Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej jag är ny här på forumet och även när det gäller detta med "hemastudio" Jag tänkte att jag skulle börja smått så jag köpte mig ett emu 0404 ljudkort. Allt funkar fint med det. Men det stora bekymmret för mig är att när jag spelar in ett gittarspår med min elgitarr så kan jag inte få ljuden från guitar rig 2. Jag kan dock lägga på ljuden efter att jag har spelat in ljudspåret. Så frågan är går det inte att använda det ljud man vill ha från guitar rig när man spelar in i cubase?

När jag kollar i guitar rig så får den varken en in signal eller ut signal. Vet att jag fick det nån gång när jag satt och pillade men kommer inte ihåg hur jag gjorde.

Är som sagt jätte färsk inom området men är tacksam för lite hjälp! Är det nåt som jag gör fel med inställningar mm..

Annons
Posted

Jag har fått laggt guitar rig som en fx channel för att över huvudtaget få med den. Hur gör jag för att lägga den som en insert ?

Posted

Jag har läst den tråden och har försökt med allt det där men det funkar inte. Just det där Release monitoring som ska vara Direct Monitoring tror jag, är grå markerad för mig. Men jag har ju det på mitt ljudkort och där är det aktiverat. Jag får ju alltså ljud men det är ju clean ljud om man säger så. Jag skulle ju vilja höra dist när jag ska ha dist i låten för att få den rätta känslan när man spelar in och inte behöva spela in med clean ljud.

Posted
Jag har läst den tråden och har försökt med allt det där men det funkar inte. Just det där Release monitoring som ska vara Direct Monitoring tror jag, är grå markerad för mig. Men jag har ju det på mitt ljudkort och där är det aktiverat. Jag får ju alltså ljud men det är ju clean ljud om man säger så. Jag skulle ju vilja höra dist när jag ska ha dist i låten för att få den rätta känslan när man spelar in och inte behöva spela in med clean ljud.

Du ska nog inte ha directmonitoring på i ljudkortets egna kontrollpanel. Dessutom ska du lägga Guitarrig som insert.

Posted

Om jag inte har det på mitt aktiverat på mitt ljudkort då hör jag ingenting. Det är inte i nån konstrollpanel utan det är på det fysiska ljudkortet. Jag har ett usb ljudkort: Hur gör man för att lägga gutiarrig som en insert ?

Posted
Om jag inte har det på mitt aktiverat på mitt ljudkort då hör jag ingenting. Det är inte i nån konstrollpanel utan det är på det fysiska ljudkortet. Jag har ett usb ljudkort: Hur gör man för att lägga gutiarrig som en insert ?

Tryck in monitorknappen på kanalen i Cubase och tryck av den på ljudkortet, annars går det inte. Kolla i manualen hur du lägger GR som insert, har inte använt Cubase på ett tag men det är ju likadant som när du vill lägga exempelvis en kompressor på ett spår.

Posted

Tryck in monitorknappen på kanalen i Cubase och tryck av den på ljudkortet, annars går det inte. Kolla i manualen hur du lägger GR som insert, har inte använt Cubase på ett tag men det är ju likadant som när du vill lägga exempelvis en kompressor på ett spår.

Yes nu funkar det. Tack som fan. Och bra musik hade du på din hemsida!

Posted

Yes nu funkar det. Tack som fan. Och bra musik hade du på din hemsida!

Tackar! Alltid kul att höra att nån annan än en själv uppskattar ens hobby 😄