Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
Ponderosa

Köpa delar till stationär dator

Recommended Posts

På Kompletts "Kompletts PC-byggare" gick det bra att konfigurera ihop tidigare nämnda PC-delar i "Komplett S775 Core2 Duo" sånär som på chassit P180. Alternativlådor som ges ligger avsevärt lägre i pris vilket känns oroande. Vad är viktigt i val av chassi?

Annons

På Kompletts "Kompletts PC-byggare" gick det bra att konfigurera ihop tidigare nämnda PC-delar i "Komplett S775 Core2 Duo" sånär som på chassit P180. Alternativlådor som ges ligger avsevärt lägre i pris vilket känns oroande. Vad är viktigt i val av chassi?

Fördelen med P180, är ju att chassit har en avdelad låda i kabinettet där nätdel och hårddiskar placeras, så att värmen från hårddiskarna inte värmer upp delen där moderkortet sitter. P180 är ensamt om detta ännu så länge. Det verkar lite märkligt att de inte har det som tillgängligt val, tycker jag... Det beror kanske på att man måste köpa nätdel separat också, att de inte har det tillgänligt där...?

Skicka ett mail till dem och fråga, helt enkelt... :)

Fördelen med P180, är ju att chassit har en avdelad låda i kabinettet där nätdel och hårddiskar placeras, så att värmen från hårddiskarna inte värmer upp delen där moderkortet sitter. P180 är ensamt om detta ännu så länge. Det verkar lite märkligt att de inte har det som tillgängligt val, tycker jag... Det beror kanske på att man måste köpa nätdel separat också, att de inte har det tillgänligt där...?

Skicka ett mail till dem och fråga, helt enkelt... :rolleyes:

Ringde dem och dom menade att det var bökigt att bygga i chassit men dom säljer det separat om man vill bygga själv. Att gå upp ett snäpp i processor till E6700 2,67GHz innebär det högre fläktljud? Eller är skillnaden i snabbhet mellan 2,4 och 2,67 så liten att man knappast skulle märka den?

Skicka ett mail till dem och fråga, helt enkelt... :)

Ringde dem och dom menade att det var bökigt att bygga i chassit men dom säljer det separat om man vill bygga själv. Att gå upp ett snäpp i processor till E6700 2,67GHz innebär det högre fläktljud? Eller är skillnaden i snabbhet mellan 2,4 och 2,67 så liten att man knappast skulle märka den?

Bökigt?

Jag tyckte att det var väldigt lätt att bygga i det chassit - men man bör ha en nätdel med långa kablar - eller köpa förlängningskablar för säkerhets skull (kostar bara några tior extra).

Prisskillnaden är definitivt betydligt större än hastighetsskillnaden mellan 2,4 och 2,67 - så jag skulle nog säga att det inte är lönt att gå upp till en sådan. Med tanke på värmeutvecklingen, så skiljer det nog inte särskilt mycket, eftersom hastigheten ju inte skiljer så mycket heller... :P

Låter som att det är bättre lägga den priskillnaden i en extra hårddisk i stället. Jag får tacka för all information och har kontaktat en PC-byggarbekant så nu är det bara att sätta igång och beställa. Det är ju en hel del musikrelaterade program som sen ska flyttas. Hoppas det inte innebär problem med installation och registrering på ny dator. Cubase och ett par andra ska väl gå bra för man flyttar ju bara dongeln men övriga - man kan väl inte registrera en produkt flera gånger?

Låter som att det är bättre lägga den priskillnaden i en extra hårddisk i stället. Jag får tacka för all information och har kontaktat en PC-byggarbekant så nu är det bara att sätta igång och beställa. Det är ju en hel del musikrelaterade program som sen ska flyttas. Hoppas det inte innebär problem med installation och registrering på ny dator. Cubase och ett par andra ska väl gå bra för man flyttar ju bara dongeln men övriga - man kan väl inte registrera en produkt flera gånger?

Alla dongel-licenser är ok eftersom de ju ligger kvar i dongeln, så det är bara att installera och tuta och köra. :)

Har du andra licenser som man laddar ner och installerar licensen på datorn, så fungerar det som regel utan trassel också. Hos Native Instruments loggar man bara in på sitt användarkonto och får en ny licensnyckel. Ibland får man ta bort registreringen som redan ligger på användarkontot och sedan registrera om, men det beror lite på... Hos IK Multimedia har jag behövs maila någon gång och begära nya licensnummer, men det har gått snabbt när det har behövts och jag har bara behövt vänta någon dag innan det var klart att ladda hem ny nyckel från användarkontot där.

Jag lånar tråden lite...

Vad är det för skillnad på pc5300 ram-minnen och pc5400 osv.?

Mvh Erik

Jag lånar tråden lite...

Vad är det för skillnad på pc5300 ram-minnen och pc5400 osv.?

Mvh Erik

PC5300 = 677MHz busshastighet

PC6400 = 800MHz busshastighet

PC8000 = 1000 MHz busshastighet

Ju högre nuffror desto snabbare, alltså - men det vill också till att moderkortet kör med den hastigheten, annars är det ingen mening att köpa de dyrare minnena... :)

Så är då datorn ihopbyggd med de komponenter Claes rekommenderade.

Chassi: P180

Moderkort: ASUS P5W DH deluxe

Processor: Intel Core 2 Duo E6600

RAM: DDR2 PC6400 2Gb

Då processorfläkten var inställd på low i bios visade temperaturen 83 C och datorn stängde av sig. Vid inställning optimal sjönk temperaturen till 64 C. Att skifta chassits fläktar mellan low och medium påverkade inte processorns temperatur. Vad är normal temperatur? Jag tycker 64 låter mycket, jag har inte börjat köra några program ännu.

Det där låter inte helt bra. Om processorn blir så varm, innan du ens belastar den, att den slår av bör du snarast kolla processorkylningen och monteringen av den. Nu hade du tydligen lämnat byggjobbet till någon bekant. Så att han, eller någon annan som vet vad han/hon håller på med, bör nog kolla att det står rätt till.

I övrigt verkar du ha skaffat dig en riktigt potent maskin.

Det ska ge bättre prestanda i Cubase med två kärnor. Dessutom har du snabbare busshastighet - något som egentligen gör större skillnad än att gå upp ett snäpp eller två i CPU-hastighet...

Jag har själv en skållhet 3.6GHz Prescott (modellen som kom innan Intel började fatta att det kanske genererades lite för mycket värme i deras processorer... :lol: ) - och då känns det väldigt skumt att gå ner till 2.4 även om det är dubbelkärneprocessor, så personligen kommer jag nog att vänta tills hastigheten går upp ännu mer eller tills nästa år, när jag misstänker att det släpps en ny linje CPU med fler kärnor...

Intressant att följa tråden om vad som är vettigt att köpa i dagsläget.

Jag är också ute i samma ärende. Men ack vad mycket man måste tänka på...

Kan man få en vettig lösning kring 10-12 000:- exkl ljudkort. Hårddiskar kan man ju också köpa allt eftersom...

Claes bygger du ihop burkar på beställning?

jag kör Cubase sx3. Som det nu är hackar det med för många audiospår. Ramminne är 2Gb.

Jag har mycket mindre processor, en AMD 2000+ RAM 1GB inte mycket mot dagen processorer,

men när man ser hur det hackar för dom flesta så undrar man finns det någon som har tillräcligt med kraft?

:unsure:

Ang chassi,

Är Chieftecs 19" rack chassin något att ha?

Kunde va snyggt att ha i studion tänkte jag, men de är väl byggda mer för miljöer där det inte bör vara så tyst som möjligt.

Någon med tips/erfarenhet? :ph34r:

Nu har stålarna trillat in på kontot så det är dags att få tummen ur...

De här delarna har jag siktat in mig på, några kommentarer om dem? Vet att det har postats liknande inlägg nyligen men jag tror inte att någon av dem skulle köra Pro-Tools och det är av yttersta vikt att de här delarna fungerar klockrent med PT.

So feel free to give me some feedback on this one. :unsure:

Chassi: Antec P180

Moderkort: ASUS P5W DH Deluxe

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB

Grafikkort: Sapphire Radeon X1300 256MB DDR2

Hårddiskar: Seagate Barracuda 7200, 320GB

Nätagg: 500W Nexus 5000 Nätagg

Brännare: PLEXTOR Intern brännare DVD±R 18X PX-760A black

Det ser bra ut - men ProTools vet jag ju inte om det funkar till. Det borde fungera, eftersom det är klockrena komponentval, men man vet ju aldrig om ProTools skiljer sig på något sätt...

Glöm inte att ta en annan CPU-fläkt också, t ex en Arctic Cooling Freezer 7 Pro, som är båda billig och bra. Fläkten som följer med processorn från början är inte någon diskret viskning precis... :)

Köp också runda kablar till brännare och floppy, så att de inte bromsar luftströmmen. S-ATA kablarna är tillräckligt små från början, så dem behöver du inte fundera över.

Tänk på att du behöver XP med SP2 på CD'n från början, om du vill kunna ha större partitioner än ca 130GB...

Om du ska bygga datorn själv så finns det en mycket viktig detalj att tänka på, använd antistatiskt handledsband (som jordas i datorlådans chassi)!

Om detta inte görs så kan dator-komponenter allvarligt skadas, i synnerhet RAM-minnet, vilket kan leda till att datorn senare helt plötsligt pajar ihop.

Om man själv står där och kliar sig frågande i huvudet (därmed skapandes än mer statisk elektricitet ;)!)

Helst ska man även ha antistatisk-matta som man lägger komponenterna på men handledsbandet är det viktigaste!

Claes kan med all största sannolikhet detta bättre, fråga Claes... han vet det mesta B)!

Edited by Hans

;) "vet det mesta" är väl lite överdrivet förstås - men tack för förtoendet ändå... :)

Ett sådant armband ska förstås kopplas till jorden i ett jordat elurtag. Under bygget är ju inte datorn inkopplad någonstans - och därför gör det faktiskt ingen nytta att bara koppla det till chassit (om inte chassit i sin tur är kopplat till jorden i ett jordat elurtag...). Det visste du förstås redan, men din beskrivning var lite bristfällig... :D

Hårddisk ska man gärna ha mer än en. SATA300 is the shit, men det räcker gott med 7200 RPM - åtminstone om du håller dig under typ 100 audiospår eller något... :)

I mitt fall (som kanske är lite extremt, men ändå... :) ), så har jag en disk till system och program, en disk till audioinspelningar och 2 diskar i Raid0 till alla ljudbibliotek - och icke att förglömma; en extern disk för backup...

Man bör nog har minst två diskar. En till system+program och en till audio. Spelar man inte in särskilt många audiospår i varje låt, så kan man lägga sina ljudbibliotek på samma disk som audiospåren ligger på. Spelar man in mycket audio, så kan man hellre lägga ljudbiblioteken på systemdisken - men i så fall gärna på en egen partition, för att skilja ut det bättre...

Nice Post Claes..

Jag har ännu inte köpt ny / nua diskar till min dator.. haha.. ( ett år sen den byggdes snart )

Det som jag funderar över e..

hur mycket klarar 1 hårdisk.. om man stoppar in en

Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 16MB 7200RPM

sen partitionerar den 20 gig windows resten D: för audio?

eller 2 st Seagate Barracuda ST3250620AS 7200.10 250GB 7200rpm 16MB SATA2

frågan är jhu när 1 disk är för litet?

// B

Trots att jag sänkt datorns chassifläkt till nästan hälften.

Hur gör man det? Min väsnas rejält. Är ju inte helt hundra på att det är chassifläkten som låter mest eftersom jag inte är så haj på datorkomponenter, men jag tror det.

Då processorfläkten var inställd på low i bios visade temperaturen 83 C och datorn stängde av sig. Vid inställning optimal sjönk temperaturen till 64 C. Att skifta chassits fläktar mellan low och medium påverkade inte processorns temperatur. Vad är normal temperatur? Jag tycker 64 låter mycket, jag har inte börjat köra några program ännu.

Tja.

Har du kopplat in alla antecs fläktar?? Om det är så, så är det skumt att det är så hög temperatur. Hade inte det problemet när jag hade fläktarna på "low", innan jag skaffade temperaturmätare/controller.

Som mest: 30-40grader på cpu och 35-45 på moderkortet. Detta när processorn jobbar 60-85%

Edited by DJ_Smiley

Hej,

Jag är lite nyfiken på ditt påstående Claes, du skrev:

”Intel slår AMD på fingrarna med lätthet numera - något som inte var fallet innan Dual Core-processorerna kom...”

Det må vara sant men söker man på "AMD vs Intel" så kan jag bara hitta motsatsen dvs att AMD spöar Intel??

http://www.amd.com/us-en/0,,3715_13368_133...ml?redir=CPSW51

AMD WINS DUAL-CORE DUEL

http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-6389077-1.html

It wasn't even close

http://www.tomshardware.com/2005/06/03/dua...test/index.html

For enthusiasts, the decision should be easy: for individual performance-hungry applications, the Athlon 64 X2 system offers the best performance and is the model of stability as well

Jag säger inte att du har fel utan är bara nyfiken på vad du baserar ditt påstående på?

/kreb

En tanke,, vilken pasta har du använt och hur väl har du kontakt?? CPU/Kylfläns....

Rätt pasta gör underverk! ´Min erfareneht fick jag genom att använda den pasta som satt på den medföljande cpy-fläkten,, och den som jag senare applicerade själv. Temperaturen sjönk nästan 10grader C!

Det finns ett chassi som jag inte sett att någon nämnt. Nexus Breeze,,, jättetyst!! Inte görsnyggt, men det är tyst.

En tanke,, vilken pasta har du använt och hur väl har du kontakt?? CPU/Kylfläns....

Rätt pasta gör underverk! ´Min erfareneht fick jag genom att använda den pasta som satt på den medföljande cpy-fläkten,, och den som jag senare applicerade själv. Temperaturen sjönk nästan 10grader C!

Det finns ett chassi som jag inte sett att någon nämnt. Nexus Breeze,,, jättetyst!! Inte görsnyggt, men det är tyst.

Jag använde ingen extra pasta utan jag och byggaren tryckte fast processorn med den kylpasta som redan fanns på processorn. Men vi fick göra om det två gånger för att lyckas, möjligen kan det ha lossnat pasta under försöken. Och DJ_Smiley dom övriga fläktarna i chassit är på men dom tycks inte påverka temperaturen så mycket när man ställer om hastigheten på dom. Nu har jag inte kollat temperaturen sen datorn byggdes ihop. Kan man se temperaturen då datorn är igång? Det fordras väl nåt program till det? Visserligen har jag använt datorn och spelat in musik på den och det har funkat hitills men jag ju inte hårdbelastat den.

Byt pasta!! Den är avgörande!

Och med största sannolikhet så kan du se temperaturen när du står i bios, eller när du kör ngt prg som kollar din dators hårdvara och status. Du ser även varvtal på fläktar. Tyvärr kommer jag inte på ngt lämpligt prg just nu, men någon annan kanske??

BYT PASTA!!!!

Jag säger inte att du har fel utan är bara nyfiken på vad du baserar ditt påstående på?

Testerna du hänvisar till är drygt ett år gamla. Då regerade mycket riktigt AMD. I somras kom dock de nya Conroe-processorerna (Core 2 Duo) från Intel. Sedan dess har saker och ting ändrats ganska radikalt. Jag antar att det är det som Claes menar.

Jag har ingen koll på vad AMD har i kikaren, men de lär nog släppa något snart som kommer upp i Conroe-nivå, om de inte redan har gjort det..?

Det kommer alltid att komma uppdateringar! Att vänta kommer tyvärr bara leda till att man måste fortsätta vänta,,,

För tillfället verkar Intel ha tagit ett jättekliv framåt i.o.m. Core 2 duo. AMD kommer givetvis att svar, men det är inget som är officiellt på "G", ännu.

Köp Intel Core 2 duo