Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Har spelat i ett par år men har aldrig kommit in i studio för ens nu.

Kände att jag inte höll måttet riktigt. Är bara ute efter lite tips om att bli tajtare osv. Är öppen för alla tips om att spela i studio.

Annons
Posted

Öva öva öva öva. Spela med metronom och/eller trummaskin. Det absolut bästa är antagligen att spela med en trummis som är bra på att öva till metronom; detta kan göra underverk för hela band. Öva på att spela exakt på slagen, men även på att ligga före (och lyssna vad som händer med musik) och efter (lyssna även där).

Ett vanligt fel (inte fel kanske, men ni fattar) är att man börjar öva med metronomen ställd på ett tempo och sedan ökar man tempot hela tiden. Jag tycker att det är vettigare att hoppa omkring ganska random i tempona. Pröva kanske först att spela i 100bpm, sen i 60, sen i 94, sen i 141 osv...

Spela även in dig själv ofta (enkel bandspelare funkar ju) när du spelar till metronom för att sedan lyssna och studera.

Posted

Första gången jag spelade bas till en trummaskin var för ca 14 år sedan. (herregud, har jag spelat bas i snart 30 år!?!) Det var en inspelning på nån Spindoctors-cover och det var bland det kostigaste jag varit med om. Ingen trummis att titta på! Ingen som rättade sig efter mig!!! 😄

Strax efter det skaffade jag mig en atari och prylar sen var det bara att spela bas till statiskt trumkomp. Kanske inte det roligaste men det gjorde mig tightare och mer självsäker i mitt spel.

Posted

Som krissman nämnde -- spela in dig själv när du spelar. På en bandare eller vad som helst. Lyssna efter dina svagheter och fila på dem.

Posted

Metronom är bra. Men öva även på att spela själv utan komp och försök med ditt inre öra "höra" resten av musiken. Spela gärna in dig och lyssna hur du håller tempot, i vilka tempon du ökar och i vilka du sackar. Sen ser du till att du inte ökar eller sackar! 😄

Jag tycker generellt att basisten har minst lika mycket ansvar för tempon och time som trummisen. Om en av dessa två inte sköter sig blir det helt enkelt osvängigt.

Posted
Det var en inspelning på nån Spindoctors-cover

Vågar man gissa att låten gick typ i D, Bm, A, G ? 😛

Tjo, herregud, det är lääängesedan. Det var nog inte den du tänker på. Tror den hette Little Miss Can't Be Wrong men det var med svensk text.....öh... 😉

Guest Fourplay
Posted

VacUm

Jag tycker generellt att basisten har minst lika mycket ansvar för tempon och time som trummisen. Om en av dessa två inte sköter sig blir det helt enkelt osvängigt.

Tack och lov att man är gitarrist 😳