Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hallå och God Jul! 😉

Jo, jag känner att jag fastnat i min sånguteckling och mitt musikskapande. I alla fall när det kommer till låtar med sång.

Ofta kör jag fast med sångmelodier och blir frustrerad över hur illa min röst kan låta. Därför tänkte jag spela in lite covers för att få bukt med problemen.

Jag vill därför ha tips på låtar som av olika orsaker kan vara bra att sjunga in. Ni som har hört mig sjunga vet att jag har ganska ljus röst. Tenor möjligtvis.

Enligt midiklaviaturen vill jag hålla mig mellan:

B3 och B5.

Alltså 15 hela toner eller 25 inklusive halvtoner.

Ge mig tips är ni snälla! 🙂

Annons
Posted
Boney M: Marys Boychild

Tack för tipset!

Har också börjat lite på "Stad I Ljus" med Tommy Körberg. Snacka om att ta sig vatten över huvudet. Men jag är inte den som är blyg.

Därför ska ni få höra min version när den är klar. 🙂

Det bjuder jag på.

Posted (edited)
Leta upp vilken/vilka tonarter som känns ledigast att hålla dig till. Tycker det gör enorm skillnad.

Jag har skrivit ner dem. Och jag har märkt att Tommy Körbergs låtar brukar ligga där.

Edited by Eternal
Posted (edited)
Boney M: Marys Boychild

Tack för tipset!

Har också börjat lite på "Stad I Ljus" med Tommy Körberg. Snacka om att ta sig vatten över huvudet. Men jag är inte den som är blyg.

Därför ska ni få höra min version när den är klar. 😎

Det bjuder jag på.

Upp mot toppen direkt... gott 😏

annars kan jag rekomendera att sjunga i bilen, företrädelsevis ensam..uten musik.

Gör en egen lite musikal o var olika roller låt fantasin flöda... Då kommer du i rätt tonart avsig självt liksom..

Själv brukar jag sjunga opera duetter på låsats språk for att komma till kraften.... 😄

detta borde leda till att svaret på din igentilga fråga blir..en egen påhittad i stunden...

Edited by ynot
Posted

Det här har man fått höra

Sätt händerna ovanför höfterna o sjung med magen, så att du känner att händerna rör sig.

Chordie.com är bra av den anledningen att man bara med ett enkelt klick kan transponera låtarna. Snart lär man sig säkert vilken tonart man gillar, fast det kanske du redan visste?

Posted (edited)

Jag brukar leta reda på karaokebakgrunder. Vissa är helt corny men det finns faktiskt de som funkar. Om man hittar nån låt som funkar är det bara att ställa sig som sångpedagogerna rekommenderar och sjunga ut! 🙂

Tänkte att det kanske är lättare att hitta låtar som funkar att sjunga om du bara har musiken till... så kan du ju göra egna versioner sen om du hittar nån som funkar.

Edited by Thereseah
  • 4 weeks later...
Posted
Det här har man fått höra

Sätt händerna ovanför höfterna o sjung med magen, så att du känner att händerna rör sig.

Chordie.com är bra av den anledningen att man bara med ett enkelt klick kan transponera låtarna. Snart lär man sig säkert vilken tonart man gillar, fast det kanske du redan visste?

Låter nästan som om du har provat Adam 😱

I övrigt tror jag inte tonarten lär dig sjunga. Testa och försök variera mellan olika tonarter på samma låt.

Ett + om du lyckas med 2-3 utan problem

Posted

Tommy Körberg var faktiskt ett förslag jag funderade på att ge så kör på det! Han har ruggig teknik. Har mycket honom att tacka för min egen teknik. Honom och Michael Kiske... :rolleyes:

Posted

Även om jag verkligen inte är något vidare på att sjunga, så tycker jag att väldigt många av låtarna från "Jesus Christ Superstar" är roliga att gå omkring och gasta till. Leta upp originalinspelningen och ös på!

Meat Loaf kanske vore något om man gillar Tommy Körberg?

Misstänker annars att det säkert är rätt utvecklande att ge sig på valfri Queen-låt och försöka göra den bra.

Posted

Chris Cornells "When I'm Down", från "Euphoria Morning".

Skitbra om man vill träna röstkontroll!

• 4 months later...
Posted

Anthem och flera andra från Chess är störtsköna att sjunga. Någon Körberg blir man väl aldrig, men just Anthem är mäktig och magiskt bra och därför otroligt rolig att sjunga.

Det finns också ett par riktigt härliga låtar i Phantom of the opera, som kan vara något att bita i...

Kolla också på låtar med Luther Vandross och James Ingram. De har många som är helt underbara att sjunga.

Posted

Anthem är bra eller varför inte Stad i Ljus. Annars tycker jag att Bridge Over Troubled Water täcker in det mesta av vad en sångare bör kunna.

Posted

öva rakt ut i luften.. finns ingen bättre melodi än den du har i ditt huve