Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej.

Har gjort ett par radioreklamer på senast då jag harft ett problem, mänligen att ljudet har kännt lågt.

Tänkte därför be om tips på hur man får den högsta möjliga utvolymen på en röst.

Jag har testat med mycket compressor(bombfactory) och limiter(digidesigns egna), men inte fått det perfekta resultatet.

Vore tacksam för alla tips, kasnke kan det vara att göra ett optimerat projekt med subkanaler hit och dit, eller är det andra smarta lösningar som gör att det känns högre och maffigare.

Sitter för övrigt i Protools.

Tack på förhand.

Annons
Posted

Det låter som om du behöver kontrollera var du och radiostationen som sänder ditt material comprimerar. dvs vilket frekvensområde. Om du har för mycket sub bas t.ex så kanske deras limiter/compressor jobbar ner volymen i ditt material. / Mikke

Posted (edited)
limiter(digidesigns egna)

Byt limiter-plugg 😄

Digidesigns limiter är mer en "musikalisk limiter" för soundets skull, och inte den stenhårda brick-wall limiter du egentligen skulle behöva.

Edited by Linus
Posted

säger som Piccazzo. Waves L1 L2 eller L3

och som Linus. byt limiter.

waves har en 30-dagars demo så prova det. det finns andra ok limiters: Ozone, mm.

Posted

Tack. Tror också att en ny limiter skulle vara på sin plats. Finns det någon mer gratis limiter som skulle kunna passa mig?

Vad tror ni om att lägga dubbla röstspår eller likande?

/Jacob

Posted

Yong W1 (heter den så? 😛 ) är en gratis kopia på Waves L1 som borde fungera riktigt bra.

Posted
Tack. Tror också att en ny limiter skulle vara på sin plats. Finns det någon mer gratis limiter som skulle kunna passa mig?

Prova Betabugs W1, simpel, bra och gratis. Använder den ofta.

Betabugs Plugs

Posted
Tack. Tror också att en ny limiter skulle vara på sin plats. Finns det någon mer gratis limiter som skulle kunna passa mig?

Vad tror ni om att lägga dubbla röstspår eller likande?

/Jacob

Japp! Det finns en som heter George Yohng W1 Limiter, det är en "kopia" av Waves L1, fast inte baserad på Waves källkod. Jobbar på samma sätt, med look ahead osv. såvitt jag förstått.

Du hittar den här: http://www.yohng.com/w1limit.html

Posted
Tack. Tror också att en ny limiter skulle vara på sin plats. Finns det någon mer gratis limiter som skulle kunna passa mig?

Prova Betabugs W1, simpel, bra och gratis. Använder den ofta.

Betabugs Plugs

Ja, och den är ju bara Yohngs limiter med ett finare skal 😛

Jag visste inte att den fanns! Här ska tankas 😄

Posted
Haha, tre likadana svar på en gång 😛

Och jag var som vanligt långsammast 😄

Man kan ju se det som att den måste vara väldigt bra! 😄

Posted

Men han sitter ju i ProTools. Jag hade föreslagit W1 om den hade funnits som RTAS.

Och säg nu inte att han ska köpa VST-adapter för att kunna köra en gratisplugg. 😛

Posted
Tack. Tror också att en ny limiter skulle vara på sin plats. Finns det någon mer gratis limiter som skulle kunna passa mig?

Prova Betabugs W1, simpel, bra och gratis. Använder den ofta.

Betabugs Plugs

Ja, och den är ju bara Yohngs limiter med ett finare skal 😛

Jag visste inte att den fanns! Här ska tankas 😄

Självklart finare skal.

Som det står på sidan:

These programs might harm your computer or hurt your ears, but will soothe your eyes.
Posted
Men han sitter ju i ProTools. Jag hade föreslagit W1 om den hade funnits som RTAS.

Och säg nu inte att han ska köpa VST-adapter för att kunna köra en gratisplugg. 😛

Åh faan...han borde ha postat i Pro tools då... 😄

Posted
Det låter som om du behöver kontrollera var du och radiostationen som sänder ditt material comprimerar. dvs vilket frekvensområde. Om du har för mycket sub bas t.ex så kanske deras limiter/compressor jobbar ner volymen i ditt material. / Mikke

Tack för tippsen.

Undrar hur du menar med att man bör ta hänsyn till vilken frekvens som materialet ska sändas på?

Om vi leker med tanken att de ska sändas på 104.0, hur ska jag jobba i EQ:n då?

/Jacob

Posted
Det låter som om du behöver kontrollera var du och radiostationen som sänder ditt material comprimerar. dvs vilket frekvensområde. Om du har för mycket sub bas t.ex så kanske deras limiter/compressor jobbar ner volymen i ditt material. / Mikke

Tack för tippsen.

Undrar hur du menar med att man bör ta hänsyn till vilken frekvens som materialet ska sändas på?

Om vi leker med tanken att de ska sändas på 104.0, hur ska jag jobba i EQ:n då?

/Jacob

Skämtar du 😄😆

Posted
Det låter som om du behöver kontrollera var du och radiostationen som sänder ditt material comprimerar. dvs vilket frekvensområde. Om du har för mycket sub bas t.ex så kanske deras limiter/compressor jobbar ner volymen i ditt material. / Mikke

Tack för tippsen.

Undrar hur du menar med att man bör ta hänsyn till vilken frekvens som materialet ska sändas på?

Om vi leker med tanken att de ska sändas på 104.0, hur ska jag jobba i EQ:n då?

/Jacob

Haha, nej inte radiokanalens utsändningsfrekvens!

Ljudets tonfrekvens!

Har du mycket bas i ljudmixen?

Posted

Det de vill komma till är att om du har mycket bas i mixen kanske radiostationens kompressorer och limiters får hela din mix att backa och låta lägre än andras.

Posted

HAha, ok, då är jag med. Blev lite fundersam nämligen....

Frågar man aldrig något, får man inget veta 😆

Jag brukar skära bort den djupaste basen i rösten. Har dock inte tänkt på det när de gäller bakgrundsljud/musik.

Posted
HAha, ok, då är jag med. Blev lite fundersam nämligen....

Frågar man aldrig något, får man inget veta 😆

Jag brukar skära bort den djupaste basen i rösten. Har dock inte tänkt på det när de gäller bakgrundsljud/musik.

Skär ( hela materialet ) mellan 50 hz upp till 80 - 90 hz och boosta "lite" vid 120 - 150 hz ( på rösten ).

Lägg rösten så att den går klart fram I volymhöjd jämfört med bakgrunden. Det handlar om tal inte sång. Komprimera utav helsike ( lyssna dock att det inte låter illa ). Volym mixa bakgrunden. Dvs rita volym kurva hellre än styr med sidechain.

Spela in talet med läpparna ( på han/hon som talar ) så nära micken du bara kan. Hels ska läpparna vara 1/2 mm från micken. Spela in rösten i ett LITET utrymme gärna i hörnet på ett rum. 30 cm x 30 cm x30 cm triangel vägg x vägg x linje genom mickrofon.

Använd en röst som motsvarar det du vill ha fram hellre än att försöka mixa fram det med effekt dvs använd INTE en 8 årig flicka ifall du vill ha en djup basröst.

/ Mikke

Posted

Jag säger bara Massey L2007 mastringslimiter!www.masseyplugins.com/L2007.html

Guest tsmalmbe
Posted

Köp en Aphex radioprocessor, och testkör ditt material genom den. Då vet du ungefär hur det kommer att låta i radion.

På tal om sändingsfrekvenser, det finns de radiostationer som på riktigt limiterar den utgående signalen för att på något ofattbart sätt få mera juice i sändningen.

Posted
Jag säger bara Massey L2007 mastringslimiter!www.masseyplugins.com/L2007.html

Jamen titta, här kom ett vettigt förslag på ersättningslimiter!

Posted
säger som Piccazzo. Waves L1 L2 eller L3

och som Linus. byt limiter.

waves har en 30-dagars demo så prova det. det finns andra ok limiters: Ozone, mm.

På tal om tidsbegränsade demos: Vad är det som hindrar mig från att ladda ner demot igen när tiden går ut?

Posted
säger som Piccazzo. Waves L1 L2 eller L3

och som Linus. byt limiter.

waves har en 30-dagars demo så prova det. det finns andra ok limiters: Ozone, mm.

På tal om tidsbegränsade demos: Vad är det som hindrar mig från att ladda ner demot igen när tiden går ut?

Nä gör inte det för då sprängs din dator ...... 😆 / Mikke

Posted
säger som Piccazzo. Waves L1 L2 eller L3

och som Linus. byt limiter.

waves har en 30-dagars demo så prova det. det finns andra ok limiters: Ozone, mm.

På tal om tidsbegränsade demos: Vad är det som hindrar mig från att ladda ner demot igen när tiden går ut?

Nä gör inte det för då sprängs din dator ...... 😆 / Mikke

Den ska veta om att du förbrukat 30-dagar redan. Läskigt va?

Guest tsmalmbe
Posted
På tal om tidsbegränsade demos: Vad är det som hindrar mig från att ladda ner demot igen när tiden går ut?

Inget. Men det kräver lite pysslande.

Installera programmet med en "registry tracker" på i bakgrunden, alltså ett program som följer med i realtid vilka delar av registret som modifieras. När du avinstallerar ditt program, lämnar programmet kvar lite info här och där för att kunna hindra dig fråm att installera demoversionen på nytt. Infon ligger i registrer, men med kryptiska namn och ID:n, så att du inte skall kunna hitta det. Med hjälp av trackern kan du dock utesluta vilka ändringar som gjordes i installationen. Sen är det bara att manuellt rensa, och installera din plugg igen.

Rekommenderas inte för svaghjärtade dock.

Posted
På tal om tidsbegränsade demos: Vad är det som hindrar mig från att ladda ner demot igen när tiden går ut?

Inget. Men det kräver lite pysslande.

Installera programmet med en "registry tracker" på i bakgrunden, alltså ett program som följer med i realtid vilka delar av registret som modifieras. När du avinstallerar ditt program, lämnar programmet kvar lite info här och där för att kunna hindra dig fråm att installera demoversionen på nytt. Infon ligger i registrer, men med kryptiska namn och ID:n, så att du inte skall kunna hitta det. Med hjälp av trackern kan du dock utesluta vilka ändringar som gjordes i installationen. Sen är det bara att manuellt rensa, och installera din plugg igen.

Rekommenderas inte för svaghjärtade dock.

Man får ju inte använda den mer än en månad, så är inte det uppmaning till piratkopiering 😆

Posted

Kul tråd! Såhär mixar jag radiospotar. (Typ dagligen)

1. Sub-basen måste bort å det grövsta! Vill du har ordentlig kräm

ut i radio kan du ta bort allt under 100 Hz. Notera att det måste göras

väldigt brant. Du bör helst ha en EQ med kraftigt Q-värde i HP-filtret.

2. Det är i mellanregistret det mesta händer. Låt gärna hela mixen ha

mycket energi runt 2 kHz.

3. Rulla av diskanten! Frekvenser över 14 kHz låter fint i en Hifi-högtalare,

men finns inte med i de flesta utsändningar på FM-bandet. Dessutom kan du

limitera hårdare utan dessa frekvenser, eftersom det är de som låter illa först.

4. L1 är ett bra alternativ, men du får räkna med att ljudet blir lite basbumligt.

Detta brukar dock inte göra så mycket, eftersom så många andra använder just den limitern. (Lyssna på reklamblocken i TV4. Typ 50% L1.)

5. Akta dig för klipp, och akta dig JÄTTEMYCKET för "Softclip". Processorer som använder sig av den metoden låter mesiga och mjöliga i etern! Att ljudet inte ska klippa har att göra med stationernas limitatorer. Ljudet komprimeras ytterligare innan det lämnar radiomasten, och maskinerna som gör det jobbet (i princip alltid av märket ORBAN), kan inte göra ett snyggt jobb med klippta signaler.

Till sist det viktigaste av allt:

När du mixar för radio och TV, så lyssna på låg volym, helst i en envägshögtalare.

Nästan ingen lyssnar på radio i hifi-utrustning. Det är köksradion, klockradion och frukost-TV:n du ska höras i.

Lycka till!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.