Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej

Har råkat ut för något underligt. Jag har importerat MIDI-filer från Power Tab-dokument till Cubase (jaja, jag vet att det är fusk). första försöket (Gary Numan, Are "friends" electric?) funkade kanon. Efterföljand försök har dock inte gått lika bra.

Problemet: När jag har valt ett instument till ett spår växlas det automatiskt ut mot ett annat så fort jag stoppr uppspelning. Fryser jag spåret så behålls instrumentet men några spår panoreras ut helt till vänster...

vet inte om problemet är tillräckligt väl beskrivet eller om nån annan råkat ut för något liknande. Tacksam för hjälp.

Olalj

Annons
Guest mickeand
Posted

Har haft "problem" med att vnågra importerade midifiler byter programbank och därför spelar ett annat ljud än jag tänkt mig. Är det det du menar? I sådana fall behöver du kanske bara radera autmatiseringen av programbyten på spåret/-en.

Posted

Tack Mickeand

Det är nog precis så jag menar. Hur raderar jag automatiseringen av programbyten, är det någon av knapparna R eller W på spårets kanal?

Olalj

Posted
Tack Mickeand

Det är nog precis så jag menar. Hur raderar jag automatiseringen av programbyten, är det någon av knapparna R eller W på spårets kanal?

Olalj

Nix, gå in i List edit och ta väck Program Change-meddelanden.

Posted

Tack Thomas

Skall prova imorgon (om jag orkar efter julfesten ikväll 😉 )

Olalj

Posted

Thomas (eller annan hågad)

Förstod nog inte riktigt hur du menade ändå... Kan du förklara lite mer? "List edit", är det edit i verktygsfältet eller ligger det hela nån annanstans? På varje spår för sig eller? Hur kammer jag i så fall åt det?

Olalj

Posted

Tjena

försöken misslyckas. Gick in i pianorullen och ändrade nere där velocity normalt står till program change; ok, vad skall jag göra sen??

Olalj

Posted

Det här har jag undrat ett tag... vad är det egentligen för skillnad på Cubases vanliga automatisering och den automatisering som liksom ingår i MIDI-filerna, och syns i edit-fönstren? För det är ju inte samma sak?

Posted
Tjena

försöken misslyckas. Gick in i pianorullen och ändrade nere där velocity normalt står till program change; ok, vad skall jag göra sen??

Olalj

Fram med suddgummit och radera inställningarna för Program Change... 😆

Posted

Inser att jag är "in way over my head" här... Problemet är att i lilla rutan står det "program change" men jag ser inga inställningar 😄 .

Vet att det är mycket begärt men då jag är en relativ nybörjare i Cubase (SL 3 om det gör någon skillnad) skulle jag uppskatta en "steg för steg" förklaring om någon orkar.

Tack

Olalj

Posted
Inser att jag är "in way over my head" här... Problemet är att i lilla rutan står det "program change" men jag ser inga inställningar 😄 .

Vet att det är mycket begärt men då jag är en relativ nybörjare i Cubase (SL 3 om det gör någon skillnad) skulle jag uppskatta en "steg för steg" förklaring om någon orkar.

Tack

Olalj

Det går knappt att förklara enklare, men jag gör ett tappert försök... 😄

I rutan med Program Change, kommer det att finnas ett långt block med det värde som är programnumret. Byt verktyg till suddgummit genom att högerklicka på musen och välja där. Gå ner i fältet med Program Change och vänsterklicka på det långa blocket, så att det försvinner.

Det står alltså inga siffror i rutan som annars innehåller Velocity-staplar från början, utan Program Change visas grafiskt på liknande sätt som Velocity.

Det borde funka, så om du inte får ordning på det nu, rekommenderar jag att du tittar lite i manualen, där det står om midi editering, så blir det nog lite enklare. Det kan ju ibland vara lite svårt at förklara grafik med hjälp av text - och i manualen finns det bilder också... 😄

Posted

Aha, den stora blobben i nederkant skall alltså raderas? Nu tror jag att jag fattar 😄

Stora tack!!!!!!!!

Posted

Tack för hjälpen!

Jag gjorde som Claes sa (pianorullenvarianten) och raderade blobben. Nu funkar det som jag vill.

Olalj