Jump to content
Annons

Forumets egen CD?


Carl Cadello

Recommended Posts

Fundering:

Det är många här på forumet som drömmer om att ge ut en skiva men de som vågar skicka in till ett bolag får ofta 0 respons.

Vi hat ju allt här på forumet.

Folk som skriver, spelar, spelar in, mixar, mastrar .... Vi kanske skulle ge ut en skiva tillsammans? En samlingsskiva.

Förslag:

1. Om vi utlyser en tävling (studiofestival) där alla som vill vara med bidrar med en låt (Kan vara en temaskiva)

2. Alla på forumet röstar om vilka 10-15 låtar som skall vara med.

3. Därefter bildar vi lag där de som är bäst på sitt gebit samarbetar när det gäller produktion, mixning osv av de av oss utvalda låtarna.

4. Sen gör vi en skiva. 😕

- En ide' är att skivan ges uta av tidningen?

- Det behöver inte ens vara under forumets eller tidningens beskydd.

- Finns det någon där ute som har erfarenhet av detta?

- Är det kanske en gammal ide'?

Spåna vidare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter ju spännande!

Skulle varit skojjigt som fasiken.

Jag skulle lätt köpa en sådan skiva!

Typ, "Forumet gratest hits".

Kanske man samanställer en lista med medlemmar/demos som är sånndaär ritiga forumklassiker, tx"Forumet blir vad du gör det till" skulle kunna bli första spåret på skivan.

En annan sak skulle kunna vara att ett visst antal medlemmar, som kanske blir framröstade gör ett samarbetsprojekt som sedan släpps på skiva en begränsad upplaga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit med på samlingsskivor på ett par andra forum, och det behöver inte alls vara så komplicerat, om man nu inte vill... 🙂

För att hålla det enkelt kan alla som vill skicka in sina färdiga låtar... Och efter någon form av urvalsprocess krävs ju sedan egentligen bara en person med kontakter som kan fixa fram själva skivan. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

För att hålla det enkelt kan alla som vill skicka in sina färdiga låtar... Och efter någon form av urvalsprocess krävs ju sedan egentligen bara en person med kontakter som kan fixa fram själva skivan. 😆

Och pengar ☺️

Att skivan följer med tidningen är väl egentligen det enda som talar för det i mitt tycke. Men Studio har väl gått ifrån detdär med att bundla skivor för längesen. Kanske går att göra ett undantag?

Att göra en samlingsskiva bara för sakens skull, eller för inbördes beundran känns lite meningslöst år 2006.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar idén med att släppa skiva som en medföljande CD till tidningen 👍 ! Men jag ser helst att ingen annan pillar för mycket på min produktion (om jag skulle komma med), eftersom det är en bäbis till mig 🙂 .. Mastring däremot är okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur realistiskt är det att tro att det ska kunna bli en skiva som skickas med tidningen??

Då försvinner ju alla sätt att få in några pengar (om man inte höjer priset på det numret), och det kostar en hel del att göra en skiva...

MM slutade ju att skicka med bandspaghetti-låtarna på skiva eftersom det blev för dyrt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur realistiskt är det att tro att det ska kunna bli en skiva som skickas med tidningen??

Jag instämmer!

Vi kan nog glömma tidningen. men fortsätt spåna....

Redigerat av Carl Cadello
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra idé. 🙂

Jag tycker att det var ett bra förslag att kalla skivan "Studio Forum Greatest Hits" och att vi kanske dels i nomineringen låter folk rösta fram de s k "forumklassikerna" men även att "nya" medlemmar (och gamla oxå för den delen) kan få chansen att komma med genom att skriva nåt nytt och skicka in till en lekledare för omröstning, lite som i studiofestivalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det är väl bara att ni som vill ha en skiva med forumets "greatest hits" bränner dom låtar ni har laddat ner och tycker om på en skiva?

Eller är det någon som tycker det är viktigt att ha sitt namn tryckt så att vedebörande sedan kan vifta med den och säga att "jag har minsann varit med på en skiva"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att ni som vill ha en skiva med forumets "greatest hits" bränner dom låtar ni har laddat ner och tycker om på en skiva?

Eller är det någon som tycker det är viktigt att ha sitt namn tryckt så att vedebörande sedan kan vifta med den och säga att "jag har minsann varit med på en skiva"?

Jo visst kan man göra så!

Men lite coolt/speciellt hade det varit att få en skiva med!

Alla har inte såld guld som du 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar skitkul! Jag är på =).

Om det inte kan bli en skiva i riktig form skulle det kansek inte vara svårt att få in en artikel i tidningen. Så folk får reda på var skivan finns.

Hmmmm... De som läser tidningen Studio "hänger" nog även på forumet ibland. Man lär inte hitta någon större unik publik på det sättet. Vad är vitsen med plattan om man inte har ett bolag bakom sig. Det allmäna intresset för produkten ställer jag mig tveksam till.

Jag vill inte låta negativ. Det är som sagt en god idé och förhoppningsvis kan vi starta en diskussion som kan leda någon vart. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl en kul idé, men skivan kommer bli hysteriskt spretig, allt från trance till jazz, och alla låtar finns gratis här på forumet. Vem vill köpa en sådan skiva? Jo, dom 10 personerna som får vara med på skivan, i bästa fall. Vem vill sponsra ett sådant ryggdunkarprojekt?

Varför inte bara samla ihop 10 personer som delar på kostnaden för en skiva, så kan man dessutom styra innehållet också. Blir nog en bättre sammansatt skiva på det sättet. Men fortfarande, ingen kommer köpa den. Fast om jag förstått det hela rätt är det inte poängen.

Å andra sidan vore det ganska skoj att se vilka låtar som uppskattas mest i en best-of festival.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, men det skulle väl sitta fint! Skulle visa bredden på formets musiker... se då till att göra CD:n i XXL, så den passar alla  😆

HAHAHAHAHA 😄

Du är så omtänksam att jag blir alldeles tårögd 😆😆😆

"Skivan ska sitta i skivspelaren Mats, inte runt ollonet". 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jay Balmorian (oregistrerad)

Jag skulle gärna vara med på en sådan skiva.

Jag har själv medverkat på skivor tidigare med olika artister o sålt ca,6 miljoner världen över.Har inspelnings studio o allt. Varför inte jag tycker det e lika roligt fortfarande med olika project.Det e ju roligt att samarbetata med andra låttrixare

eller vad tycker ni.Ja e med om det blir av musik e fortfarande musik o roligt e det.

Jag har aldrig varit ett fan av prestige att man inte kan samarbeta oavsett var i musikbranchen man står.Ha Det.

Jay Balmorian.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag skulle gärna vara med på en sådan skiva.

Jag har själv medverkat på skivor tidigare med olika artister o sålt ca,6 miljoner världen över.Har inspelnings studio o allt. Varför inte jag tycker det e lika roligt fortfarande med olika project.Det e ju roligt att samarbetata med andra låttrixare

eller vad tycker ni.Ja e med om det blir av musik e fortfarande musik o roligt e det.

Jag har aldrig varit ett fan av prestige att man inte kan samarbeta oavsett var i musikbranchen man står.Ha Det.

Jay Balmorian.

Har du sålt 6 miljoner skivor världen över?

Då måste man väl ha hört en del av det?

Något som du kan rekommendera som du gjort som man kan lyssna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul idé, skivan bör sträva efter att få med så många stilar av musik som möjligt. Om majoriteten får bestämma låtar så är det risk att en stil dominerar, visserligen är det inget fel med det för att då är det ju uppskattad musik av många. Men jag vill att forumets mångsidighet ska återspeglas men blir svårt att lyssna på skivan om det är trance spår 1, dödsmetall spår 2 och vispop spår 3... Man får väga för mot nackdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte alla skicka in en egen låt som de vill ha med på skivan, å så röstar alla på forumet vilka ex. 15 som skall få komma med. sen gör vi en länk ( SKIVAN )sen kanske det kan stå i tidningen att " gå in å lyssna på vår egnaq skiva..klicka på ( SKIVAN ) bla bla"

ja e ny här, å jag visste inte ens att det var en tidning.. så jag vet inte vad ja snackar om:D men en skiva skulle vart jätte kul:) eller ne JÄTTE LÅNG låt som alla är med på😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivor är så 1990.

Gör ett internetsläpp istället.

Internet är så 2002 och p2p. Släpp på vinyl istället, det kommer nu serru.

Nej men idéen är kul som alla idéer med samlingsskivor men genomförande och mottagande blir så där för det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att ni som vill ha en skiva med forumets "greatest hits" bränner dom låtar ni har laddat ner och tycker om på en skiva?

Eller är det någon som tycker det är viktigt att ha sitt namn tryckt så att vedebörande sedan kan vifta med den och säga att "jag har minsann varit med på en skiva"?

Håller faktiskt med, även om man känner sig lite som en glädjedödare 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

En variant hade kanske varit en ny avdelning på demoforumet med en topplista. Där man kan rösta fram sina favoriter från demohögen och även lyssna, helst streamat.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

En variant hade kanske varit en ny avdelning på demoforumet med en topplista. Där man kan rösta fram sina favoriter från demohögen och även lyssna, helst streamat.

😎

Riskerar inte det lite att bli "klubben för inbördes beundran". Jag trodde demopostningarna mest var till för att få hjälp med låtar man gjort och inte för att bara dunka rygg på varandra!?

Oj, nu känner jag mig som en äkta glädjedödare igen 🙂

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...