Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej! Vet inte om jag är i rätt tråd men jag använder Cubase så jag börjar här. Jag undrar vilken hårdisk som ansträngs så att säga när man använder cubase(om man som i mitt fall har flera) . Är det där programmet ligger eller där project mappen är eller? Jag försöker planera min dator så bra som möjligt för musikproduktion. I dagsläget har jag 4 interna hårdiskar att tillgå. Två stora och två små. Hur ska jag bäst lägga alla saker? Dvs Windows, cubase, project mappar, ivory(och andra samplingar) osv osv

Tacksam för all hjälp!

Annons
Posted

Såvitt jag vet så är det i främsta hand den disk där projektets filer ligger. Min externa går i alla fall alltid igång om jag varit inaktiv en stund o sedan drar igång låten eller gör något annat.

Guest tsmalmbe
Posted

Skippa dom små, eftesom dom troligen är långsamma, ljudliga och dessutom alstrar de värme och oljud. Du klarar dig bra med 2 stora hårdskivor

(små <60GB stora >200GB)

Posted (edited)

Det beror på vad du gör, vilken disk som jobbar mest. 🙂

Själv har jag följande upplägg på mina 4 interna diskar för att få det så optimalt som möjligt:

• 160GB Systemdisk där Windows och alla program ligger. På den finns också en mindre slask-partition för nerladdade uppgraderingar o dyl.
  • 120GB Audiodisk - alltså för alla egna audioinspelningar
  • 2st Raid0-kopplade 160GB-diskar för alla ljudbibliotek

- och så har jag en extern backup-disk på 500GB som bara kopplas in när det är dax för backup. Kör dock inte backup på ljudbiblioteken, eftersom det ju finns originalskivor till alla...

Edited by Claes
Posted
Skippa dom små, eftesom dom troligen är långsamma, ljudliga och dessutom alstrar de värme och oljud. Du klarar dig bra med 2 stora hårdskivor

(små <60GB stora >200GB)

Det beror på vilka "små" det är. Om det är Raptordiskar eller SCSI är de inte långsamma... 😕

Och vad gäller storlek:'

Idag är 200 GB "små" eller välvilligt räknat "mindre medelstora" diskar.

300 GB är medelstora och 750 GB är stora...

Det är dessutom något att tänka på prismässigt. Samma hårddisktyp (Seagate Barracuda 7200.10) vid samma leverantör:

160 GB Kr 3:53/MB

200 GB Kr 3:58/MB

250 GB Kr 3:18/MB

320 GB Kr 2:79/MB

400 GB Kr 3:11/MB

500 GB Kr 3:89/MB

Vissa av hårddiskarna har 16MB cacheminne, vissa 8 MB, men den billigaste/MB har 16 MB vilket gör den ännu mera prisvärd.

Lönsammast per MB är alltså just idag 320 GB.

Posted

Har en Frost dator och där fick jag 3 hårdiskar. Rekomenderar att ha Cubase på en hårdisk och audiofilerna på en annan. Det verkar som att hårdisken med ljudfilerna får arbeta mest, så om du har olika snabba hårdiskar så rekomenderar jag dig att ha den snabbaste till Audiofilerna.