Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Ledsen om denna fråga redan ställts, men kunde inte hitta en passande tråd.

Jag har tidigare alltid gjort mina inspelningar på digitala portastudior som t ex Fostex och Zoom, och började häromdagen mixa på min PC. Nu har en helt ny värld öppnats för mig och jag har insett att inspelning på datorn is the way to go.

Nu tänkte jag köra på det och måste som rookie fråga vad jag behöver? Snällt håll det så grundläggande som möjligt. Jag är ingen "ljudnörd" (no offence) utan vill bara kunna spela in och få det låta bra.

Jag har redan en P4 3Ghz 512 DDR4

Fender Gitarr

Bas

1 Mic

Jag antar att jag behöver Cubase och ett ljudkort som jag kan koppla min gitarr och mic till? Och så gissar jag att jag behöver en keyboard? Skulle jag kunna klara mig på detta?

Har även läst att man behöver en fysisk mixer till micen, varför är detta nödvändigt?

Tacksam för svar!

Annons
Posted

Du behöver ingen fysisk mixer men du behöver en mick-preamp av något slag för att få in signalen på rätt sätt till ljudkortet. Det finns ett flertal ljudkort som har en eller två sådana preamps och det är således ett sådant du behöver kan jag tänka mig. När det gäller ljudkort vet inte jag vilket som är bättre än det andra så det får någon annan berätta 😳

Posted

En riktigt bra allt-i-ett-lösning till ett riktigt bra pris: Line 6 Toneport KB37

Allt du behöver, sen fattas väl bara lite bra lyssning (lurar och monitorer) fast det kanske du redan har.

Posted
En riktigt bra allt-i-ett-lösning till ett riktigt bra pris: Line 6 Toneport KB37

Allt du behöver, sen fattas väl bara lite bra lyssning (lurar och monitorer) fast det kanske du redan har.

Jag har inte testat den ...ännu... men skulle också rekommendera prylen. Inte minst för att jag själv vill ha en! 🙂 Line 6:s prylar brukar hålla hög kvalité och som Phobos sa - allt i ett! Till ett kanonpris!

...så får du råd att köpa ett program för att spela in i också. 🙂

Posted

Köp ett ljudkort och ett keyboard det kommer du långt med.

Med tiden kommer på vad du vill ha och har för behov.

Det mesta låter kanon nu för tiden...