Jump to content
Annons

En tråd för udda, verkligt udda instrument


Florian le Sage

Recommended Posts

Tänkte att jag måste visa en grej jag hittade nyss när jag sökte på ELKA-orglar och så kom jag på att det vore kul med flera abnormaliteter/rariteter inom kategorin instrument och så skapade jag en liten tråd.

Har ni vetskap om kultiga och udda instrument så posta dom gärna här...kan bli en museal tråd till slut---OBS inga "vanliga" minimoog etc...

Borde finnas någon som klurar ut vad detta är:

Concorde9021a.jpg

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kommer inte på några konstiga instrument på rak hand (och bannar mig själv för att jag slängt mina årgångar av "Contemporary Keyboard" från 70-talet) men en anekdot: När jag var i tonåren och införskaffade King Crimsons "Lark´s tounge´s in aspic" gick diskussionerna höga på skolgården om vad en "Talking drum" var för något. Det hörs ju rätt tydligt på skivan. Men de var tidigt ute där oxå- med etniska instrument alltså. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

och en sån här hittade jag på lokala loppisen för 2 år sedan---200:-

😕

davsint01a.jpg

Orgelteknik och tre oktaver tyder på en bas men.......stämmorna går från 32 fot til 2 fot" Suddigt fot ser inte alla detaljer. Jag avfördar stringerteorin och satsar på bas då? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande inte klurat ut hur man lägger in bilder här utan att det bara blir länken till en bild, hur fasiken gör man?

oj oj oj, jag som trodde du visste ALLT ALLT ALLT, men ok då:

högerklicka-kopiera bildadress---klicka på IMG här-klistra in och så var det klart!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte hitta konstiga instrument så jag googlade på den här mannen:Fred Frith

Jag hittade inga bilder. Men jag har sett honom live och har lite gamla skivor. Han är ganska extrem. Mest märkliga gitarrer jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Continuum-Side-view2.jpg

Så här blir det när jag klistrar som du säger. Den måste ange en URL. Tacka vet jag andra forum där man Skickar upp en bild, och den måste vara en visst format och storlek, och så publiceras den där. Varför skall detta forumet vara omvänt mot alla andra?

Den måste finnas på internet redan för att du ska kunna göra så. Annars får du ladda upp den i uppladdningsavdelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte hitta konstiga instrument så jag googlade på den här mannen:Fred Frith

Jag hittade inga bilder. Men jag har sett honom live och har lite gamla skivor. Han är ganska extrem. Mest märkliga gitarrer jag sett.

Jag har hört eller hört talas om honom, är han inte med på någon annans skiva...minnet minnet***

Link to comment
Dela på andra sajter

och en sån här hittade jag på lokala loppisen för 2 år sedan---200:-

😛

davsint01a.jpg

Davolisint var den första synten jag lirade på!!!!!!!!

Brorsan hade en som jag fick låna.

Italiensk tror jag.

Han gjorde om den till datorkeyboard senare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att jag måste visa en grej jag hittade nyss när jag sökte på ELKA-orglar och så kom jag på att det vore kul med flera abnormaliteter/rariteter inom kategorin instrument och så skapade jag en liten tråd.

Har ni vetskap om kultiga och udda instrument så posta dom gärna här...kan bli en museal tråd till slut---OBS inga "vanliga" minimoog etc...

Borde finnas någon som klurar ut vad detta är:

Concorde9021a.jpg

en sån har Härje Sundberg haft!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär t ex: Continuum-Side-view2grey.gif

berätta mer-är den gränslös om du förstår vad jag menar?

Läs själv, den har varit uppe många ggr på forumet innan tror jag...

http://www.cerlsoundgroup.org/Continuum/

Den är mycket dyr dock.

Har inte Jordan Rudess en sådan? Jag gillar den han gör med den på Octavarium (låten), men annars tycker jag han gör rätt tråkiga saker med den. Det måste ju finnas flera olika möjligheter med en sådan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fred Frith var gitarrist i tidiga "Henry Cow" som kom under Virgins vingar innan de blev stora och fortfarande satsade på alternativ musik. Henry Cow gjorde ett antal skivor med strumpor på omslaget. Den första kan betecknas som anarkistisk jazz (du kan få lite Zappavibbar där) sen blev det lite mer samarbete med "Slap Happy" och till slut övertog de deras sångerska "Dagmar" (som jag har för mig att jag startat en egen tråd om). Ett par låtar av dessa är bland mina absoluta favoriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en ifrån internet som jag hittade men den generar fel, man kan inte ha dynamiska bilder - hur skulle det vara med en ordentlig FAQ om detta? - man kan inte förhandsgranska i heller. Andra fora går det hur bra som helst och ladda upp direkt i en post.

Kanske dags för re-design av detta forumet? 🙂

Ingen har hittills kunnat bidraga med någon hjälp, som leder till rätt riktning.

Jag förstår inte hur du misslyckas... 😛

15.m293.jpg

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...