Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

visste först och frÀmst inte riktigt vilket forum jag skulle lÀgga den hÀr trÄden...men men...

jag tÀnkte sÀtta ihop en liten 80-tals-dÀnga och ville ha lite synpunkter pÄ bra synthar, effekter och annat som ni förknippar med 80-tals-sound...tÀnk typ Miami Vice osv...

tack

Annons
Postat

Jag har försökt att förklara min syn pÄ vad som Àr syntmusik ala 80-tal. Och jag anser att det handlar om en blandning av ljud/sound och attityd. Syntmusik Àr minst lika stora delar ljud och melodi. En syntlÄt Àr ofta byggd kring ett ljud, eller ett sound. Det Àr ofta pop'igt och flirtar med dekadens och mode.

För att fÄ en 80-tals kÀnsla sÄ behöver du syntar som Àr frÄn 80-talet eller emulerar dem.

Ex. pÄ pluggar som jag förknippar med det jag tror du Àr ute efter.

Korg Legacy

Imp oscar

Waldorf PPG 2.2

Pro-53

HÄrdvara

Oberheim Matrix6

Sequential Circuits Prophet V

Creamware Prodessy, Pro-12, Minimax

Yamaha DX7

Linn LM1, 9000

Roland JX3p, JX8p, Juno106

Bara nÄgra tankar och lite exempel. Hoppas att det Àr nÄgot som du har nytta av.

Postat

Saxofon.... Över-jĂ€vla-allt!!

Ta t.ex. Eurytmics "There must be an angel" (eller vad den nu heter - rĂ„kade höra den hĂ€romdan sĂ„ jag tar den som ett exempel). RĂ€tt sĂ„ bra lĂ„t, som egentligen hĂ„ller hyfsat Ă€ven idag, om det inte vore för att de absolut var tvugna att trycka dit ett jĂ€vla saxofonsolo... 😳

Postat

Yamaha DX7:an Àr klockren och Korg polysix Àr allt som behövs.

Samt reverb pÄ reverb. Inga torra trummor, reverb ska det vara pÄ tom-tomsen.

Syntharna ska vara mono panade i stereobilden. PĂ„ 80-talet fanns det inga

svepande stereosyntar i stereo...

Postat
Om man bara ska nÀmna en mjukvarusynt sÄ fÄr det bli FM7 (snart FM8).

80-talet i ett nötskal.

Surikat: diskantfattigt, nu Àr du allt ironisk va?

/Mats

tack för alla bra svar!

pÄ tal om FM8..nÄgon som vet datum dÄ den slÀpps?

nĂ„gon som har tips pĂ„ nĂ„gon mjukvarusyth som kan göra riktigt grymt 80-tals-blĂ„s? 🙂

eller det kanske FM7:an fixar?...har inte hunnit kolla genom den sĂ„ mycket Ă€n... 😄

Postat

Det finns oerhört mycket dĂ„lig 80-tals musik, och sĂ„ en viss mindre mĂ€ngd jĂ€vligt bra sĂ„dan...DX7 tillhörde INTE mina favoritljud pĂ„ den tiden, alldeles för glitchigt och insmickrande, typ Lionel Richie och sĂ„n dĂ€r pestmusik 🙂 Chicago gjorde ocksĂ„ en del trista prylar detta decennium (var ju asbra pĂ„ 70-talet) liksom mĂ„nga andra band som försökte klira genomgĂ„ngen in i det nya, jag minns det sĂ„ vĂ€l, frisyrerna-klĂ€derna och all jĂ€vla USA smörja-kolla bara pĂ„ filmer frĂ„n den tiden,typiska filmer alltsĂ„, dĂ€r fĂ„r ni direkt in vad jag menar med tutti!

Sampling var ju nytt och man lekte sönder mÄnga bra lÄtar med detta barnsliga otyg...röster i olika tonhöjd etc--usch...

Nej ta och lyssna pÄ tex Narada Michael Walden-reach out (four tops gamla klassiker)

eller Chaka Khan eller Flash & the pan eller Jeanne Mas eller Prince eller Frank Zappa eller Dalbello eller Grace Jones eller Steve Winwood eller Rick James eller Giana Nannini eller... alla typiskt bra 80-tal som var inne pÄ den tiden!!! finns fler...

😎

Postat

NÄtt som var vÀldigt inne var sÄdana dÀr pjong-pjong digitala trummor.

Finns med pÄ I dont feel like dancin med Scissor Sisters Ta-dah, som jag

tröttnat pÄ totalt. Spelas vÀl 1000 gÄnger om dagen pÄ radion just nu.

Postat
pÄ tal om FM8..nÄgon som vet datum dÄ den slÀpps?

nĂ„gon som har tips pĂ„ nĂ„gon mjukvarusyth som kan göra riktigt grymt 80-tals-blĂ„s? 😎

eller det kanske FM7:an fixar?...har inte hunnit kolla genom den sĂ„ mycket Ă€n... 🙂

FM8 ska komma vilken dag som helst...

Och, jupp, den Àr perfekt för syntblÄs med rÀtta stunsen.

Jag har visserligen bara provkört Arturias Analog Factory som hastigast, men dÀr fanns ocksÄ en del riktigt bra ljud i den kategorin.

/Mats

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Pangvirvel!

...och jÀvligt gatead!

Postat

JÀtte mycket reverb pÄ snaren, gÀrna delay och reveb pÄ sÄngen, nÀstan lite dansbandsaktigt men inte lika smörigt.

Det skall vara stort mellanrum mellan instrumenten, gÀrna nÄgra hundra hertz mellan typ synthen och basen.

ÅssĂ„ vĂ€rdelösa texter som inte handlar om sex men man skall nĂ€stan kunna tolka in det i varje lĂ„t, om din pappa sjunger lĂ„ten skall den kĂ€nnas a-sexuell men om nĂ„gon donna i tights och tigerrandig topp med en frisyr som skulee kunna bli boplats Ă„t en mindre koloni sparvar sjunger den sĂ„ skall den ha en sexuell underton.

Och fm7.

Postat

StrÄkmaskin som lÄter som en strÄkmaskin i mono som man försöker hotta till

med en massa chorus. Chorus pÄ lead sÄngen Àr ocksÄ viktig. Chorus pÄ allt.

Postat

Ta t.ex. Eurytmics "There must be an angel" (eller vad den nu heter - rĂ„kade höra den hĂ€romdan sĂ„ jag tar den som ett exempel). RĂ€tt sĂ„ bra lĂ„t, som egentligen hĂ„ller hyfsat Ă€ven idag, om det inte vore för att de absolut var tvugna att trycka dit ett jĂ€vla saxofonsolo... 😕

Det Ă€r Stevie Wonder som spelar munspel 😆

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Ta t.ex. Eurytmics "There must be an angel" (eller vad den nu heter - rĂ„kade höra den hĂ€romdan sĂ„ jag tar den som ett exempel). RĂ€tt sĂ„ bra lĂ„t, som egentligen hĂ„ller hyfsat Ă€ven idag, om det inte vore för att de absolut var tvugna att trycka dit ett jĂ€vla saxofonsolo...  😕

Det Ă€r Stevie Wonder som spelar munspel 😆

😆😆😆

Vilken jÀvla tomte...

Postat
fetingvirvel [...] lite reverb.

😛

MYCKET!

Postat

NÄgra essentiella trumljud:

Simmons SDS-[x] (för elec-toms)

Roland TR-808 (för tryck-och-pys-trummor)

Postat (redigerat)

Du behöver ett skönt synthblÄsriff, en enkel refrÀngmelodi med backingvocals, och ett assmörigt stick.

808 för percussion och kagge, och sen en sÄndÀr typisk plastig "poof"-virvel med reverb och gate (vad Àr det för trummaskin man anvÀnder för dom, nÄgon? EDIT: bara för ett snabbt exempel sÄ Àr det precis som virveln i fÄngad av en stormvind lÄter som jag menar. Vad Àr det för lÄda som lÄter sÄ?). Blöta synthljud av alla möjliga slag, nÄn sorts chorus/unison/pwm/liknande mÄste du ha med pÄ typ 80% av ljuden. Utom basen, som ska vara en sÄndÀr typisk plastklonkig FM-bas.

Blippiga/tjoffiga arpeggion, synthmattor med lÄngsam attack, och synthblÄsriff som sagt. Kvintackord dÀr grundton och kvint Àr lite lite felstÀmda mot varandra sÄ du fÄr en sÄndÀr skön diskret unisoneffekt. Lite plingplong med FM-klockor.

Sen lite mesig sÄng, med sÄdÀr vansinnigt lite kompression att vissa stavelser försvinner nÀstan helt.

Mixa inte för bra. Var försiktig med kompressionen.

NÀr du Àr fÀrdig med lÄten spelar du över den pÄ ett kassettband och spelar in den dÀrifrÄn igen, för den avslutande touchen.

Redigerat av tbruce
Postat (redigerat)

en korg DDD-1 eller DRM-1 har trumljuden som behövs..!!! görsköna.. 😛

samt ett reverb med största reverbklangen, men kortaste reverbtiden.. 🙂

Redigerat av IDF
Postat (redigerat)

Detta baseras endast efter personliga erfarenheter frÄn mycket, mycket, mycket lyssnande pÄ 80-tals musik.

Musikaliskt/stĂ€mningen hade mĂ„nga teman under 80-talet men det som klart dominerade vad jag förstĂ„tt var nostalgi/melankoli/vemod, vet inte vilket ord exakt som passar. Men för mig lĂ„ter det i alla fall "mitt i mellan glatt och sorgligt" (vilket innebar likgiltiga ansiktsuttryck, ett exempel som demonstrerar 80-talet i ett nötskal) - eller "bĂ„de glatt och sorgligt samtidigt" (samma video, fast vid 02:35 - hehe klockrent! 😄🙁). Kortfattat tycker jag mig i alla fall Ă€ndĂ„ finna en positiv atmosfĂ€r med hopp som undertext i mĂ„nga 80-tals lĂ„tar, man ska mĂ„ bra av musiken - det Ă€r ett bra mĂ„l att strĂ€va efter 🙂. En blandning mellan dur och moll pĂ„ "rĂ€tt" sĂ€tt.

Kompositionen ska vara "lagom", dÀr verser, refrÀnger, stick etc har olika progressioner men ÀndÄ smÀlter ihop pÄ ett klockrent sÀtt dÀr man inte kÀnner att det skulle varit pÄ nÄgot annat sÀtt. Vi snackar inte direkt Bach hÀr, men absolut inte heller Basshunter. LÄten som helhet ska alltsÄ sÀtta sig pÄ hjÀrnan, utan att den för delen fÄr lyssnaren att vilja byta till en annan kanal efter halva lÄten. Melodierna sÀtter sig pÄ hjÀrnan direkt utan att den för de för den delen Àcklar...

Fantasifulla synthljud sÄ klart, precis som med en tavla sÄ Àr det inte bara mönster utan Àven fÀrger som ska fyllas i. Relaxade synthpads och en fretless bas och du har halva inne. Arrangemanget i sin helhet Àr iaf fett brett och det Àr rörelse i ljudbilden. LÄten ska hÄlla intresset uppe, och det gör man genom att introducera ljud som man aldrig hört innan bl a. Gitarrer Àr aldrig fel dock, men de tar inte överhanden i hela produktionen utan Àr troget de andra genom att vara ett instrument - utom just innan de sista refrÀngerna dÄ det obligatoriska KICKASS elgitarrsolot lyder! (Vad hÀnde me dessa btw?) Men solot kan Àven vara en keyboard. Saxofonen ger ja dock inte mycket för, Àven om den funkade ibland - hÀr t ex (checka at 02:42!)

Trummor kan man inte glömma heller, precis som med den mesta populĂ€rmusiken sĂ„ Ă€r det alltsĂ„ virveln som stĂ„r ut mest - utan att ta upp halvaljudbilden dĂ„ 🙂 Annat karaktĂ€riserande Ă€r synthtrummor/toms av olika slag. Programmerade trummor som inte tar överhanden frĂ„n de andra elementen, kan vara helt rĂ€tt dĂ„ den hjĂ€lper lyssnaren att fokusera mer pĂ„ sjĂ€lva musiken och texten.

Produktionen bör givetvis ha bÄde diskant och botten, men kanske inte direkt sylvassa diskantpikar och havsdjupsbottnar som kan tendera lite idag. Men mixa dÄligt som nÄgon sade?! Nej, men kanske lite mer sparsmakat EQ anvÀndande kanske, men inte mindre Àn nödvÀndigt. Kompressor? JA! men INTE som i lÄten Call On Me! Vanliga effekter annars Àr reverb, delay och chorus.

LÄten kan gÀrna sluta med en tonartshöjning, minst tvÄ halvtoner upp. Mycket av 80tals musiken pÄminner alltsÄ om hur schlagermusiken Àr uppbyggd.

NÀr man sjunger sÄ kan man gÀrna ta i lite, utan att för den delen skrika. Just det texten, det kan handla om vad som helst. Inte bara kÀrlek. Ordlös sÄng fungerar ocksÄ lite hÀr och var.

Om man tolkar dagens utbud sÄ Àr du alltsÄ pÄ helt rÀtt spÄr, dÄ man fortfarande jÀmnt och stÀndigt gör mÄnga covers frÄn det nÀmnda decenniumet och att soundet mer eller mindre Àr pÄ ingÄng igen. Slutligen vill ja bara sÀga att du inte ska "sÀlja dig" - gör det som du sjÀlv tycker lÄter bra istÀllet. Skit i mode. Men om man som t ex mig tycker att 80 tals popmusikens byggstenar var det ultimata, sÄ dÄ Àr det bara att köra pÄ!

"Sweet Dreams" Àr dock en ganska överskattad lÄt, kontakta mig om du vill ha tips pÄ bra lÄtar.

Redigerat av Kricke
Postat
Om man tolkar dagens utbud sÄ Àr du alltsÄ pÄ helt rÀtt spÄr, dÄ man fortfarande jÀmnt och stÀndigt gör mÄnga covers frÄn det nÀmnda decenniumet och att soundet mer eller mindre Àr pÄ ingÄng igen.

Nja, tre Ă„r sen va. Och det hĂ€nde aldrig, tur nog. 😄

Postat (redigerat)
Om man tolkar dagens utbud sÄ Àr du alltsÄ pÄ helt rÀtt spÄr, dÄ man fortfarande jÀmnt och stÀndigt gör mÄnga covers frÄn det nÀmnda decenniumet och att soundet mer eller mindre Àr pÄ ingÄng igen.

Nja, tre Ă„r sen va. Och det hĂ€nde aldrig, tur nog. 🙁

DĂ„ har du inte lika bra koll som mig, covers pĂ„ 80tals lĂ„tar har gjorts rĂ€tt flitigt sedan 90talet och det Ă€r mer nu Ă€n förut. NĂ„got som ja aldrig trodde skulle etableras igen dock var hockeyfrillan, men idag Ă€r den vanlig. HĂ„ller nĂ€stan pĂ„ att odla en sjĂ€lv nu - kolla bilden 😄 Fast du har rĂ€tt, vad som egentligen Ă€r inne Ă€r en gĂ„ta och svaret Ă€r nog olika beroende pĂ„ vem man frĂ„gar.

Men hursomhelst, tur eller otur, och för vilka? 🙂

* För ett tag sedan avslöjade en undersökning, som jag idag givetvis inte hittar, pÄ Aftonbladet (bÀst musik frÄn de senaste decennierna) att ca hÀlften av alla som röstade tyckte 80talet var bÀst.

* LĂ„ten Live Tomorrow, som jag tycker skriker 80tal, har tagit rekord i lĂ€ngst tid pĂ„ Tracks topplistan (mellan hösten 05 och vĂ„ren 06) och Ă€r skriven, producerad och framförd av en 80-talist - tjejen Laleh. Att den varit uppe sĂ„ lĂ€nge har dock nog inte Ă„ göra med att lĂ„ten Ă€r den bĂ€sta genom tiderna (dock vĂ€ldigt vĂ€ldigt bra!) utan snarare att konkurensen inte Ă€r mycket att hĂ€nga i granen 🙂http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?...&Artikel=804728

* PopulÀraste musik kanalen pÄ Shoutcast Àr en station som bara spelar 80tals musik, och brukar ha ca 4000 lyssnare. Dock sÄ försvinner ett antal lyssnare dÄ och dÄ, men det kan bero pÄ deras konstiga lÄtval ibland...

Edit: HĂ€nvisade lite kĂ€llor 😉

Redigerat av Kricke
Postat
DĂ„ har du inte lika bra koll som mig,
Attans.
covers pÄ 80tals lÄtar har gjorts rÀtt flitigt sedan 90talet och det Àr mer nu Àn förut.
Covers pÄ 80talslÄtar som görs nu lÄter vÀldigt ofta vÀldigt 2000tal.
NĂ„got som ja aldrig trodde skulle etableras igen dock var hockeyfrillan, men idag Ă€r den vanlig. HĂ„ller nĂ€stan pĂ„ att odla en sjĂ€lv nu - kolla bilden  😄  Fast du har rĂ€tt, vad som egentligen Ă€r inne Ă€r en gĂ„ta och svaret Ă€r nog olika beroende pĂ„ vem man frĂ„gar.

Men hursomhelst, tur eller otur, och för vilka? 🙂

* För ett tag sedan avslöjade en undersökning, som jag idag givetvis inte hittar, pÄ Aftonbladet (bÀst musik frÄn de senaste decennierna) att ca hÀlften av alla som röstade tyckte 80talet var bÀst.

"Avslöjade"...? MisstÀnker att det rör sig om en poll pÄ deras hemsida med typ ett fÄtal tusen deltagare.
* LÄten Live Tomorrow, som jag tycker skriker 80tal,
Varför det? Jag tycker den skriker 90tal eller 2000tal lika mkt som 80tal. Eller, mer.
har tagit rekord i lĂ€ngst tid pĂ„ topplistan (mellan hösten 05 och vĂ„ren 06) och Ă€r skriven, producerad och framförd av en 80-talist - tjejen Laleh. Att den varit uppe sĂ„ lĂ€nge har dock nog inte Ă„ göra med att lĂ„ten Ă€r den bĂ€sta genom tiderna (dock vĂ€ldigt vĂ€ldigt bra!) utan snarare att konkurensen inte Ă€r mycket att hĂ€nga i granen 🙁
DÄ har du inte lika bra koll som jag. Det har ju aldrig gjorts bÀttre musik Àn vad det görs nu. Lyssna pÄ Justin Timberlakes nya grejer t ex, sÄ kommer du inte pÄstÄ att "konkurrensen inte Àr mycket att hÀnga i granen" lÀngre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.