Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hallå där!

Nu kan jag inte annat än garva åt detta.

Formaterade burken för några veckor sedan och installerade om alla mina musikapplikationer samt ljudkort och interface. Notera att jag kör allting på exakt samma sätt som tidigare och använder samma versioner/drivrutiner av allting.

Jag har nu i en veckas tid haft midiproblem, ett av dem har varit att midisignaler kommer in i datorn men inget vst-instrument spelas upp, ett annat problem har varit att cubase bara tvärdör så fort jag spelar in midi(bara jag rör en tangent på min keyboard så stängs cubase ner utan ens tillfråga mig om att spara).

Jag har också upplevt det gamla klassiska problemet med att midi skrivs för tidigt när man spelar in.

Jag har ominstallerat, bytt usb-plats på mitt interface, naturligtvis genomfört den gamla klassikern med att flytta "ignoreportfilter" till rotmappen och sett till att endast "riktiga" midiportar använts.

Nu ikväll tankade jag ner senaste drivrutiner till mitt interface från Roland och satte tillbaka interfacet i den usb-port jag alltid haft det tidigare. För en gångs skull verkar det funka nu MEN, nu funkar allting endast om jag väljer att använda Edirol UM-1 [emulated] som midiport????????

Väljer jag den "riktiga" porten spelas inga vst-synthar upp, detta motsäger ju alla tidigare trådar och teorier...

Någon som har tips idèer??? Jag har alltid fått lära mig att man aldrig ska använda emulerade portar och så har jag inte heller gjort tidigare men nu har jag inget annat val...

Johan

Annons
Posted

jo jag är medveten om att det diskuterats flitigt men dock har ju bara diskussionen varit: flytta ignoreportfilter så får du fram dina icke emulerade portar och sedan fungerar allt...

nu är ju mitt problem på andra hållet och det lyckas jag inte hitta något om...

Posted

Det står som sagt lite mer i länken till Steinbergs beskrivning av problemen. Har du SX/SL/SE3, så har beteendet förändrats jämfört med tidigare versioner.

Om du har en version med "ignoreportfilter", så har lösningen ibland visat sig vara att kopiera filen till den andra mappen, i stället för att flytta den, medan det i vissa fall har hjälpt att flytta filen i stället, som är det vanligaste. Det beror förmodligen på drivrutinerna till midiinterfacet vilket som fungerar...

Posted

okej, där sade du något intressant...

Nu efter att jag ominstallerat cubase kopierade jag endast filen till rotmappen då det stod så i de flesta trådar på nätet. Tidigare har jag testat att flytta den helt men inte knnat utreda något då så många märkliga problem uppstått...

Kan jag prova att lägga tillbaka en kopia av filen till midi port enabler-mappen och ev. ta bort den igen om det inte ger någon förbättring? eller det går inte att lura windows så??? 😉

Kör SX2.2

Tack för det lilla du sa, det satte igång lite tankar 😉