Jump to content
Annons

Tips på studiomonitorer under 2000 kronor


Mutz

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
I den prisklassen spelar det ingen större roll vilket man väljer. Tyvärr är inte sådana "monitorer" bättre än ett par ordinära hifi-högtalare, utan det enda man vinner, är att de är magnetiskt skärmade...

Du glömmer att man med aktiva monitorer oftast också får lägre distortion fasriktigare återgivning tack vare de aktiva filterna, flexibla inställningsmöjigheter till rummet och annan utrustning plus något högre effektivitet och effektivare skyddskretsar....

Ja, för 2000 får man säkert väldigt mycket av allt det där... 🙂

Ja från Alesis t.e.x....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

kan man få tag på ett par okej monitorer under 2k?

det enda tipset jag fått hittils är esi near 04 funkar de?

nu har jag kört med sketna stereohögtalare i flera år där ena t.o.m är sprängd så jag är inte ute efter nåt jättebra, bara nåt som fyller sin funktion.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda du vinner på att skaffa ett par så billiga "monitorer" jämfört med normala hifi-högtalare, är att "monitorerna" är magnetiskt skärmade och därför inte stör CRT-skärmar som de står bredvid. Ljudmässigt är det lika illa med monitorer och hifi i den prisklassen... :rolleyes:

Tänk också på att passiva faktiskt kan vara ett bättre val i det prisläget, eftersom slutsteg och filter i så billiga aktiva monitorer är extremt billiga och klassas ut med lätthet av en högst ordinär hifi-förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag förstår, men alltså mina nuvarande högtalare högtalare är verkligen helt sjukt dåliga! esi near 04 ska väl ändå vara OKEJ liksom, så billigt man kan gå för att det ändå ska låta någorlunda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den ena av de befintliga högtalarna sprängd, så är ju vad som helst bättre... :rolleyes:

Å andra sidan, så skulle jag nog hellre satsa på ett par bra öppna hörlurar, om budgeten rör sig i den storleksordningen - exempelvis ett par Ultrasone Proline 2500. Ett par sådana kommer du att göra bättre mixar i än vilka budgetmonitorer som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det enda du vinner på att skaffa ett par så billiga "monitorer" jämfört med normala hifi-högtalare, är att "monitorerna" är magnetiskt skärmade och därför inte stör CRT-skärmar som de står bredvid. Ljudmässigt är det lika illa med monitorer och hifi i den prisklassen... :rolleyes:

Tänk också på att passiva faktiskt kan vara ett bättre val i det prisläget, eftersom slutsteg och filter i så billiga aktiva monitorer är extremt billiga och klassas ut med lätthet av en högst ordinär hifi-förstärkare.

Billigt behöver inte betyda dåligt. Bra aktiva filter är oftast billigare att konstruera än bra passiva.

De flesta förstärkare som sitter i aktiva högtalare klassas inte med lätthet ut av ordinära hifi förstärkare, däremot av dyrare förstärkare som kostar betydligt mer än vad monitorerna (inkl slutsteg och filter) kostar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda du vinner på att skaffa ett par så billiga "monitorer" jämfört med normala hifi-högtalare, är att "monitorerna" är magnetiskt skärmade och därför inte stör CRT-skärmar som de står bredvid. Ljudmässigt är det lika illa med monitorer och hifi i den prisklassen... 🙁

Tänk också på att passiva faktiskt kan vara ett bättre val i det prisläget, eftersom slutsteg och filter i så billiga aktiva monitorer är extremt billiga och klassas ut med lätthet av en högst ordinär hifi-förstärkare.

Billigt behöver inte betyda dåligt. Bra aktiva filter är oftast billigare att konstruera än bra passiva.

De flesta förstärkare som sitter i aktiva högtalare klassas inte med lätthet ut av ordinära hifi förstärkare, däremot av dyrare förstärkare som kostar betydligt mer än vad monitorerna (inkl slutsteg och filter) kostar.

Läs gärna innan du kommenterar... 😏

I så billiga monitorer som det handlar om, så sitter det standardslutsteg som på sin höjd kostar en hundring ungefär. Det blir rena skräpet man får där, med andra ord - och en medioker hifi-förstärkare är definitivt bättre.

Att billigt inte alltid är synonymt med dåligt, är däremot rätt - men i fallet med så billiga "monitorer" är det tyvärr så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det enda du vinner på att skaffa ett par så billiga "monitorer" jämfört med normala hifi-högtalare, är att "monitorerna" är magnetiskt skärmade och därför inte stör CRT-skärmar som de står bredvid. Ljudmässigt är det lika illa med monitorer och hifi i den prisklassen... 🙁

Tänk också på att passiva faktiskt kan vara ett bättre val i det prisläget, eftersom slutsteg och filter i så billiga aktiva monitorer är extremt billiga och klassas ut med lätthet av en högst ordinär hifi-förstärkare.

Billigt behöver inte betyda dåligt. Bra aktiva filter är oftast billigare att konstruera än bra passiva.

De flesta förstärkare som sitter i aktiva högtalare klassas inte med lätthet ut av ordinära hifi förstärkare, däremot av dyrare förstärkare som kostar betydligt mer än vad monitorerna (inkl slutsteg och filter) kostar.

Läs gärna innan du kommenterar... 😏

I så billiga monitorer som det handlar om, så sitter det standardslutsteg som på sin höjd kostar en hundring ungefär. Det blir rena skräpet man får där, med andra ord - och en medioker hifi-förstärkare är definitivt bättre.

Att billigt inte alltid är synonymt med dåligt, är däremot rätt - men i fallet med så billiga "monitorer" är det tyvärr så...

Claes vad tror du de slutsteg som sitter i ordinära hififörstärkare kostar i komponentkostnad? Inte är det mycket mer än 100:- kronor per kanal iaf...Metallådan som förstärkaren sitter i är oftast den dyraste delen.

De slutsteg som sitter i billiga aktiva monitorer är inte rena skräpet som du påstår men självklart finns det bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda du vinner på att skaffa ett par så billiga "monitorer" jämfört med normala hifi-högtalare, är att "monitorerna" är magnetiskt skärmade och därför inte stör CRT-skärmar som de står bredvid. Ljudmässigt är det lika illa med monitorer och hifi i den prisklassen... 🙁

Tänk också på att passiva faktiskt kan vara ett bättre val i det prisläget, eftersom slutsteg och filter i så billiga aktiva monitorer är extremt billiga och klassas ut med lätthet av en högst ordinär hifi-förstärkare.

Billigt behöver inte betyda dåligt. Bra aktiva filter är oftast billigare att konstruera än bra passiva.

De flesta förstärkare som sitter i aktiva högtalare klassas inte med lätthet ut av ordinära hifi förstärkare, däremot av dyrare förstärkare som kostar betydligt mer än vad monitorerna (inkl slutsteg och filter) kostar.

Läs gärna innan du kommenterar... 🙁

I så billiga monitorer som det handlar om, så sitter det standardslutsteg som på sin höjd kostar en hundring ungefär. Det blir rena skräpet man får där, med andra ord - och en medioker hifi-förstärkare är definitivt bättre.

Att billigt inte alltid är synonymt med dåligt, är däremot rätt - men i fallet med så billiga "monitorer" är det tyvärr så...

Claes vad tror du de slutsteg som sitter i ordinära hififörstärkare kostar i komponentkostnad? Inte är det mycket mer än 100:- kronor per kanal iaf...Metallådan som förstärkaren sitter i är oftast den dyraste delen.

De slutsteg som sitter i billiga aktiva monitorer är inte rena skräpet som du påstår men självklart finns det bättre.

Du tror alltså att du får bra kvalitet på slutstegen (som är 2st per högtalare), när du dessutom ska klämma in filter, nätdel och 2 högtalarelement i budgeten när priset till konsument ska hamna på mindre än 1000:-/högtalare...?

Du får utan tvekan betydligt bättre slutsteg i en hififörstärkare.

Nåja - var och en blir salig på sin tro... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag varit du hade jag helt klart köpt begagnat.

Plötsligt är du uppe i prisklassen(nypris) 3500-4500 för sisådär 2000-2500 kr, och det är där det börjar låta bra(om detta må de lärda tvista... 😏 ).

Lycka till med köpet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag varit du hade jag helt klart köpt begagnat.

Plötsligt är du uppe i prisklassen(nypris) 3500-4500 för sisådär 2000-2500 kr, och det är där det börjar låta bra(om detta må de lärda tvista... 🙁 ).

Lycka till med köpet!

Det kan absolut vara ett vettigt alternativ med begagnat om man inte vill lägga mer än runt 2000:-. Tänkte inte så långt... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det enda du vinner på att skaffa ett par så billiga "monitorer" jämfört med normala hifi-högtalare, är att "monitorerna" är magnetiskt skärmade och därför inte stör CRT-skärmar som de står bredvid. Ljudmässigt är det lika illa med monitorer och hifi i den prisklassen... 🙁

Tänk också på att passiva faktiskt kan vara ett bättre val i det prisläget, eftersom slutsteg och filter i så billiga aktiva monitorer är extremt billiga och klassas ut med lätthet av en högst ordinär hifi-förstärkare.

Billigt behöver inte betyda dåligt. Bra aktiva filter är oftast billigare att konstruera än bra passiva.

De flesta förstärkare som sitter i aktiva högtalare klassas inte med lätthet ut av ordinära hifi förstärkare, däremot av dyrare förstärkare som kostar betydligt mer än vad monitorerna (inkl slutsteg och filter) kostar.

Läs gärna innan du kommenterar... 🙁

I så billiga monitorer som det handlar om, så sitter det standardslutsteg som på sin höjd kostar en hundring ungefär. Det blir rena skräpet man får där, med andra ord - och en medioker hifi-förstärkare är definitivt bättre.

Att billigt inte alltid är synonymt med dåligt, är däremot rätt - men i fallet med så billiga "monitorer" är det tyvärr så...

Claes vad tror du de slutsteg som sitter i ordinära hififörstärkare kostar i komponentkostnad? Inte är det mycket mer än 100:- kronor per kanal iaf...Metallådan som förstärkaren sitter i är oftast den dyraste delen.

De slutsteg som sitter i billiga aktiva monitorer är inte rena skräpet som du påstår men självklart finns det bättre.

Du tror alltså att du får bra kvalitet på slutstegen (som är 2st per högtalare), när du dessutom ska klämma in filter, nätdel och 2 högtalarelement i budgeten när priset till konsument ska hamna på mindre än 1000:-/högtalare...?

Du får utan tvekan betydligt bättre slutsteg i en hififörstärkare.

Nåja - var och en blir salig på sin tro... 😏

Claes du verkar vara låst i din uppfattning om att det inte finns bra små aktiva monitorer för billiga pengar med bra förstärkare och filter men kolla in fostex, tascam esi alesis och yamahas småttingar inte låter dom dåligt iaf. de förstärkare som du påstår är betydligt bättre kostar runt 3-4000 alltså ingen obetydlig skillnad och frågan är om dom ändå låter betydligt bättre eftersom aktiva högtalare har en del fördelar mot passivt drivna diton vilket du borde ha lärt dig vid det här laget...

Den största tillverkningskostnaden för en ordinär hififörstärkare är som sagt oftast lådan en metallåda med dess diverse mekaniska komponenter är oftast dyrare att tillverka än högtalarlådor i trä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda du vinner på att skaffa ett par så billiga "monitorer" jämfört med normala hifi-högtalare, är att "monitorerna" är magnetiskt skärmade och därför inte stör CRT-skärmar som de står bredvid. Ljudmässigt är det lika illa med monitorer och hifi i den prisklassen... 🙁

Tänk också på att passiva faktiskt kan vara ett bättre val i det prisläget, eftersom slutsteg och filter i så billiga aktiva monitorer är extremt billiga och klassas ut med lätthet av en högst ordinär hifi-förstärkare.

Billigt behöver inte betyda dåligt. Bra aktiva filter är oftast billigare att konstruera än bra passiva.

De flesta förstärkare som sitter i aktiva högtalare klassas inte med lätthet ut av ordinära hifi förstärkare, däremot av dyrare förstärkare som kostar betydligt mer än vad monitorerna (inkl slutsteg och filter) kostar.

Läs gärna innan du kommenterar... 🙁

I så billiga monitorer som det handlar om, så sitter det standardslutsteg som på sin höjd kostar en hundring ungefär. Det blir rena skräpet man får där, med andra ord - och en medioker hifi-förstärkare är definitivt bättre.

Att billigt inte alltid är synonymt med dåligt, är däremot rätt - men i fallet med så billiga "monitorer" är det tyvärr så...

Claes vad tror du de slutsteg som sitter i ordinära hififörstärkare kostar i komponentkostnad? Inte är det mycket mer än 100:- kronor per kanal iaf...Metallådan som förstärkaren sitter i är oftast den dyraste delen.

De slutsteg som sitter i billiga aktiva monitorer är inte rena skräpet som du påstår men självklart finns det bättre.

Du tror alltså att du får bra kvalitet på slutstegen (som är 2st per högtalare), när du dessutom ska klämma in filter, nätdel och 2 högtalarelement i budgeten när priset till konsument ska hamna på mindre än 1000:-/högtalare...?

Du får utan tvekan betydligt bättre slutsteg i en hififörstärkare.

Nåja - var och en blir salig på sin tro... 😏

Claes du verkar vara låst i din uppfattning om att det inte finns bra små aktiva monitorer för billiga pengar med bra förstärkare och filter men kolla in fostex, tascam esi alesis och yamahas småttingar inte låter dom dåligt iaf. de förstärkare som du påstår är betydligt bättre kostar runt 3-4000 alltså ingen obetydlig skillnad och frågan är om dom ändå låter betydligt bättre eftersom aktiva högtalare har en del fördelar mot passivt drivna diton vilket du borde ha lärt dig vid det här laget...

Den största tillverkningskostnaden för en ordinär hififörstärkare är som sagt oftast lådan en metallåda med dess diverse mekaniska komponenter är oftast dyrare att tillverka än högtalarlådor i trä.

Som sagt - var och en blir salig på sin tro...

Inte ens de mest finsmakande guldöronen kan komma fram till ett enhetligt resultat om det är aktiv eller passiv delning som är bäst (det är också därför en del av de bättre tillverkarna erbjuder både aktiva och passiva modeller av sina monitorer) - men det är inte det diskussionen handlar om, utan det rör då sig på en helt annan nivå än vad ursprungsfrågan gäller.

Visst finns det många billiga monitorer att köpa - men de låter ju inte bra. De har liknande hängmatte-eq som billiga hifi-lådor, för att allt ska låta "bra" i dem - och är därför svåra att lita på som monitorer räknat.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får väl helt enkelt gå till en affär då och be dom spela upp i ett par billiga och ett par svindyra och se om jag dör av skillnaden.

Jäpp!

Ta med dig egna skivor med låtar som du har lyssnat på länge och alltså kan utan och innan - och försök lyssna in dig på olika detaljer och olika instrument medan du lyssnar. Nöj dig inte med att det låter och låt dig inte luras av att någon liten högtalare kan spela extra högt enligt säljaren - för det är irrelevant i sammanhanget när det handlar om monitorer som kommer att stå på någon meters avstånd från dina öron, i ett förhållandevis litet rum. Det viktiga är att det blir ett ljud som ger dig de detaljer som du behöver för att kunna jobba med det - alltså ett ärligt ljud som inte förskönar originalljudet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha läst tidigare inlägg i denna tråd.

Köp ett par beg hifi-högtalare för 2kkr så kommer du att vara nöjd ett bra tag till.

Mitt argument, , , studiomonitorer är kanske inte det ljud som du förväntar dig att det skall vara! Om man har arbetat med vanliga sterohögtalare varav den ena är "sprängd" så tror jag att du blir lyckligare om du börjar med ett par beg hifi-högtalare för 2kkr

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Som sagt - var och en blir salig på sin tro...

Inte ens de mest finsmakande guldöronen kan komma fram till ett enhetligt resultat om det är aktiv eller passiv delning som är bäst (det är också därför en del av de bättre tillverkarna erbjuder både aktiva och passiva modeller av sina monitorer) - men det är inte det diskussionen handlar om, utan det rör då sig på en helt annan nivå än vad ursprungsfrågan gäller.

Visst finns det många billiga monitorer att köpa - men de låter ju inte bra. De har liknande hängmatte-eq som billiga hifi-lådor, för att allt ska låta "bra" i dem - och är därför svåra att lita på som monitorer räknat.

Men ärligt Claes att aktivt är bäst i de flesta fall är det ingen tvekan om när det gäller monitorer.Man behöver inte guldöron, de flesta hör en ganska tydlig skillnad eftersom aktiv delning ger betydligt lägre distortion än passiv delning. Det är givetvis enklare för en högtalare med en aktiv delning att återge musiken korrekt eftersom djupa basfrekvenser inte skadligt påverkar övre mellan och diskantregistrets återgivning lika mycket som vid passiv delning.

Dessutom är det lättare att anpassa högtalarna till låda och rum med aktiv delning/korrigering än med passiv. Så det är ingen slump att aktiva monitorer äger marknaden. Visst finns det bra passiva monitorer men aktivt är överlägset passivt på de flesta punkter. Hur många(få) passiva subwoofers tror du det säljs förresten.....

De flesta billiga monitorer har inte hängmattefrekvensgång, men självklart så är den inte heller spikrak, inte ens de dyraste monitorerna har ju spikrak frevensgång när du använder dom i ett rum, därför är det bra att kunna korrigera dom aktivt...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

sluta innan ni börjat!

aktivt,, passivt,, hifi,, monitorer..

Tänk på vad killen behöver, inte vad som är bäst! Eller vad som är bäst för dig själv.

Men jag skall erkänna att jag undrar över det där med aktivt/passivt... aktiv sub är det förmodligen fler som säljs än passiva. Tror att det beror på att det är enklare, billigare och slutkunden sktier i ljudkvalitet i de flesta fallen. Det är hur det ser ut och hur imponerad man blir av resultatet som spelar roll. (Tror jag!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara prata om egen erfarenhet. Jag köpte ett par riktigt jäkla låg budget monitorer för typ 1995:- från musikbörsen.

Studio Line hette dom visst.

Det måste vara det sämsta inköpet jag nånsin gjort. Jag kan lika gärna sitta med min vanliga stereo och mixa, det blir bättre så.

Om jag gjorde en mix som lät asbra i monitorerna, så kunde man ge sig FAN på att det lät skräp överallt annars. I vilken stereo som helst. Testade i min egen stereo, i grannens, i bilstereo...det funkade helt enkelt inte. Så till sist blev jag sne och kopplade musikdatorn till stereon istället.

Det blev klart mycket bättre. Låter det bra i stereon så låter det bra på de flesta andra ställen. Möjligtvis kan det saknas lite botten när man öser på med bas i bilstereon.

Link to comment
Dela på andra sajter

sluta innan ni börjat!

aktivt,, passivt,, hifi,, monitorer..

Tänk på vad killen behöver, inte vad som är bäst! Eller vad som är bäst för dig själv.

Men jag skall erkänna att jag undrar över det där med aktivt/passivt... aktiv sub är det förmodligen fler som säljs än passiva. Tror att det beror på att det är enklare, billigare och slutkunden sktier i ljudkvalitet i de flesta fallen. Det är hur det ser ut och hur imponerad man blir av resultatet som spelar roll. (Tror jag!)

En sub behöver enorma spolar (som kan påverka ljudet en hel del på ett negativt sätt) om de ska delas passivt, eftersom det är så låga frekvenser det handlar om - men hos vissa tillverkare är det bara suben som är aktivt delad, medan topparna är passivt delade - i vissa fall också med extern elektronik för att värmen inte ska påverka luften i själva högtalarlådan och därmed påverka ljudet, om än så lite...

Själv föredrar jag aktivt delade - men i för låga prisklasser, är kvaliteten undermålig, helt enkelt. Även om jag kör med aktivt delade monitorer, så kan jag villigt erkänna att passiva faktiskt kan låta lika bra. De flesta har ju också en hifi-förstärkare stående - och då blir det inte någon extra kostnad för den, utan man kan välja passiva monitorer och få mer för pengarna på så sätt.

Jag tror faktiskt att de flesta i forumet inte skulle kunna avgöra om en högtalare är aktivt eller passivt delad, genom att lyssna på dem - men det är en ganska meningslös diskussion i sammanhanget... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man få tag på ett par okej monitorer under 2k?

det enda tipset jag fått hittils är esi near 04 funkar de?

nu har jag kört med sketna stereohögtalare i flera år där ena t.o.m är sprängd så jag är inte ute efter nåt jättebra, bara nåt som fyller sin funktion.

Jag har just bytt ut mina nEar04 (efter att ha haft dem bara några månader) till ett par Genelec 8030. Det är en enorm skillnad.

ESI nEar04 funkar bra som allmäna datorhögtalare eller extrahögtalare till mitt elpiano, men inte för mixning. De är alldeles för svaga i basen, vilket ger en alldeles för stark bas i mixen.

Jag råder dig till att öka din budget något. Man får vad man betalar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå till HIFI-handlar'n och lyssna!

För om man rekommenderar något så finns det alltid någon som säger "köp inte dem! köp de här i stället...!"

Ta med dig din 2000kr och gå till hifibutiken, inte SIBA, OnOff o.s.v.

Berätta hur du skall använda dem, hur du skall sitta o.s.v. Ta med dig lite av egen musik och testa!

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...