Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest Sebskater
Posted

jag har precis fått tag på en Akai kasettbandspelare men tonhuvudet kommer inte tillräckligt nära 😕

kasetten funkar asbra i andra spelare så det måste vara fel på tonhuvudet....

ska jag spänna.... men hur..?

Hjälp tack! 😕

Annons
Posted

Säker på att den inte bara är skitig?

Guest Sebskater
Posted

jag vet inte... 😕 hur ska man göra rent huvudet då?

Posted

jag vet inte... 😄 hur ska man göra rent huvudet då?

Ta en tops o doppa i ren alkohol (isopropanol/isopropylalkohol) o gnugga tonhuvets yta i längsgående riktning.

Vänd topsen, torka av.

Kan oxå vara i behov av avmagnetisering.

Låter det ljud öht, eller är det tyst?

Guest Sebskater
Posted
Ta en tops o doppa i ren alkohol (isopropanol/isopropylalkohol) o gnugga tonhuvets yta i längsgående riktning.

Vänd topsen, torka av.

ljudet blir asbra i andra spelare... 🙂

men i min blir det svajigt och hamnar oftast i mono.... väldigt mycket bas 😳

Posted

Azimuthvinkeln är kanske åt helv... Alltså vinkeln som tonhuvudet ska ha mot bandet. Den måste vara exakt. Faen vet hur man riktar upp den, borde finnas någon form av "mall" eller "jigg" och göra det med..?

Posted

Kom på en sak till... Är det en sk servostyrd bandtransport på Akain? Alltså men trycker på play och det är då en servo eller elmotor (kan vara den som spökar nämligen, får du kika på) som drar upp tonhuvudet mot bandet eller är det en gammal hederlig mekanisk historia? De mekaniska håller överlag bättre..

Posted

Vänd topsen, torka av.

ljudet blir asbra i andra spelare... 🙂

men i min blir det svajigt och hamnar oftast i mono.... väldigt mycket bas 😳

Oj, hoppas du inte gav för mycket för den. Låter som den är i behov av seriös service tyvärr. Inte bra att det svajar. Då är det mer än tonhuvet som felar.

Men pröva gör rent först, o hör om det åtminstone blir klarare ljud.

Posted

Azimuth måste ställas med tongenerator vill jag minnas, men det påverkar mest klarhet och briljansen i ljudet.

Låter som en helservice 🙂

/X

Posted

rundsmörjning med tran...spänn huvudet med latexremmar från någon porrig dress i svart och sätt på trio me bumba...

Ärligt talat-gör rent tonhuvet och trimma azimuthvinkeln med en liten stjärnmejsel med hjälp av dina öron-där det låter som klarast stannar du, ev. går tillbaks en liten liten aning för att inte tappa i basen!

(det heter inte spänna tonhuvudet)

😎