Jump to content
Annons

Vad gör en bokhylla för akustiken?

Recommended Posts

Guest tsmalmbe
Posted

Hej, nu undrar jag hur och på vilket sätt jag kan anta att min bokhylla påverkar akustiken i mitt studioutrymme. Det ser ut som på bilden. Jag har bokhylla bara på en vägg. Kan jag räkna med att den gör någonting gott eller ont?

För att vara en "betongbunker" så är nämligen rummet relativt hyfsat. Jag har tjock matta, en soffa rakt bakom sittpostitionen och tunga draperiaktiga gardiner, Men ingen riktig akustikbehandling. Jag har inhandlat en bunt akustikskivor (typ såna man sätter i industrihallar, kontrosutrymmen, auditorium etc. etc.) och funderar på vad det är jag egentligen vill bygga för slags absorbenter.

post-66-1167944098.jpg

Med test-CD så får jag inte nån riktigt ordentlig bump i frekvensområden baserat på vad jag hör. Basen beter sig lite underligt just där det går över mellan sub och monitor, och kanske kring 120-140Hz, men mycket lite.

Annons
Guest tsmalmbe
Posted
Bokhyllan borde väl funka som en diffusor?

Jag antar att den borde vara en ganska effektiv diffusor. Runda ryggar och böckerna olika långt in i hyllorna.

Men hur fungerar tomrummet bakom böckerna? EOch de hyllorna som är fullsatta med böcker, 30cm papper då i princip, 80cm brett? Hurudana frekvenser kan man tänka att en pappersbunt absorberar?

Posted

Den ger både basabsorption och diffusion, så en bokhylla är alltid bra. Sedan har vi ju det där med symmetri. Det är ju exempelvis mindre bra om den står längs ena sidoväggen... 😠

Flytta ut den en bit från väggen och montera upp mineralullskivor på baksidan av hyllan, så blir den ännu effektivare som basfälla. 😄

Guest tsmalmbe
Posted
Den ger både basabsorption och diffusion, så en bokhylla är alltid bra. Sedan har vi ju det där med symmetri. Det är ju exempelvis mindre bra om den står längs ena sidoväggen...

Assymmetri är nånting som är en hel del svårlöst i detta fall. Så jag funderar på att ha paneler på andra väggen. Men då vet jag att det är ett av problemen att lösa.