Jump to content
Annons

Timberman - Brain


Timberman

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Brain

* ARTIST/GRUPP: Timberman

* GENRE: techno

* LÅTLÄNGD: 4:18

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3.9mb

* STATUS: Skiss/halvfärdig

Detta är en låt jag har försökt slipa på ett tag, jag diggar melodin och tycker jag har fått in ett någorlunda tryck i basen och låten i allmänhet men jag skulle behöva hjälp med att veta vad som fortfarande saknas/borde tas bort, då jag suttit med den för länge för att själv kunna märka det:D

BRAIN.mp3

  • Gilla 9
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter bra, vocalsen börjar jag tröttna på eftersom de används i lite väl många låtar. Bra melodi men basen känns fel, byt ut ljudet på den &så. För övrigt saknar låten pump, använd kompressorer flitigare, en liten mastering som förhöjer diskanten & skapar tryck i låten skulle heller inte vara fel.

Bra, välskriven melodi. Jobba på! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra, vocalsen börjar jag tröttna på eftersom de används i lite väl många låtar. Bra melodi men basen känns fel, byt ut ljudet på den &så. För övrigt saknar låten pump, använd kompressorer flitigare, en liten mastering som förhöjer diskanten & skapar tryck i låten skulle heller inte vara fel.

Bra, välskriven melodi. Jobba på! 🙂

Mjo hade tänkt skära ner lite på vocalsen faktiskt:P men fattar inte riktigt vad som saknas för att skapa det ordentliga pumpet, vet inte hur man ska använda sig av kompressorn:/

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Basen låter väldigt mullrig i mina lurar.. 😎 för övrigt helt ok låt!

:rolleyes: tack det glädjer att höra:) Basen är någonting som jag fixat till, är lite väl mörk kanske. Melodin är som Nexutwins säger någonting som jag arbetat väldigt mycket med för att få till. Men jag kan fortfarande inte riktigt veta vad som saknas? Räcker melodin till? Låter hela låten för fjårtis-eurodance eller är den ok?. Jag har verkligen spenderat hundratals timmar framför FL utan att komma nånvart med denna låt:D. Börjar precis nu fiffla och trixa lite med mixern för att försöka göra låten bättre, då en kompis farsa som jobbar på universal sagt att han verkligen gillar låten men att den behöve rmer "pump"... Vet ej hur jag ska åstakomma detta dock:D om nån med stor erfarenhet av FL är villig att hjälpa till skulle jag vara för evigt taksam <3, bara att adda msn isf= Tim@holy-shit.com

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Lek dig fram med kompressorns ratio, attack- och releasetid.

För ytterligare pumpeffekt (kanske den du egentligen vill åt), läs om Sidechaining. Sök i forumet eller på Google. (Kolla den här tråden förresten...)

Lycka till.

Mjo bara det att när jag väl leker med kompressorn slutar det alltid med att nåt blir fel:P t ex. att min lead-melodi låter för "pumpig" dvs att alla olika toner pumpas fram på ett konstigt sett då jag egentligen vill att melodin ska va helt klar. En annan sak som händer är att när jag sätter på kompressorn så blir allt i otakt låter det som eftersom snaren och hihat-ljudet förvrängs:O

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Basen låter väldigt mullrig i mina lurar.. 😎 för övrigt helt ok låt!

:rolleyes: tack det glädjer att höra:) Basen är någonting som jag fixat till, är lite väl mörk kanske. Melodin är som Nexutwins säger någonting som jag arbetat väldigt mycket med för att få till. Men jag kan fortfarande inte riktigt veta vad som saknas? Räcker melodin till? Låter hela låten för fjårtis-eurodance eller är den ok?. Jag har verkligen spenderat hundratals timmar framför FL utan att komma nånvart med denna låt:D. Börjar precis nu fiffla och trixa lite med mixern för att försöka göra låten bättre, då en kompis farsa som jobbar på universal sagt att han verkligen gillar låten men att den behöve rmer "pump"... Vet ej hur jag ska åstakomma detta dock:D om nån med stor erfarenhet av FL är villig att hjälpa till skulle jag vara för evigt taksam <3, bara att adda msn isf= Tim@holy-shit.com

Lyssna in dig på den stil du vill att det ska låta som..analysera skillnader mellan din låt och referenslåt..

Lyssna på din låt om och om igen och känn efter vad som stör eller sticker ut för mycket i låten..

kolla igenom spåren muta alla spåren utom trummorna..och lyssna på de enskilda spåren en efter en till de bildar en helhet..det kan vara någon smågrej som gör att pumpet inte får den effekt som man vill ha..antingen skalar man eller lägger till nåt helt enkelt..

Ibland blir man inte 100% nöjd med en låt..då bör man släppa den ett tag!

Det finns ju många duktiga musiker här på forumet så någon borde ju kunna hjälpa dig med de tips du behöver för låten..och såg nu att du har redan fått en del tips av några här..

Fastnar du med en låt så ta en paus ifrån den ett tag..lyssna på annat så brukar bitarna falla på plats!

Lycka till..

Edit..ändrade pga att jag såg att du hade fått en del tips redan..alla tips är värdefulla!

Redigerat av Valdez
Link to comment
Dela på andra sajter

Lek dig fram med kompressorns ratio, attack- och releasetid.

För ytterligare pumpeffekt (kanske den du egentligen vill åt), läs om Sidechaining. Sök i forumet eller på Google. (Kolla den här tråden förresten...)

Lycka till.

Mjo bara det att när jag väl leker med kompressorn slutar det alltid med att nåt blir fel:P t ex. att min lead-melodi låter för "pumpig" dvs att alla olika toner pumpas fram på ett konstigt sett då jag egentligen vill att melodin ska va helt klar. En annan sak som händer är att när jag sätter på kompressorn så blir allt i otakt låter det som eftersom snaren och hihat-ljudet förvrängs:O

Prova att inte ha så pumpig kompressor på mastern, utan bara på basen, och använd en mycket lindrigare kompression på mastern.

Vad vet jag.. jag sysslar inte med techno eller trance eller något i den stilen, men prova det jag sa i alla fall. Det är vad jag skulle testat först i alla fall.

Redigerat av gsol
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Även när du var som i min ålder hade du redan då lite koll på dina grejor i FL, stort fan över att du har tagit dig från ingenstans till en an världens största djs, drömen för mig är också som din var när du var 17, bli stor och spela sin musik för människor som gillar att dansa. Kan bara säga en sak, Grattis Tom Hangs, Grattis Timberman, Grattis Tim Bergling, Grattis Tim Berg och Grattis den store Avicii!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 8 månader senare...
  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...

* LÅTNAMN: Brain

* ARTIST/GRUPP: Timberman

* GENRE: techno

* LÅTLÄNGD: 4:18

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3.9mb

* STATUS: Skiss/halvfärdig

Detta är en låt jag har försökt slipa på ett tag, jag diggar melodin och tycker jag har fått in ett någorlunda tryck i basen och låten i allmänhet men jag skulle behöva hjälp med att veta vad som fortfarande saknas/borde tas bort, då jag suttit med den för länge för att själv kunna märka det:D

Nice track Avicii 🙂) It feels weird reading your post from before you became very famous, but it's also good to see that nothing is impossible 🙂

I have recently remixed one of your tracks " Seek Bromance " would you please check it out and maybe maybe tell me what you think? 🙂

thanks heaps 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...