Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Dator: Fujitsu Siemens LifeBook S7020 Supreme - Pentium M 760 2 GHz - 14.1" TFT

RAM: 2 GB

Plattformsteknik: Intel Centrino

Processor: Intel Pentium M 760 / 2 GHz

Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional

Ljudkort: Edirol FA-66

Har haft stora problem med att få mitt SONAR 5 Producer Edition att fungera utan hack och dropouts, men nu äntligen efter typ 1 års kämpande så flyter allting på helt felfritt.

"Hack" och "Dropouts" var ett ständigt återkommande problem. Jag lyckas lösa det genom att höja latencyn till 750 msec(!), problemet löst. för stunden...

Ett tag senare ville jag kunna sjunga in i realtid och fortfarande ha ett helt felfritt flöde men som ett brev på posten började hacken och dropoutsen spöka igen när jag drog ner latencyn till 6msec. Så hur lyckas jag då lösa dessa problem? jo, så här:

Åtgärder i SONAR:

Bytte "Driver Mode" (under Audio Options -> Advanced) från WDM till ASIO. Satte I/O Buffersize till 256. (Rekomenderas på Cakewalks egen hemsida)

Åtgärder på Datorn:

Alltid när jag kör SONAR öppnar jag aktivitetshanteraren (CTRL+ALT+DEL), väljer processer, letar upp SONAR där högerklickar på namnet och anger prioritet "Realtid". På det sättet fick jag bort alla hack. Dropoutsen hittade jag felet till när jag körde ett väldigt simpelt program som jag laddade ner gratis (DCP Latency Checker). Visade sig att det va min nätverksanslutning som behövdes stängas av.

Edited by Ponderosa
Annons
Posted

Gott att du fått ordning på det Ponderosa.

Det där med WDM vs ASIO-drivare i Sonar verkar dela användarskaran i nånsorts 50/50-läge. I alla fall om man pejlar av Cakewalks forum. För hälften funkar det ena, för hälften det andra. Själv kör jag ASIO med mitt m-Audiokort.

tjing

Bengan

Posted

Har ingen erfarenhet av vare sig FA-66 eller LifeBook:en, men några ideér i alla fall.

Det första jag tänkte på är att kåmputtern väl är en bärbar - sådana brukar ha en energisnålnings-funktioner - du behöver ha processorn på full gas - ändras förmodligen i Bios eller under "energisparfunktioner".

Kolla dina autostartande program i msconfig - stäng av allt du inte behöver.

Stäng av allt grafik-lull-lull & interna ljud i XP (körs i 16 bit / 11 kHz om jag minns rätt - och stör sålunda ljudkortet när de lägger sig i ), samt stäng av ev. internt ljudkort ( helst i BIOS ).

Bufferten till hård-disken i Sonar/options/Audio kan vara värd att experimentera med beroende på dess prestanda.

Själv gillar jag WDM-drivarna bäst eftersom man då enkelt kan justera latency med dragreglaget under Options/Audio.

Jag kör M-Audio Delta66 med 128 samplingar och en latency på 11 ms - brukar dock skjuta iväg dragreglaget bortåt 80 - 100ms vid mix.

Handboken har ganska många bra tips om hårdvara, men är lite tjock...

Bara min 50-öring i ämnet -

Tråkigt att du skulle behöva ha en sådan massa strul innan du fick lite ordning på apparaten.

Moss & grankott

🥰