Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjing tjong!

Har sökt och gått igenom tråd efter tråd och orkar inte leta längre. Hoppas jag får svar på det här...

Jag har lite problem med inspelningen. Tycker det blir väldigt lågt ljud, både i line och mic-ingångarna, men främst i mic. Om någon kan hjälpa mig vore det dunderjuste.

Sitter på ett E-MU 1820m. Spelar in i Sonar5 (PE) och micen är en Shure Beta 58a. Tror inte det är något med micen, måste vara någon inställning någonstans jag inte hittar, typ hur man ställer in inspelningsvolymen eller något sådant.

Hjälp mig från grunden, jag är ny på det här.

Annons
Posted

Här är några tips:

Använd balanserad mickkabel med XLR-anslutningar. Telejacket är för linjesignaler och ligger på helt andra nivåer, så för att få ut tillräckligt med gain ska du ansluta med XLR.

Det följer med flera olika konfigurationer till ljudkortets mjukvarumixer. Använd den som passar dina behov bäst. Vill du använda ljudkortets mickförstärkare, se till att du hittar dessa i mixern.

Kontrollera insignalen i mixern först, sedan i ditt program. Skiljer sig signalerna åt (starka i mixern, svaga i programmet) ligger problemet efter ljudkortet. Det kan t ex vara fel drivrutiner som används av inspelningsprogrammet. Se till att ingångarna på ljudkortet heter samma saker i inspelningsprogrammet. Då blir det lättare att hitta rätt ingång (ex ingång Mic A i programmet motsvarar ingpng Mic A på ljudkortet).

Posted

Xlr på en sidan av kabeln, tele på andra, som går in i ljudkortets MICingång.

Aha! Hittade mjukvarumixern till kortet nu. Ska leka lite med det och se om det löser det. Är nämligen inte jag som köpt eller installerat grejorna här, så det är lite rörigt att komma in i allt.

Klart ingångarna heter samma på ljudkortet och i programmet 🙂

Tack! Ska se om mjukmixern löser problemet.