Jump to content
Annons

delta i konstprojekt


era´ns accordion

Recommended Posts

hej, jag heter erick och läser mitt femte och sista år konst på konstfack. i mitt projekt samplar jag en jäkla massa instrument och jag söker folk som skulle kunna tänka sig att göra originalmusik med bara de ljud jag samlat. Det kommer bli någon sorts presentation av de ljud jag har gjort och den musik andra har gjort av de ljuden i min slututställning på konstfack eller kopplat till konstfack. det finns ingen budget men alla är välkomna att ta del och antagligen bli exponerade på något sätt. Jag har inte hunnit sampla alla instrument jag vill än men om det finns intresse kommer jag att dela med mig av ljuden till de som vill delta. det är främst naturtrogna samplingar av levande instrument det handlar om och alla ljud kommer att vara gratis i slutändan på något sätt, antagligen i form av torrenter eftersom det kommer bli ett stort bibiotek av ljud. hör av er om ni tycker det låter skoj.

främst använder jag reasons nn-xt men kan konvertera till vissa andra format.

jag kastar fram iden och kollar om någon vill vara med.

mvh erick

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter intressant.

Dock så jobbar jag uteslutande med Wav-formatet isåfall.. alternativt SFZ..

Jag jobbar med samplingar antingen genom en sampleplayer i Cubase eller i den moderna trackern Madtracker 2.

Skulle dock vilja veta vad det är för tidsrymd på detta projekt innan jag vågar lova att göra något.

Så om du kan konvertera till wav och/eller SFZ samt tala om vad det är för deadlines m.m. så lär jag nog kunna ställa upp 😄

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

du får göra vad du vill med ljuden. men om du ska dela med dig av dem måste du tillföra att du gjort ändringar i dem och skicka med den ursprungliga licensfilen. jag kan skicka wav och antagligen i sfz också. chickensystems har en gratisversion av sin converter som kan göra sånt och har inte sett den begränsningen än(alltså jag konverterar till er)

erick

Redigerat av era´ns accordion
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter spännande! Om det inte finns några speciella krav mer än att hela stycket utgår från de tilldelade ljuden så kan jag definitivt tänka mej att delta! 😮

Om man får redigera ljuden till oigenkänlighet t ex så kan det bli hur kul som helst. 😄

Dock använder inte jag heller reason utan föredrar nog wav...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan skicka wavfilerna men pga att de ofta är mappade som alternerande toner och varje enskild halvton och inte är namngivna efter vilka noter de stämmer efter kan det vara svårt att göra nåt av dem om de inte är programmerade efter någon sorts sampler. tack för snabba svar hörni!

Redigerat av era´ns accordion
Link to comment
Dela på andra sajter

f-n va skoj. som sagt är inte alla ljuden klara än men om ni vill kolla in vad jag gör ska jag försöka få upp mitt senaste ljud så det finns tillgängligt så fort som möjligt... en ganska avancerat inspelad trombon. den är dock väldigt anpassad till reason men med beskrivning. kanske ni har några ideer.

Redigerat av era´ns accordion
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror att jag kan fixa vissa av dessa format, men inte sf2 eftersom det inte stöder alternerande toner. i speciella fall kan jag kanske gå in och göra om de alternerande tonerna till olika velocity men det är inte säkert att jag hinner, det blir mycket när man samplar flera av samma ton kromatiskt.

vad gäller deadline så måste jag nog få allt att klaffa kring nyår men i februari är det i princip kört.

Link to comment
Dela på andra sajter

du får göra vad du vill med ljuden. men om du ska dela med dig av dem måste du tillföra att du gjort ändringar i dem och skicka med den ursprungliga licensfilen. jag kan skicka wav och antagligen i sfz också. chickensystems har en gratisversion av sin converter som kan göra sånt och har inte sett den begränsningen än(alltså jag konverterar till er)

erick

Tänkte mer i låten isåfall 😄..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

jag borde kanske förtydliga att det är mer eller mindre multisamplade instrument, ton för ton, spelbara på midikeyboard och dyl. som jag pysslar med. alltså inte färdiga figurer, avancerade pads eller så.

Sampleplayern i cubase och madtracker 2, vilka format läser dom? sfz bara? skulle vilja veta mer vilka sampleformat man borde konvertera till så att så många som möjligt kan vara med och även ha användning för ljuden senare. om någon har tips om det så tar jag gärna emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag borde kanske förtydliga att det är mer eller mindre multisamplade instrument, ton för ton, spelbara på midikeyboard och dyl. som jag pysslar med. alltså inte färdiga figurer, avancerade pads eller så.

Sampleplayern i cubase och madtracker 2, vilka format läser dom? sfz bara? skulle vilja veta mer vilka sampleformat man borde konvertera till så att så många som möjligt kan vara med och även ha användning för ljuden senare. om någon har tips om det så tar jag gärna emot.

Låter ju faktiskt jätteroligt! Jag är på, kör med cubase eller ableton så wavfiler funkar perfa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon vill kan ni dra ner och testa lite. detta är en trombon som jag just samplat och är i reason combinator format, nn-xt versionerna funkar också men då blir det närmickat i vänster öra och lite avstånd i höger. det är inte en färdig refill, måste putsas på och så och ingen tydlig ordning i mapparna. reason kommer kanske fråga efter samplingarna men de ligger där i mapparna. lite feedback vore skoj och ni har kul med ljuden så är det bara att köra. kommer ändå att vara gratis.

http://madamecryptica.com/ERANS_KNUTSSON_TROMBONE.rar

ja, och det är just nu bara programmerat i reasonformat (combinator, nn-xt) men alla enskilda samplingar är i wav.

Redigerat av era´ns accordion
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick mycket bra att dra in samplingarna i Kontakt 2, jag är intresserad av att deltaga, skulle vilja veta när du skall ha utställningen.. för det är i mån av tid. Vad är det mer som skall figurera på utställningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan!! hoppas du inte tar illa upp, men jag nallade ner den.rar filen och börjar jobba lite smått med ljud.. kanske inte så att du ska använda det, men jag leker lite med dom!!!

adda mig på msn om du vill höra.. pma isf!! 😄

peace!

edit: använder reason i detta nu.. 😉

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

jag borde kanske förtydliga att det är mer eller mindre multisamplade instrument, ton för ton, spelbara på midikeyboard och dyl. som jag pysslar med. alltså inte färdiga figurer, avancerade pads eller så.

Sampleplayern i cubase och madtracker 2, vilka format läser dom? sfz bara? skulle vilja veta mer vilka sampleformat man borde konvertera till så att så många som möjligt kan vara med och även ha användning för ljuden senare. om någon har tips om det så tar jag gärna emot.

Alltså, Cubase kan ju använda de sampleplayers av VST-format som man har. Men för tillfället har jag bara SFZ tyvärr; plus några drumsamplers, alltså sådana som bara spelar samplingarna i en pitch.

Madtracker läser också VST och kan använda sådana sampleplayers också, annars så läser den wav-filer som man kan sequenca direkt i programmet med.

Edit: stavfel.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte än hur grejerna kommer presenteras. kanske inte som en utställning men kanske. en livespelning kanske går att arrangera långt innan utställningsdatumet (mitten av mars) och göra videoupptagning, eller nåt.

just nu låter jag projektet leva sitt eget liv och, ni som vill vara med måste inte skriva på nåt kontrakt att ni ska göra klart nånting, det enda jag har som "krav" är att OM ni har gjort något av ljuden till mitt projekt så ska det bara innehålla mina ljud. Ni kan mosa och förstöra dem om ni vill, eller använd dem precis som de är.

när det kommer fler ljud ska jag försöka ordna utrymme och få upp nya ljud efterhand. Då ska jag försöka fixa de format ni behöver som sfz, giga, halion... ja säg vad ni vill ha så ska jag försöka lösa det.

planerade ljud nu är: saxofon, kontrabas, cello, fiol, tvärflöjt, nyckelharpa, kora m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

det vore snällt om ni som har möjlighet att använda de olika formaten jag har skickat att testa samplingarna och säga om de funkar. jag valde ett litet testinstrument som inte är så stort.

reason nn-xt format, exs, sampletank och halion:

http://madamecryptica.com/ERANS_TOY_MARIMBA_exs_sxt_fxp.rar

giga:

http://madamecryptica.com/ERANS_TOY_MARIMBA_GIGA.rar

sfz:

http://madamecryptica.com/ERANS_TOY_MARIMBA_SFZ.rar

Och ett test med SFZ, EXS OCH HALIONformat på en av varianterna av trombonen, med wavfiler, så du inte behöver ladda ner hela den stora trombonen för att testa. Tänk på att det är stereosamplingar och att närmickningen är i vänster kanal och en lite längre ifrån i höger kanal:

http://madamecryptica.com/TROMBONE_SOFT_ST...EXS_FXP_SFZ.rar

nu hoppas jag att allt funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Erick,

Har snabbtestat dina patcher i EXS24an (Logic 5.5.2 / PC)

Trombonen verkar funka korrekt. Velocity switchen mellan SUS och STAC ligger lite lågt tycker jag dock. Måste spela väldigt löst för att spela STAC. Kan ju ha med inställningen i min masterklav och göra oxå.

Förstår inte riktigt hur stackato samplingarna triggas. Verkar som de räknar fram eller slumpas i ordning??

Det finns filter och resonace inställningar gjorda, men filtret är inte aktiverat. Är det tänkt att filtret ska styras av något?

Marimba patchen är jag lite osäker på. Där verkar den bara hoppa mellan två eller tre av samplingarna. Velocityn funkar dock dynamiskt, fast klangen blir mer dämpad (kortare) vid hårdare anslag.

En del av de svagaste samplingarna har lite knaster.

Lite snabbfeedback va det där.

Ambitiöst jobb du gjort, imponerad 😳

/Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej xarl, allt är mappat i reason och med min midikeyboard funkar velocity switchens inställning ganska bra, men kan bero på olika program eller keyboards kanske eller bara hur jag är van att spela. kan du ändra de inställningarna enkelt i ditt program?

i reason slumpas staccatona, vilket då tycker jag ger lite liv när man spelar. vet inte om konvertionen blir tillräckligt bra, jag vet inte eftersom jag bara har reason att testa det med.

jag testade att konvertera tillbaka till reason från exs och märkte att filter och resonance var inställda automatiskt men det är inget som jag har gjort, om du kan ta bort det, alltså nollställa det så kommer du närmre mina inställningar. vet inte varför det blir såna inställningar automatiskt. kanske är det därför marimban låter skumt, ta bort filter och resonanceinställningarna så kanske det låter som det ska.

marimban har 6 velocity layers med 2 alternativa samplingar per ton som slumpas(i det här fallet bara tonerna i en c-dur skala som pitchas när det behövs-på de svarta tangenterna så att säga) och att de svagaste har knaster vet jag inte, kan bero på att de är inspelade så tyst att mina fisar hörs och knastrar eller nåt, kanske mina sladdar, jag vet inte...

Men det verkar funka i alla fall, samplingarna. toppen! Tack xarl för din feedback, den är ovärderlig!

Innan jag lägger upp alla andra ljud skulle det vara skönt att veta om det går att anpassa exs-ljuden och använda de andra formaten, giga, sfz osv.... snart kommer en levande cello m.(mycket)m...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, testa denna cello. den är inspelad i stac och sustain i tre olika styrkor. men detta är bara forte(vet inte om det är tillräckligt starkt för det men det duger):

http://madamecryptica.com/CE_STACC_SUS_F_sxt_exs_fxp_.rar

http://madamecryptica.com/CE_STACC_SUS_F_SFZ.rar

http://madamecryptica.com/CE_STACC_SUS_F_GIGA.rar

spara gärna ljuden i speciell mapp om ni vill vara med i projektet så ni kan se till att bara dessa(mina) ljud är med i låtarna.

Tack för att ni intresserar er för det jag gör och vill vara med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...