du jobbar, men spelar du inte in mer än en eller två kanaler åt gången så hade jag kört på ljudkort i första hand om du inte redan har något bra där. Och i andra hand en sådan som du tittade på alternativt Focusrite alternativet.

Hej och välkommen, och skriv gärna en presentation 😳

Posted

tack för hjälpen, jag har en sound blaster audigy ljudkort . vet ej om d är bra eller inte vad tycker ni?

Posted

Det beror lite på..

Vad använder du datorn till idag? Är det en ren musikdator eller spelar du spel, kollar på film och gör annat med den också?

Vilken typ av musik spelar du in?

Jag körde själv med ett Soundblaster Audigy 2 Platinum tidigare och tyckte det fungerade bra, bortsett från att man var låst till 48/96 kHz i inspelning med Asio drivisarna. Ditt kort har jag aldrig testat, så jag vet inte 😄

Om du spelar spel på burken, och mest använder mjukvaruinstrument så hade jag nog inte bytt ljudkortet. Men om det är en ren musikdator, och du ska spela in mycket audio (ljud från mikrofon, gitarr, keyboard osv, ljud utifrån..) så hade jag starkt funderat över ett ljudkort med fantommatning istället. Då känns det lite kaka på kaka att även köpa den produkten du kikade på. Men även det beror lite på så... 😕

Så tala om lite mer vad du ska använda grejerna till och vad du har idag, så får du garanterat fler tips =)

Posted (edited)

😄

A har en vanlig data kan man säga jag använder den till allt, så den är ej musicdata. jag bara tänkte spela in sång på amatörnivå .

ska jag koppla in på mikrofon eller i line/in?

tackar för hjälp..

Edited by luczi
Posted

Har du skaffat preampen också?

Du kan nämligen inte koppla in mikrofonen till micingången på ett standard ljudkort, eftersom micen är en kondensatormic som kräver fantommatning - så om du har en sådan mic, kommer du ingenstans innan du har en preamp.

Preampens utgång kopplar du till ljudkortets lneingång.

Posted

Den mikrofonen kräver fantommatning. Så en mikrofonförförstärkare (preamp) med fantommatning behöver du, då ditt ljudkort saknar fantommatning.

Antingen något i stil med det du tittade på, är inte så hemma på den marknaden. Men det finns både billigare och dyrare. Eller ett litet mixerbord. Oavsett så kopplar du in preampen/mixerbordet på linjeingången.

Om du har en dynamisk mikrofon, så kan du koppla in den direkt i mikrofoningången på ljudkortet. Men ljudet blir oftast bättre inspelningsmässigt om du använder en kondensatormikrofon (vilket MT87:an är) då den reagerar snabbare än en dynamisk mikrofon och ger mer detaljrikt ljud. Samtidigt så ställs lite större krav på att du inte har en massa oljud runtomkring dig, för det fångas lätt upp av mikrofonen.

Är du beredd att lägga mycket pengar, så kanske du ska byta ljudkort ändå. Anledningen till att jag inte tycker det, är att det fungerar faktiskt att spela in med det du har och Soundblaster är roligare att ha just när man spelar spel. Troligtvis kan du uppleva ett lyft inspelningsmässigt om du uppgraderar, men det förutsätter att hela kedjan ligger på samma nivå inspelningsmässigt. Så jag tror inte du har det behovet ännu. Får du med en massa billjud, datorbrum och familjemedelmmar/grannar i inspelningen så kanske du till och med ska använda en dynamisk mikrofon. Alternativt se till att få ett bra inspelningsrum. Som exempel 😄

Jag har som sagt förtroende för M-Audio, så den burken du tittat på fungerar säkert utmärkt. Men det finns ju en uppsjö av sådana prylar också, så hoppas någon annan kommer in och tipsar 😕

Så:

Vilken budget har du?

Har du bra hörlurar, och dämpar dom ljudet bra?

Hörlurarna kommer troligtvis att plockas upp av mikrofonen annars när du spelar in.