Jump to content
Annons

Mixdown på ett smidigt sätt?


FreddeP

Recommended Posts

När jag gör stora projekt med mycket effekter (mycket Guitar Rig och EZ Drummer) , VSTi etc så får min dator allvarliga problem... Inte helt obekant kanske. 😕

För att avhjälpa detta vill jag mixa ner spåren så att jag får effekter och dylikt "inbrända" i den sparade wavefilen. Gör jag detta track för track så tar det en faslig tid och den kreativa gnistan hinner slockna under tiden. Min fråga är alltså om det finns något smart sätt att göra en mixdown av flera tracks samtidigt, eller om det finns något annat smart sätt lösa mitt problem på? Dessutom skulle jag vilja veta vilka inställningar i exporten som är att föredra då jag ska "återimportera" filen i Cubase (SX3) igen?

Tackar för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för snabb respons! 😕

Ja, det är väl bounca jag vill, men jag läste på en annan tråd att det inte är samma sak i Cubase som i andra program...

Freeze har jag testat och det löser datorbelastningen, men om jag vill göra projektet lätthanterligt så tycker jag att det skulle vara lättare om jag kunde bounca tracksen och då alla på en gång på ett smidigt sätt. Idéer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabb respons! 😕

Ja, det är väl bounca jag vill, men jag läste på en annan tråd att det inte är samma sak i Cubase som i andra program...

Freeze har jag testat och det löser datorbelastningen, men om jag vill göra projektet lätthanterligt så tycker jag att det skulle vara lättare om jag kunde bounca tracksen och då alla på en gång på ett smidigt sätt. Idéer?

Går inte utan det allra smidigaste är att frysa audiospåren och vst instrumenten.

Vill du fortfarande ha dom som nya track går det ju att plocka in freezefilerna manuellt på nya track. Men nu är det ju så smidigt med freeze att det inte finns en anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan man undra! 🙁 Det började med att jag irriterade mig på att det slukade datorkraft och därför så körde jag samma gitarr på flera tracks och delade dem som en send-effekt. Nackdelen med att köra GR så är ju att jag blir låst till vissa effekter. Nu när jag fått freezefunktionen introducerad i min skalle så återgår jag troligtvis till Insert igen. Vilka fördelar finns det mer med att köra GR som insert istället för send?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan man undra! 🙁 Det började med att jag irriterade mig på att det slukade datorkraft och därför så körde jag samma gitarr på flera tracks och delade dem som en send-effekt. Nackdelen med att köra GR så är ju att jag blir låst till vissa effekter. Nu när jag fått freezefunktionen introducerad i min skalle så återgår jag troligtvis till Insert igen. Vilka fördelar finns det mer med att köra GR som insert istället för send?

Om du skickar fler gitarrer till samma GR så kommer alla gitarrerna att ha samma ljud.

Om du sitället lägger dom som insert kan du ha olika ljud på alla gitarer och därmed öka separationen mellan dem.

Om du vet vilka ljud du skall ha så kan du ju spela in med GR som insert på inkanalen. Men då kan du ju inte ändra i efterhand såklart.

Med freeze är det ju bara att trycka unfreeze och göra dina ändringar i GR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan man undra! 🙂 Det började med att jag irriterade mig på att det slukade datorkraft och därför så körde jag samma gitarr på flera tracks och delade dem som en send-effekt. Nackdelen med att köra GR så är ju att jag blir låst till vissa effekter. Nu när jag fått freezefunktionen introducerad i min skalle så återgår jag troligtvis till Insert igen. Vilka fördelar finns det mer med att köra GR som insert istället för send?

Om du skickar fler gitarrer till samma GR så kommer alla gitarrerna att ha samma ljud.

Om du sitället lägger dom som insert kan du ha olika ljud på alla gitarer och därmed öka separationen mellan dem.

Om du vet vilka ljud du skall ha så kan du ju spela in med GR som insert på inkanalen. Men då kan du ju inte ändra i efterhand såklart.

Med freeze är det ju bara att trycka unfreeze och göra dina ändringar i GR.

Det var så jag menade också, så då har jag fattat galoppen. Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan man undra! 🙂 Det började med att jag irriterade mig på att det slukade datorkraft och därför så körde jag samma gitarr på flera tracks och delade dem som en send-effekt. Nackdelen med att köra GR så är ju att jag blir låst till vissa effekter. Nu när jag fått freezefunktionen introducerad i min skalle så återgår jag troligtvis till Insert igen. Vilka fördelar finns det mer med att köra GR som insert istället för send?

Om du skickar fler gitarrer till samma GR så kommer alla gitarrerna att ha samma ljud.

Om du sitället lägger dom som insert kan du ha olika ljud på alla gitarer och därmed öka separationen mellan dem.

Om du vet vilka ljud du skall ha så kan du ju spela in med GR som insert på inkanalen. Men då kan du ju inte ändra i efterhand såklart.

Med freeze är det ju bara att trycka unfreeze och göra dina ändringar i GR.

Det var så jag menade också, så då har jag fattat galoppen. Tack för hjälpen!

Så lite

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan man undra! 😄 Det började med att jag irriterade mig på att det slukade datorkraft och därför så körde jag samma gitarr på flera tracks och delade dem som en send-effekt. Nackdelen med att köra GR så är ju att jag blir låst till vissa effekter. Nu när jag fått freezefunktionen introducerad i min skalle så återgår jag troligtvis till Insert igen. Vilka fördelar finns det mer med att köra GR som insert istället för send?

Om du skickar fler gitarrer till samma GR så kommer alla gitarrerna att ha samma ljud.

Om du sitället lägger dom som insert kan du ha olika ljud på alla gitarer och därmed öka separationen mellan dem.

Om du vet vilka ljud du skall ha så kan du ju spela in med GR som insert på inkanalen. Men då kan du ju inte ändra i efterhand såklart.

Med freeze är det ju bara att trycka unfreeze och göra dina ändringar i GR.

Det var så jag menade också, så då har jag fattat galoppen. Tack för hjälpen!

Har nu suttit och letat efter Freeze-funktionen på Insert-effekten. Kan inte hitta den där, däremot kan jag freeza VSTi. Jag har SX2, kanske det inte går att freeza insert-effekter i denna version?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan man undra! :rolleyes: Det började med att jag irriterade mig på att det slukade datorkraft och därför så körde jag samma gitarr på flera tracks och delade dem som en send-effekt. Nackdelen med att köra GR så är ju att jag blir låst till vissa effekter. Nu när jag fått freezefunktionen introducerad i min skalle så återgår jag troligtvis till Insert igen. Vilka fördelar finns det mer med att köra GR som insert istället för send?

Om du skickar fler gitarrer till samma GR så kommer alla gitarrerna att ha samma ljud.

Om du sitället lägger dom som insert kan du ha olika ljud på alla gitarer och därmed öka separationen mellan dem.

Om du vet vilka ljud du skall ha så kan du ju spela in med GR som insert på inkanalen. Men då kan du ju inte ändra i efterhand såklart.

Med freeze är det ju bara att trycka unfreeze och göra dina ändringar i GR.

Det var så jag menade också, så då har jag fattat galoppen. Tack för hjälpen!

Har nu suttit och letat efter Freeze-funktionen på Insert-effekten. Kan inte hitta den där, däremot kan jag freeza VSTi. Jag har SX2, kanske det inte går att freeza insert-effekter i denna version?

Jag trodde du körde på 3:an

I tvåan kan man bara frysa vsti och inte audiotracks.

Det finns en speciellt frysprogram som kan frysa vstipluggar men det kostar ju pengar. Men det är mycket smidigare att frysa hela spår som i 3:an så istället för att lägga pengar på en frysplugg bör du lägga pengarna på att uppdatera ditt sx2 till cubase 4

Link to comment
Dela på andra sajter

Milo har lagt ner sitt project tills vidare eftersom en annan kille har utvecklat ett annat liknande verktyg som är stabilare och mer lätthanterligt.

Jag har testat det och kan rekomendera det.

Länk till hemsidan. Skrolla ner lite och titta till vänster så ser ni senaste downloads. Finns för sx, C4, nuendo och sl.

http://www.pendlebury.biz/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...