Jump to content
Annons

Kenneth F - Enigma


Kenta K

Recommended Posts

  • LÅTNAMN: Enigma
  • ARTIST/GRUPP: Kenneth F
  • GENRE: Ambient ?
  • LÅTLÄNGD: 07:17
  • KOMPOSITÖR: Kenneth F
  • PRODUCENT: Kenneth F
  • INSPELNINGSÅR: 2006
  • FORMAT: MP3
  • STORLEK: 11.6
  • STATUS: Färdig (i mina hörlurar öron)

Tjena alla ni där ute!

Här kommer en låt från ett av mina nyaste prosjekt. En Enigma inspirerad låt. Älskar Enigma, Deep Forest, Oldfield och alla dom, så nu håller jag på med en "liknande deras stil" skiva. . .

Säg va ni tycker. Själv är jag jätte nöjd med den, eftersom jag lagt ner ofattabart mycke arbete på låten, vad gäller ljud och att få ljuden o låta bra. MEN! Mina högtalare är som vanligt inte som dom ska va (har katt) så jag har satt mixen i min kassa JVC hörlurar...

Så alla ni där ute, med zuuuupra ljudsystem, och en världsproducents öron, säg vad ni tycker om detta lilla stycket. . .

Tackar på förhand för visat intresse. . . 😄

Original version:Kenneth F - Enigma (Original)

Nya versioner!

Kenneth_F_-_Enigma (Djonas)

Kenneth F - Enigma (Wernborg)

Redigerat av Kenta K
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tyvärr låten går inte att ladda hem (för mig). IE säger att den inte är tillgänglig. Firefox laddar ner 4kb CSS, HTML, och ett javascript 🙂

""Your URL is no more valid. Please visit original URL to download. Make sure to enable cookies in your browser! It's also possible that your country has been blacklisted entirely (because of many illegal uploads) ""

Ovanstående står på slutet av de 4kilobyten.... Kanske kina blivit svartlistat?

Attans, jag älskar ju mer eller mindre oldfield och gamla enigma... SNälla, lös detta för mig på nåt sätt? Vill höra! 😕

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar det! Visst låter det enigma... Men som HM säger så behövs sång, gärna munksång 😉 Det hade varit nåt.

Jag har ett VSTi (monofon) med en sjungande munk, låter ganska hyfsat för att vara tidigt 2005 eller när det var jag fick det. En liten DLL-fil. Har länge funderat hur det skulle låta om man lade 20 av dessa munkar på 20 spår. förmodligen bättre eftersom detaljerna går förlorade i körsång. Exporterar som wav, och lägger till sin låt..

Fan får testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla kommentarer! 😄

Planen från början har varit o lägga på sång. Men utan riktiga mic`s och tillräckligt bra ljudkort, vill jag inte "förstöra" låten genom att lägga på sång med dålig kvalite.

"Gregorian Chants" liknande sång var min ide från början. ja, typ som Enigma och Deep Forest. . .

Edit: Kom gärna med förslag, så bedömmer jag om jag gillar det eller ej. . . 😉

Redigerat av Kenta K
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver medan jag lyssnar.

Om ni talar om Delay Lama så förstör inte låten med den pluggen, visst den är roligt men din låt förtjänar bättre. Mike Oldfield lyssnade jag väldigt mycket på under nittiotalet och är fortfarande en av husgudarna. Din låt hade lätt platsat på "The songs of distant earth".

Lägg inte på sång på denna alls, om jag får bestämma. Sån här musik ska vara meditativ och pulserande. Möjligtvis gitarrslinga a la Oldfield då. (Hjälper gärna till)

Bra som attans!!

// Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Riddare Mys (oregistrerad)

Jag tycker det lät sjysst! men samtidigt skulle jag personligen velat haft in nåt mer "element" för att göra låten ännu mer intressant.

På dom ställen man kände att det hade passat med en "upptrappning" med t.ex. nåt mer mäktigt ljud/vokalt inslag..eller annan harmoni-följd, kanske rentav ett spännande tonarts-byte mitt i låten - så blev det en "nedtrappning" istället..och det kändes som låten punktera sig själv lite på nåt sätt....alltså t.ex. vid ca 1:36 samt 2:40....där skulle man velat att nåt mer "hänt till"..så låten känns mer dynamisk/intressant på nåt sätt.....

vill inte uttrycka mig att jag kände låten gick på tomgång, men nåt mer i ljud-, vokalt-, melodi-, ackordföljd-, percussion-väg hade inte skadat på några ställen för att göra den extra spännande. Men som sagt, ändå sjysst stycke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gosse. Det här var skönt! Det SKA vara enformigt! Det ska vara soft! Det ska vara reverb! Det ska vara smäktande elektroniska stråkar!

ALLT finns där! Visst, sång kanske skulle kunna funka att lägga på, men det skulle lika gärna kunna förstöra det hela genom att ta bort fokusen från själva låten med alla dess detaljer!

Mer sånt här, tack! 😆

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten detalj bara. Det låter som bastrumman distar lite. Kanske är med avsikt, men på nåt sätt så förstör det atmosfären i låten litegrann.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ett experiment med Delay Lama (Munk-vsti som försöker låta som en gregoriansk munk). Vid försök om 6 st spår med medius-munkar med något olika röstläge, skulle man kunna tro att en ensam Lamas bristfälligheter (tja det artificiella i rösten helt enkelt) skulle dränkas av det naturliga i rösten. (Liksom en bristfällig sångare blir överröstad av de andra sångarna), men så var det inte. Snarare så framhävde dubblering av antalet Lamas det artificiella ungefär exakt lika mycket 🙂 Yes! Och det naturliga lika litet... De sjöng alltså exakt samma följd av noter.

Jaja, dags att göra nåt vettigt... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver medan jag lyssnar.

Om ni talar om Delay Lama så förstör inte låten med den pluggen, visst den är roligt men din låt förtjänar bättre. Mike Oldfield lyssnade jag väldigt mycket på under nittiotalet och är fortfarande en av husgudarna. Din låt hade lätt platsat på "The songs of distant earth".

Lägg inte på sång på denna alls, om jag får bestämma. Sån här musik ska vara meditativ och pulserande. Möjligtvis gitarrslinga a la Oldfield då. (Hjälper gärna till)

Bra som attans!!

// Steffo

Tjena! Det skulle va så jäkla grymt om du kom med någon "oldfield" liknande slinga. Eftersom jag inte kan göra detta själv, har bara akustisk gitarr, och det är inte mycke Oldfield över den kan jag säga! 🙂

Så om du har tid, och lust, skulle det va grymt o höra vad du hade tänkt dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten detalj bara. Det låter som bastrumman distar lite. Kanske är med avsikt, men på nåt sätt så förstör det atmosfären i låten litegrann.

/Daniel

Ja, det kan va så att jag har en aning för mycke Comp på den ena kicken.

Som sagt är det mixat i hörlurar, och där hör man inte domma detaljerna. 🙂

Skal se över det! 😎

Och fan va roligt att du gillar. Ser det som en ära att den hamnar i din MP3 box 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jävligt bra gubben!

När beatet kommer in vid 1 minut är det soft.. Ger en skön känsla!

Jag är ett stort Enigma fan och du har fan lyckats jävligt bra 🙂

8/10 poäng får den utav mig!

Tackar för Comment Soundborn! 8/10 på din skala är fan inte dåligt 😎🙂

Efter alla tips och trix du gett mig blir jag bara bättre vettu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver medan jag lyssnar.

Om ni talar om Delay Lama så förstör inte låten med den pluggen, visst den är roligt men din låt förtjänar bättre. Mike Oldfield lyssnade jag väldigt mycket på under nittiotalet och är fortfarande en av husgudarna. Din låt hade lätt platsat på "The songs of distant earth".

Lägg inte på sång på denna alls, om jag får bestämma. Sån här musik ska vara meditativ och pulserande. Möjligtvis gitarrslinga a la Oldfield då. (Hjälper gärna till)

Bra som attans!!

// Steffo

Tjena! Det skulle va så jäkla grymt om du kom med någon "oldfield" liknande slinga. Eftersom jag inte kan göra detta själv, har bara akustisk gitarr, och det är inte mycke Oldfield över den kan jag säga! 🙂

Så om du har tid, och lust, skulle det va grymt o höra vad du hade tänkt dig. 😎

Kul. Jag slaskar på nåt och så kan vi ta det därifrån. Vet inte om tid finns idag dock, men jag hör av mig. (Jag brukar få skäll för att jag låter som Oldfield så detta ska nog lösa sig 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver medan jag lyssnar.

Om ni talar om Delay Lama så förstör inte låten med den pluggen, visst den är roligt men din låt förtjänar bättre. Mike Oldfield lyssnade jag väldigt mycket på under nittiotalet och är fortfarande en av husgudarna. Din låt hade lätt platsat på "The songs of distant earth".

Lägg inte på sång på denna alls, om jag får bestämma. Sån här musik ska vara meditativ och pulserande. Möjligtvis gitarrslinga a la Oldfield då. (Hjälper gärna till)

Bra som attans!!

// Steffo

Tjena! Det skulle va så jäkla grymt om du kom med någon "oldfield" liknande slinga. Eftersom jag inte kan göra detta själv, har bara akustisk gitarr, och det är inte mycke Oldfield över den kan jag säga! 🙂

Så om du har tid, och lust, skulle det va grymt o höra vad du hade tänkt dig. 🙂

Kul. Jag slaskar på nåt och så kan vi ta det därifrån. Vet inte om tid finns idag dock, men jag hör av mig. (Jag brukar få skäll för att jag låter som Oldfield så detta ska nog lösa sig 🙂 )

Ja, ta det när du hinner. Värken jag elle låten försvinner med det första 😎

Och att du brukar låta som Mike är ju bara fööööööör perfekt! 🙂

Ser fram emot vad du har o bjuda på 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver medan jag lyssnar.

Om ni talar om Delay Lama så förstör inte låten med den pluggen, visst den är roligt men din låt förtjänar bättre. Mike Oldfield lyssnade jag väldigt mycket på under nittiotalet och är fortfarande en av husgudarna. Din låt hade lätt platsat på "The songs of distant earth".

Lägg inte på sång på denna alls, om jag får bestämma. Sån här musik ska vara meditativ och pulserande. Möjligtvis gitarrslinga a la Oldfield då. (Hjälper gärna till)

Bra som attans!!

// Steffo

Jo, sång passar jättebra till detta. Oldfield har ju också ofta lite syntsång på sina låtar. På Shadow+Light använder han VirSyn Cantor läste jag på VirsSyns hemsida. Du kan väl ladda hem och testa den och provlyssna demos på hemsidan?

http://www.virsyn.de/en/E_Home/e_home.html

Jag tycker att detta är lika bra som Oldfield.😕

Kanske lite kantigare producerat men låtmässigt är det tom bättre än mycket av det jämförelsevis innehållslösa som finns på tex Tres Lunas och Light som jag lyssnade på för att få inspiration (och se vart det har lett mig...

😮 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver medan jag lyssnar.

Om ni talar om Delay Lama så förstör inte låten med den pluggen, visst den är roligt men din låt förtjänar bättre. Mike Oldfield lyssnade jag väldigt mycket på under nittiotalet och är fortfarande en av husgudarna. Din låt hade lätt platsat på "The songs of distant earth".

Lägg inte på sång på denna alls, om jag får bestämma. Sån här musik ska vara meditativ och pulserande. Möjligtvis gitarrslinga a la Oldfield då. (Hjälper gärna till)

Bra som attans!!

// Steffo

Jo, sång passar jättebra till detta. Oldfield har ju också ofta lite syntsång på sina låtar. På Shadow+Light använder han VirSyn Cantor läste jag på VirsSyns hemsida. Du kan väl ladda hem och testa den och provlyssna demos på hemsidan?

http://www.virsyn.de/en/E_Home/e_home.html

Jag tycker att detta är lika bra som Oldfield.🙂

Kanske lite kantigare producerat men låtmässigt är det tom bättre än mycket av det jämförelsevis innehållslösa som finns på tex Tres Lunas och Light som jag lyssnade på för att få inspiration (och se vart det har lett mig...

🙂 )

OI!

"...Jag tycker att detta är lika bra som Oldfield.🙂..."

"...låtmässigt är det tom bättre än mycket av det jämförelsevis innehållslösa som finns på tex Tres Lunas och Light..."

Tack så himla mycke!

Det värmer värkligen att man får alla dessa positiva kommentarer!

Speciellt när jag har lagt ner så mycke tid och energi på prosjektet. . . 🙂

Tackar för tipset du gav mig vad gäller Virsyn! Jag skall absolut kolla up detta, och se vilka undervärk man kan göra med det. 🙂

ps: Oldfield sägs använda FL också, som jag. . . 😆

productionen kan jag förstå inte sitter 100 %, men som ni vet nu, så är mixen satt i mina JVC hörlurar. Men fan va nöjd jag blev ändå! Tycker resultatet blev rätt bra, och jag tycker resultatet blir ännu bättre med alla underbara kommentarer. Då VET jag liksom att jag lyckats. 🙂

😉 Väntar på Gitarr slingan från Wernborg. . . 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått lite "wernborg" gura i låten, och jag måste säga, det börjar bra!

Han ska bara finlira lite, och få det lite mer att låta som jag vill. hehe. Jag är rätt kräsen men han satte den NÄSTAN på första sjangsen.

Detta blir grymt alla !

Kommer snart updaterat versjon. Sen är det up till er, dommarna, att säga vad ni tycker skall bort/läggas till. Eller om det bara ska va som den är.

ny versjon kommer snart! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

TJENA ALLIHOPA!!!! 🙂

Här kommer två nya versioner av min låt "Enigma"

Eller versioner är kanske fel att säga, men jag har frågat om Wernborg och Djonas skulle vilja lägga på gura! 🙂

Och det gjorde dom, o fy fan va glad jag blev!

Längst up i tråden ligger bådas versioner och bara väntar på er!

Säg vilken ni gillar bäst, och snälla, snälla, säg varför, och vad "vi" kan ändra! 🙂

Shoot! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm,

Ursprungslåten är tämligen subtil till sin natur och det tycker jag att den skall fortsätta att vara. Att lägga på gura passar dock utmärkt men...

I Djonas variant är det något för mycket gura. Det subtila försvinner. Dessutom verkar det som om Djonas tömt sin pod på inställningsvarianter i en och samma låt 🙂

Wernborg. Här snackar vi subtiliteter! Guran nästan alls inte finns men spelet i sig passar fint till låten. Kanske låta gitarren träda fram lite mer och inte ha den pyrande så långt bak? Annars tjusigt J:son o Schaffer stuk!

My 2 cent 🙂

Redigerat av Krokodilen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...