Jump to content
Annons

Mic i filmkamera= Mono

Recommended Posts

Guest jollehojje
Posted (edited)

Äntligen kom jag på hur man skulle spela in en låt från min keyboard i bästa kvalite!

Jo, att stoppa in den fina miccen i kameran och spela in på det sättet. Men nu är det så att den spelar in en minisekund i stereo och resten i mono (alltså ljudet kommer bara från västra högtalarna) vilket inte är önskvärt. Jag har provat olika miccar. Kameran är en Panasonic NV-DS65.

Så då är min första fråga hur i hela friden någon väljer att ljudet ska bara komma i vänstra högtalarna? Andra frågan är hur man kan gå till väga för att få låten komma från båda högtalarna? Jag har Adobe Audition 2.0 om man kan göra nåt där.

Snälla hjälp! Ganska limiterad tid på mig.

Edited by jollehojje
Annons
Posted

Är det en mono-mic? Då är det inte så konstigt att det blir mono. För stereo krävs en stereomic eller två mickar.

Har du läst kamerans manual. Det brukar stå en hel del nyttigt.

G.

Guest jollehojje
Posted

Aj då! Jo men om jag kopplar in keyboarden i datorn kommer det bara sunkiga ljud och då är principen ändå att man måste fixa ersättningsljud.. Men är det inte alls möjligt att i något program flytta över den ena kanalen så att det blir på båda högtalarna? Tack!

Posted
Aj då! Jo men om jag kopplar in keyboarden i datorn kommer det bara sunkiga ljud och då är principen ändå att man måste fixa ersättningsljud.. Men är det inte alls möjligt att i något program flytta över den ena kanalen så att det blir på båda högtalarna? Tack!

Vaddå har du ingen line out eller phones uttag på keyboarden?

Guest jollehojje
Posted

Phones / output och Midi in / ut finns.

Posted
Phones / output och Midi in / ut finns.

Koppla Line out på synten till Line in på ljudkortet.

Vet inte hur det är i Adobe Audition men i Adobe Premiere finns en funktion för att få ljudet i båda högtalarna.

Guest jollehojje
Posted

Men är det MIDI vi snackar om? Eller är det här något nytt? Hmm, kommer du ihåg vad funktionen hette i Premiere, det kanske heter lika dant i audition?

Posted
Men är det MIDI vi snackar om? Eller är det här något nytt? Hmm, kommer du ihåg vad funktionen hette i Premiere, det kanske heter lika dant i audition?

Fast det var ju inte midi du skulle spela in med videokameran eller hur?

Midi är inte ljud utan styrsignal.

Koppla nu in din keyboard som vi säger, output till line in i datorn.

Guest jollehojje
Posted

Nae, hm då är min fråga var man hittar line in på datorn? Är det samma port som micken ska in? Ska jag ha en speciell sladd? Blir det exakt samma ljud som jag spelade in i keyboarden? Bra kvalitet?

Posted
Nae, hm då är min fråga var man hittar line in på datorn? Är det samma port som micken ska in? Ska jag ha en speciell sladd? Blir det exakt samma ljud som jag spelade in i keyboarden? Bra kvalitet?

På ditt ljudkort har du troligen en mic in och en line in. Det brukar inte vara samma kontakt - men samma typ av kontakt (mini-tele) om det är ett standard-ljudkort...

Det blir bättre ljudkvalitet genom lineingången än om du tar in det genom micingången, eftersom just micingången är det absolut sämsta i ett standard-ljudkort... Dessutom får du in ljudet som det ska låta, i stället för att först ha färgats av både ett par halvtaskiga högtalare i synten och sedan genom en mic, med alla ytterligare nackdelar det ger, med rumsljud, fläktljud från datorn etc...

Posted

Vad har du för ljudkort.

Ja det blir dom ljuden du hör ur din keyboard.

Ja det blir bra kvalitet. Mycket bättre än vad lär få om du mickar upp med din videokamera.

Guest jollehojje
Posted

Det låter fint! Ja jag har ett Realtec AC97, i egenskaper står det Linjeingång och den är justerbar. Men min största fråga undrar jag fortfarande, vilken sladd ska man ha?

Posted

En sladd som passar i båda ändarna, kanske...? 🙂

De flesta syntar har Tele-utgångar - en för höger och en för vänster kanal - och ett standard-ljudkort brukar vara försett med minitele i stereoutförande, så om det är som jag antar, behöver du en kabel med stereo minitele i ena änden och två mono-tele i andra änden:

CMP-153_sm.gif

Posted
http://img150.imageshack.us/my.php?image=k...dritningfl5.jpg

Kan någon kanske rita pilar hur det skall sitta? Eller beskriva bra 😎?

Alla ingångar finns på bild.

Vi trodde att din keyboard hade separat line ut.

Du behöver en annan sladd.

En stor stereo-tele i ena ändan en liten stereo-tele i andra ändan.

Så att du kan koppla den mellan phonesutgången på jeyboarden in i line in på ditt ljudkort.

Guest jollehojje
Posted

Okok, det börjar samla ihop sig här nu. Så vilken av alla ingångar på ljudkortet är den rätta line-in? Välj bland färgerna: ljusblå, vit, svart, orange (mik), röd eller ljusgrön.

Sen är ju en del av dem upptagna av mitt surroundsystem.

Posted
Okok, det börjar samla ihop sig här nu. Så vilken av alla ingångar på ljudkortet är den rätta line-in? Välj bland färgerna: ljusblå, vit, svart, orange (mik), röd eller ljusgrön.

Sen är ju en del av dem upptagna av mitt surroundsystem.

Står det inte line in?

Tror inte att den är upptagen av ditt surroundsystem då det är en ingång du skall ansluta till och inte en utgång på datorn.

Om jag skall chansa så chansar jag på ljusgrön.

Guest jollehojje
Posted (edited)

Den är upptagen 😎. Står inget om Line in.

Edited by jollehojje
Guest jollehojje
Posted

Kan man testa innan man köper en sladd?

Guest jollehojje
Posted

Jag testade ändå med att koppla in micken i olika kontakter och förutom i orange (mik) kontakt så sprakade det till lite i den ljusblåa, men inte i de andra kontakterna. Kan det vara den ljusblåa som är line in?

Sen när jag köpt sladden, hur spelar man in låten då?

Posted

Standard färger är:

Rosa - mic in

Ljusblå - line in

Ljusgrön - line ut

Svart - line ut (bakre högtalare)

Orange - S/PDIF ut (kan även vara för center högtalare)

Guest jollehojje
Posted

Perfa! Japp, då ska vi se om jag kan leta fram en sån kontakt alt. köpa en. Jag borde ju ha line in i alla fall. Men är det som sagt bara att spela in från audition?