Jump to content

Mac eller PC - 2007/2008 års upplaga

Recommended Posts

Ja jag köper nog fan en Mac bara för att testa om det rullar på så jättefint som man får ett intryck av alla fans här. Bara så alla vet så verkar det som att man oxå åker på att köpa eller uppgradera till minst Logic Pro 7 (om det ska va nåt) för att det ska funka dvs. om man kör Logic och köper en ny Mac.

Göran

Man behöver inte starta med Logic Pro finns ju betydligt billigare Logic Express som man senare kan uppgradera till Pro..

• Replies 652
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gör lite Studiobesök så fattar du...

Hmm!

Jo jag har varit i en massa studior i mina dar och förr var det Mac som dominerade men för varje år så har PC gått framåt och jag tror (vet inte) att PC har tagit över nu, det är i alla fall så i de studior jag varit i de senaste åren (och de grabbarna är inga dunungar)!

Dream on......

Säkert minst 70% av de större studiorna i Sverige kör Protools och eller logic på macar...

Kan man inte köra Protools på PC?

jo men varför utsätta sig för frustrationer i onödan?

Vet ej!

Jag kör med Cubase på en AMD!

Guest Burnin Sven
Ja jag köper nog fan en Mac bara för att testa om det rullar på så jättefint som man får ett intryck av alla fans här. Bara så alla vet så verkar det som att man oxå åker på att köpa eller uppgradera till minst Logic Pro 7 (om det ska va nåt) för att det ska funka dvs. om man kör Logic och köper en ny Mac.

Göran

Man behöver inte starta med Logic Pro finns ju betydligt billigare Logic Express som man senare kan uppgradera till Pro..

Varför skulle man göra det då kan man ju lika gärna köpa nån Logic PC 5 version (går oxå att uppgradera) på Ebay och stanna i PC miljön funkar skitbra.

Göran

Göran

Varför skulle man göra det då kan man ju lika gärna köpa nån Logic PC 5 version

Göran

Logic express är något modernare än Logic 5 som iofs fortfarande funkar...

Gör lite Studiobesök så fattar du...

Hmm!

Jo jag har varit i en massa studior i mina dar och förr var det Mac som dominerade men för varje år så har PC gått framåt och jag tror (vet inte) att PC har tagit över nu, det är i alla fall så i de studior jag varit i de senaste åren (och de grabbarna är inga dunungar)!

Dream on......

Säkert minst 70% av de större studiorna i Sverige kör Protools och eller logic på macar...

Kan man inte köra Protools på PC?

Gällande just Pro Tools så riktar ju det sig till olika segment och där ser dominansen ut som följer, enligt Digidesign:

Pro Tools HD: Mac OS-dominerat

Pro Tools LE: Windows-dominerat.

Göran

Varför skulle man göra det då kan man ju lika gärna köpa nån Logic PC 5 version (går oxå att uppgradera) på Ebay och stanna i PC miljön funkar skitbra.

Göran

Viktigaste funktionerna som Logic 5 saknar:

Full delaykompensation för pluggar

Stöd för flera kärnor och processorer

Stöd för mer internminne än 1 GB

Därmed inte sagt att Logic 5 inte är ett kompentent program som går att skapa fantastisk musik med för det är det. men tidens tand börjar göra sig påmind.

Edited by Phobos

Göran

Göran

Viktigaste funktionerna som Logic 5 saknar:

Full delaykompensation för pluggar

Stöd för flera kärnor och processorer

Stöd för mer internminne än 1 GB

Därmed inte sagt att Logic 5 inte är ett kompentent program som går att skapa fantastisk musik med för det är det. men tidens tand börjar göra sig påmind.

Många nyare pluggar funkar inte i logic 5 för PC. Bla antarestechs produkter.

Läste just en intressant artikel om antalet PC vs Mac. 98% av alla datorer är PC. Och folk tycker det är konstigt att det finns virus, hack, kapning och allt vad det heter? Vem lägger ner möda på en användar bas på 2%?

Du läste inte så ordentligt, va?

"Since more than half of all PCs are used in business, Apple owns an even larger portion of the consumer market’s installed base, where Apple choses to compete.

Pulling out business PCs, Apple's share of the consumer PC installed base is above 15%, which correlates with the software available for the Mac.

In education, Apple has a 23% share of all new sales in the US, and around 15% in Europe."

Så du vill bara räkna vissa segment? Skillnaden mellan oss är att jag aldrig hävdat att Mac är sämre än PC. Du och vissa andra Mac-entusiaster kastar dock vilda fantasi historier omkring er för att smutskasta det andra valet. Folk får göra vilket val de vill, men om någon frågar efter förslag så kan man ju inte börja att hitta på rövar historier?

Jag undrar hur Apple skulle ha klarat sig till dags dato om de inte hade nischat sig. De verkar ju trotts allt ha tryckt in sig när det gäller Media och Musik. Och kom inte med tramset om att det var för att dessa två områden visste att det var lägre drift kostnader och därför valde Mac. Mer logiskt är att de hade mer öga för design?!? Eller att de hade lägre kompetens vad gällde dator vana.

Och som det är nu så är tråden inne på sid 15 men har någon kunnat lägga fram starka punkter för varför Mac egentligen är bättre? Skippa gamla uttjatade glåpord som 30 crasher om dagen och ominstallation var 3e vecka för det gäller inte längre.

Man kan välja Mac för att polarna har det och man vill ha tillgång till kompetent hjälp. Eller för att man vill lära sig att hantera en dator.

Man kan välja en PC för att utbudet är så ofantligt stort och du kan vraka o välja precis det du vill ha. MASSOR med schyssta gratis prylar i alla kategorier. Du kan lätt dra in ny hårdvara om du känner att du bara vill uppgradera en del och inte köpa komplett varje gång.

Jag skulle då aldrig välja en Mac bara för att snubben i musik affären säger: - Alla riktiga studios kör Pro Tools och Mac. Ska jag bygga en riktig studio? Har jag den budget en riktig studio har? Kommer/vill jag betala för att få riktiga studio grejer?

Förmodligen/förhoppningsvis är han inte haj på datorer utan på musik prylar. Kanske är det så att han också är lite rädd för ny teknik och valde det mer användar vänliga systemet. Kanske bara för att han ville göra som alla andra som "förstår " sig på musik och välja Mac.

Jag väljer PC för att jag kan kunnat göra allt med den i alla år. Spela spel, se film, kolla bilder, köra 3D applikationer, göra musik, lyssna på musik. Jag väljer PC för att jag kan uppgradera burken med snabbare processor utan att behöva köpa en helt komplett låda. Jag väljer PC för att jag inte vill känna mig begränsad till vad Apple/Microsoft vill ge mig med sina respektive operativ system. Jag kör PC för att jag är säker på att jag får mer för mina pengar. Jag kan inte tänka mig att Apple bygger top of the line för att gå med förlust. Mac-entusiaster här hävdar att det är billigare att köpa Mac men ge mig konkreta bevis!

Edited by Multiband

Idag blir det en nyhet för mej..

Skall sätta mej på min båge å glida in till Göteborg å köpa Cubasekampanjen..

Skall då för 1:a gången titta på en Mac och förhoppningsvis känna lite på OSX..

Tror inte jag köper, men man vet ju aldrig 🙂

Enda egentliga anledningen till att jag kör OS X: Logic.

Andra anledningar som kommit som bi-effekter: Älskar OS:et plus att jag blir mer kompatibel med skolan (dom kör AFP).

Saknar: ms-röj, foobar

ok, här är argumenten till varför jag bytte till mac, från PC! Inga gamla uttjatade argument eller glåpord, utan helt konkreta argument som gällde för mig! Man kan välja att ta till sig av dom, eller välja att skita i det....spelar mig ingen större roll! tar dom i den ordningen jag kommer på dom.

1: Logic (var innerligt trött på Cubase, Nuendo och Cakewalk som jag aldrig riktigt gillat)

2: Haft möjlighet att jobba med mac/logic under 1 års tid innan, och kommit fram till att jag älskade det.

3: Känner ingen (som jobbar med musik) som INTE jobbar med Mac, så det var en kompatibilitets issue.

4: Reaktion på alla mina misslyckade pc-köp. kanske har jag "lägre kompetens vad gäller datorvana" (???)....men, so be it, jag orkade inte bry mig längre. ville inte förlora data, ville inte formatera om och få bluescreenar osv osv....ville helt enkelt inte behöva ha datorvana för att jobba.....ville bara syssla med musik!

5: G5 hade funnits mindre än ett år....den var jättesnabb och optimerad osv, det var ett väldigt lockande köp, det bästa jag gjort bortsett från möjligtvis lite grejor vi har i racket idag.

6: OSX, well....har aldrig behövt sätta mig in i hur saker och ting funkar bakom kulisserna....så även om jag inte kan det lika bra som jag kan Windows, så älskar jag det just för att jag inte behöver bry mig....allt har alltid funkat.

7: Behöver aldrig ens tänka tanken att något kan försvinna pga virus, det kommer aldrig in något virus i den....och då har den befunnit sig på siter som är extremt ökända för att sprida alla möjliga sorters virus (går inte in på vilka siter här.... 🙂 )

Dessa argument gjorde att jag skaffade Mac G5, och jag har varit jättenöjd ända sedan dess.

Bevisligen funkade det för mig....

När jag hade PC/Cubase = 😏😳😲🙂

nu när jag har Mac/Logic: 😛😆😛😆

sitter med PC hemma, funkar jättebra bortsett från en del konstiga avstängningar när den var ny (tilläggas bör att jag inte gjort annat än koppla in den då....så datorvana? jag vet inte...installerade i princip inget i den de två första veckorna)....men nu funkar den bra....spelar mkt spel på den, mycket smurfande....hittade gratis virusprogram till den som funkar jättebra, fick dock något spyware som jag snabbt tog bort häromdagen........den funkar som den ska där hemma. Men jag kommer fortfarande köpa en mac till min flickvän som vill pyssla med musik....med logic express! hihi.... 😛

Edited by Mr Keys
  • 4 months later...
Okej, tack för svar. Jag vet att om man letat så hittar man, men jag har inte hittat nåt angående program till G4 som kan köra windows program som FL5 och CEP2, that was the question :rolleyes:

Det finns ett program som typ emulerar en PC som heter Virtual PC (skeppas numera av Microsoft) och är gratis (har jag för mig), du måste sen installera Windows. Du behöver inte starta om burken i "PC-miljö" utan VPC öppnas i ett eget fönster.

Det kan dock kanske vara lite i segaste laget för det du vill göra.

Funkar i de "gamla" processorerna, dvs innan Intel Mac.

Vill du ha ett enkelt och billigt program att jobba loopbaserat i så är GarageBand bra. Du kan även spela in audio och MIDI där.

Göran

Numera skiljer det bara nån tusenlapp, och dryga 4,5 lax för Logic Studio är ju som hittat... (dagens understatement)

Jag kör macbook pro Intel Core 2 Duo 2.2 GHz med logic express 7.2 för inspelning och soundtrack pro1.1 för fixa med ljudfilerna. Till det köpte jag ett firewire ljudkort som bara var att plugga in och köra.

Och det hela funkar så otroligt stabilt så jag skulle aldrig vilja ha en pc igen.

MBP är en underbar professionell arbetsmaskin, det finns ingen anledning att välja pc.

Dessutom är pc ofta väldigt fula.

#

Both platforms easily run all programs in the world, It does not matter which one you use.

People with problems in either platform just *lack* *of* *knowledge*, that's what creates their frustration and makes them *waste* *money* on a new system they don't need.

Lack of knowledge = waste of money

Lack of knowledge = frustration

# My rule of thumb is:

- If you know how to handle a PC, and never have used a MAC, always buy a PC, it really outperforms any MAC on anything especially if you build your own (which is really easy)

- If you know how to handle a MAC, and never have used a PC, or If you don't know anything, Buy a MAC

- if your only knowledge about PC's and MAC is what you will write in the next answer to this forum, don't buy either

# and think about this..

- If you don't know how to handle a car, don't drive one!

- If you don't know how to fix a car, don't buy one! Unless you can afford somone else to fix it!

- Would you let your brand new car be without oil and maintenance for it's entire lifespan?

Edited by Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet

Jaha, då kör det väll igång igen 😆

Orkar faktiskt inte läsa alla inlägg i denna tråd.. Men så här resonerar jag.. För en musikdator (och videoredigeringsdator) väljer jag en modern Intel MAC.

Varför.. Joo.. OSX är optimerat redan från början med låg latency och stabiltet. Logic känner jag mig hemma i redan sen Ataritiden och Notator (1992 eller nåt).

På en modern intel-MAC kan jag även installera Windows och köra FL, cubase VST etc.. Samtidigit som jag har ett stabilt OSX system på samma burk.. Men det är tammetusan omöjligt att installera OSX på en PC med Windows..

Priset på en modern MAC är helt konkurrenskrafitigt med en PC och köper jag en MAC så är det mesta redan optimerat och klart.. Men en optimal PC så måste jag hålla koll på det mesta.. "funkar detta grafikkort utan att slöa ner Cubase etc. etc. )

Summa sumarum.. Jag väljer en Intel MAC så kan jag ha både OSX och Windows.. Jag kan INTE välja en Pc och har Windows och OSX.. Enough said on this question 😱

...det är ju just det. Folk kan ju spränga ihop en fetburk så att kärnkraftverken däckar. Och det köper jag. Men det som verkligen är skit är MS och deras Windows som spelar Rabies. Sämre skit finns inte.

Ett jävla bonnmeck hela tiden.

Exakt så är det ! Mästerligt formulerat 😱

Vill passa på att göra ett litet inlägg här när jag ändå läser tråden lite (har inte läst hela dock)

Inget ont om Apple's produkter i sig, de har god kvalitet & standard, men fan, jag HATAR deras äckliga små översittar-reklamer som försöker göra ner PC & påstår på nåt vis att det enda man kan åstakomma på en PC är excel tabeller & affärs-jobb, medans Macar då klarar allt som har med kreativitet att göra vilket PC då inte skulle klara lika bra (se t.ex

).

Detta är nog så nära ren BS man kan komma anser jag, och skulle Microsoft eller något PC-märke försöka sig på samma marknadsföringsknep, jävlar vilket liv det skulle bli?

Har ju också märkt av samma typ av översittar-arrogans hos många Mac-fanatiker där ute (vilket Apple's marknadsföring starkt verkar uppmuntra till).

Jag vet mycket väl att Mac används i rätt hög grad i stora musikstudios/filmstudios p.g.a dess stabilitet och användarvänlighet, men det betyder INTE att PC skulle vara oduglig till dessa ändamål (vilket många på sätt & vis verkar tro samt predika om). Sedan kan jag tillägga det faktum att användandet av Mac eller PC som verktyg knappast påverkar kvaliten på produktionen man gör, det påverkar man själv nämligen. Kan också påpeka här att PC inte nödvändigtvis är lika med Microsoft OS såsom Windows, utan det kan lika gärna vara Linux, BSD, Ubuntu eller något annat (t.o.m Mac OS numera).

ps. en fördel med Apple's reklamer är att de är så roliga att driva med 😄

Edited by xylitol
  • 3 months later...
Guest anarkisten1

Det är nog ett val vi inte behöver fundra så mycket över i framtiden iom. intels intåg i macarna, snart släpps det nog ett fritt osx kan jag ge mig sjutton på. Det blir lite tråkigt iofs. för då mister vi ju en säker trätokälla 😏 .

Det är nog ett val vi inte behöver fundra så mycket över i framtiden iom. intels intåg i macarna, snart släpps det nog ett fritt osx kan jag ge mig sjutton på. Det blir lite tråkigt iofs. för då mister vi ju en säker trätokälla 😏 .

Apple släpper nog inget fritt OS förrän USA´s högsta domstol kräver det.

Det är nog ett val vi inte behöver fundra så mycket över i framtiden iom. intels intåg i macarna, snart släpps det nog ett fritt osx kan jag ge mig sjutton på. Det blir lite tråkigt iofs. för då mister vi ju en säker trätokälla 😄 .

Trätokällan Mac vs PC lär aldrig sluta 😉

En notis jag gjort e att Mac-fanatikerna tycks ha tystnat ordentligt i detta forum..

Kan det ha med att göra med att allt flera frågor/trådar dyker opp med problem,

Macarna har som tex Agerechippets problem med vissa ljudkort ect..

Hoppas inte Macägarna har fått sej en liten knäck av detta utan tuggar på, alltid kul med debatt 😉

Guest anarkisten1

Kör båda plattformarna helt outstanding grejor båda två så är det så det finns inget att tjafsa om helt enkelt 😛 .

När men kanske framför allt om Apple släpper sitt OS fritt så kommer nog många att testa av ren nyfikenhet. Dom har sina mycket bra sidor båda och det är inget fel med mac det kan jag tala om jag utom priset då men det blir ju annat om dom släpper på det. Tänk bara 8 gig i en PC med en qadcore cpu för 7-8000 spänn med ett os som redan funkar till musik om man jämför med Vista i dagsläget, blir lite dyrare med dubbla quad core och över 8 gig men ändå hanterbart för en vanlig dödlig hobbyentusiast till och med för film.

Minst tre av dom stora programmen finns ju till båda och om inte så bootar man bara upp i det andra läget på samma maskin dvs. total frihet. Program och hårdvaru tillverkarna skulle öka sin försäljning betydligt iom. att ingen behöver vara låst till ett os. När Vista kommer igång så blir det ju ännu bättre dvs. ännu större frihet.

Såg nåt inlägg här på forumet om tex. UAD korten och om jag inte minns fel så såg jag ett inlägg på nåt annat forum av nån som testat det med gott resultat i en PC som testkördes med osx. Det skulle alltså öppnas upp ganska många nya lägen för oss i musiksvängen om det blev en attitydförändring och inte så låsta positioner.

Proffs folket stannar ändå vid sin favorit oavsett om det är mac eller PC men för oss som har det som hobby eller för dom som inte riktigt hunnit etablera sig och därmed inte har råd med värsting macen eller PCn skulle vinna enormt på detta. Apple skulle få sin mjukvara testad gratis på en oändlig massa PC hårdvara av olika slag helt utan ansträngning vilket rimligtvis borde gynna dom iom. att dom kör intel nu. X antal extra sålda programvarulicenser gör nog lite gott i plånboken oxå.

Kör båda plattformarna helt outstanding grejor båda två så är det så det finns inget att tjafsa om helt enkelt 😳 .

Minst tre av dom stora programmen finns ju till båda och om inte så bootar man bara upp i det andra läget på samma maskin dvs. total frihet. Program och hårdvaru tillverkarna skulle öka sin försäljning betydligt iom. att ingen behöver vara låst till ett os. När Vista kommer igång så blir det ju ännu bättre dvs. ännu större frihet.

håller med

om man som jag hoppar runt mellan olika studios hela tiden så skiter man i vilket os som sitter i burken bara det funkar

å det gör det oftast när det är intrimmat oavsett os

ibland blir det ju system som vare sig är pc eller mac också men igrunden är det ju samma arbetssätt från början till slut

intressantare diskussion borde vara själva programvaran, inte os isf

dessutom blir dom ju mer lika för varje år som går

väntar fortfarande på att linux ska bli riktigt användarvänligt så man får alt till ms på pc, tycker det stått å stampat ett tag nu

• 1 month later...

Jag har läst igenom alla inlägg i tråden nu och tänkte nu komma med min åsikt.

För 2 månader sen skulle jag köpa en ny dator, och eftersom jag använde Cubase och Reason så traskade jag in på en

datorbutik och letade upp komponenterna i en "utgående modeller" låda. Det blev nåt random standard-moderkort från Gigabyte, En AMD 64 x2 4000+, 2 gb minne (kommer inte ihåg märke, men betalade 400kr per gb) Gigabyte radeon 250mb grafik, chassi och nätaggregat från dataprince 400kr. Sen tog jag mitt gamla ljudkort (Lexicon Lambda USB) och mina gamla HDD's och byggde ihop alltsammans på två timmar.

Alltsammans gick väl på 3000kr, och även om priset på datorerna är lite uttjatad här så känner jag att det är väldigt lite pengar för en dator som fungerar alldeles utmärkt som hemstudio. OS hade jag redan och kör nu OSX och Windows XP parallelt på denna setup (Felfritt).

Jag tycker att det är roligare att jobba i Windows, för även om jag är lite dum ibland och installerar massa skit som leder till en omformatering så lär jag mig hela tiden något nytt. Samma sak i musikprogrammet, om något inte funkar så lär jag mig hur man rättar till problemet vilket ger mig större kontroll över programmet, om ni förstår. Sedan tycker jag att det är vissa överdriver rejält då Windows XP inte alls "Kraschar hela tiden", det är lite vad man gör det till.

Jag tycker inte att Mac är så fantastiskt stabilt som alla säger, det händer att program hänger sig för mig där också. Detta kanske iof beror på att jag kör det på en AMD eller nåt. Nu när jag börjar ny skola i höst så slutar det väl ändå med att jag går och köper en macbook. Men det blir intressant för då får jag se om den verkligen är så grym som alla macfrälsta här säger att den är.

Kresh

Jag tycker inte att Mac är så fantastiskt stabilt som alla säger, det händer att program hänger sig för mig där också. Detta kanske iof beror på att jag kör det på en AMD eller nåt. Nu när jag börjar ny skola i höst så slutar det väl ändå med att jag går och köper en macbook. Men det blir intressant för då får jag se om den verkligen är så grym som alla macfrälsta här säger att den är.

Kresh

Tss... det säger väl sig själv? Kör du dels olagligt och med icke kompatibla delar så ihop med ett OS som är gjort för machårdvara... ja då skiter det sig.

"...Jag tycker inte att Mac är så fantastiskt stabilt som alla säger..." 😱

Kresh

Tss... det säger väl sig själv? Kör du dels olagligt och med icke kompatibla delar så ihop med ett OS som är gjort för machårdvara... ja då skiter det sig.

"...Jag tycker inte att Mac är så fantastiskt stabilt som alla säger..." 😄

Nja, för det första så är OSX'et helt lagligt och installerades med originalskivor. Vad jag menar är att jag har lika mycket problem med OSX som jag har med Windows på samma hårdvara. Och det finns väl ändå ingen specifik machårdvara? Dom använder väl tex. helt vanliga Intel core2duo processorer?

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...