Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny hårddisk till min dator som bl.a. används till musikinspelning. Så fort ekonomin tillåter blir det nog ytterligare en. Vilken ska jag välja? Det talas ofta varmt om Seagate Barracuda här på forumet. Är det bara att slå till? Jag vet att mitt moderkort åtminstone stöder SATA II, men Ultra ATA 100, som det står på vissa vet jag inte ens vad det är. Kan någon förklara? Och vad är det t.ex. för skillnad mellan nedanstående förutom anslutningen (och vad gör anslutningen för eventuell prestandaskillnad)?

barracuda 7200.10 320 GB

och

7200.9 320 GB

Den sistnämnda var ju betydligt billigare, men verkar inte finnas på så många ställen.

Det blev många och röriga frågor, men jag är tacksam för svar.

MVH

Pontus

Annons
Posted

Jag kör på 7200.7 och 7200.8 och aldrig varit nöjdare med hårddiskval.

Guest tsmalmbe
Posted

Jag förde en barracuda 7200.10 tillbaka tillaffären efter att den började jävlas för ungefär en månad sen.

Posted
Jag förde en barracuda 7200.10 tillbaka tillaffären efter att den började jävlas för ungefär en månad sen.

Ok, hur exakt började den att jävlas? Köpte du då en annan hårddisk eller bytte du till en lika dan som fungerar?

Posted (edited)

Kan varmt rekommendera Samsungs hårddiskar, väldigt tysta och pålitliga.

UATA är vanlig IDE-kabel och är ett långsammare gränssnitt än SATA som

står för Serial ATA och använder sig av en smalare kabel/kontaktdon.

UATA = 133 MB/s medan SATA = 150 MB/s och SATA II = 300 MB/s.

Alltså är SATA II att föredra.

Edited by aburman
Posted
Hej!

Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny hårddisk till min dator som bl.a. används till musikinspelning. Så fort ekonomin tillåter blir det nog ytterligare en. Vilken ska jag välja? Det talas ofta varmt om Seagate Barracuda här på forumet. Är det bara att slå till? Jag vet att mitt moderkort åtminstone stöder SATA II, men Ultra ATA 100, som det står på vissa vet jag inte ens vad det är. Kan någon förklara? Och vad är det t.ex. för skillnad mellan nedanstående förutom anslutningen (och vad gör anslutningen för eventuell prestandaskillnad)?

barracuda 7200.10 320 GB

och

7200.9 320 GB

Den sistnämnda var ju betydligt billigare, men verkar inte finnas på så många ställen.

Det blev många och röriga frågor, men jag är tacksam för svar.

MVH

Pontus

Den förstnämnda hårddisken är en IDE-hårddisk, så jag har svårt att se varför du skulle välja den om du har ett moderkort som stödjer SATA II.

Hårddiskval:

Seagate och Maxtor = OK. 🙂

Hitachi = kraschvarning... :rolleyes: .

Men alla hårddiskar kan krascha, och gör det också, så vilket fabrikat du än väljer och frågar om kommer du att hitta folk som svarar att "passa dig för det fabrikatet, min kraschade nyss"...

Följer du ovan nämnda exempel så ökar dock chanserna för att du klarar dig från obehagliga överraskningar. Men ha alltid en färsk backup på allt du är rädd om i alla fall:

Acronis True Image är ett utmärkt program för att ta regelbundna backuper som alla borde ha och använda regelbundet, egentligen viktigare än hårddisval... 🙁

Posted

Kör man många spår så tycker jag det är klart värt att kolla på diskar som går i mer än 7200 varv också. Sitter på en Western Digital Raptor som snurrar i 10.000 varv som inspelningsdisk, och håller man den väldefragmenterad så snurrar den på ordentligt.

Posted

Snabba hårddiskar är alltid bra men tänk på att snabbare diskar sällan är lika tysta.

Föredrar därför en lite långsammare historia än en snabb som väsnas.

Guest tsmalmbe
Posted

Ok, hur exakt började den att jävlas? Köpte du då en annan hårddisk eller bytte du till en lika dan som fungerar?

Datorn fick bluscreen-attacker med 3-4 veckors mellanrum. Då hade jag bluescreen flere gånger per dag. Jag installerade XP på en annan skiva, och då fick jag inte BSOD mera, utan maskinen "låste" sig helt enkelt 1-2 minuter och fyllde event viewern med I/O-errors från skivan. Sista gången före returneringen fick jag ta ut skivan, lägga den på sidan och knacka med skruvmejsel på den för att få den att funla så jag fick bakups.

Jag böt ut den mot en Seagate, bara för att jag köpte en anna seagate just innan, och ville att skivorna skulle ha sitt nojs på samma frekvens.