Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Vikarierade som musiklärare för våran bassist häromveckan, och passade enligt hans önskemål på att ta mig en titt på skolans musikdator. Den beter sig mycket skumt. Även om man bara spelar upp ett vanligt audiospår så slår CPU:n i taket med jämna mellanrum (några sekunder) med prassel och knak som följd.

Har försökt göra allt det vanliga, d v s de vanligaste tweakningarna i XP, stängt av det interna ljudkortet, portar som inte används och även hyperthreading-funktionen (verkar kunna ställa till problem i Cubase SX/SL 2 ibland?). Ingen skillnad.

Några saker blev jag konfunderad av dock; Det gick t ex inte att ändra några värden (som latency och samplingsfrekvens) på ljudkortet? Är någon M-audio-variant, jag tippar på ett Audiophile 2496 (finns såklart inga manualer och sånt kvar). Man får upp en mjukvarumixer, men försöker man ändra något så hoppar det bara tillbaka till det värdet som redan var.

Någon som har några idéer om vad det kan vara för fel?

Annons
Posted

Ska prova när tillfälle ges. Fast jag ser gärna mer tips; Om jag inte missförstått det alldeles så inträffar väl dom här denormaliseringsproblemen oftast när t ex ett reverb adderas på en för tyst signal?

CPU-spikarna i det här fallet kommer nämligen även om man kör på ETT normalstarkt audiostpår utan några som helst effekter.

Posted

Det beror på processorn och att Cubaseversionen du använder, inte hanterar denormal-problemet rätt. Uppgradera programmet eller kör denormal-pluggen, så löser du problemet.

I nyare versioner uppträder problemet bara om man har en gammal plugg som inte hanterar det bra - men Cubase i sig får inte längre problem av det, som det hade tidigare...

Posted

Får tydligen vässa min engelska-kunskaper... 😄 Tack för tålamodet Claes! (Har inte provat än dock).