Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej,

jag har köpt ett midi-interface till min Korg Electribe ES-1 MKII:a och fått igång Midi Clock:an som den ska (fick inte igång den först, se "blir galen av att midi-clockan inte fungerar") men det blir ett litet störande delay!

Jag börjar med att göra ett beat, spelar in det i Sony Acid Pro, gör ett nytt beat, spelar det över, och det kommer i otakt. Delay:en är inte så stor, men den är tillräcklig för att det ska låta för jävligt... Blir ungefär en tiondels sekunds delay, och i sen verkar delay:en öka ju längre det spelas. Någon som har en idé om vad det kan vara?

Annons
Posted (edited)

Nu har jag försökt med cubase också, samma fel...

Grejen är att det bara blir delay när jag lyssnar på det i realtid, inte när jag spelar in det och sen lyssnar på det i efterhand. Fast det är ju fortfarande ett stort problem, eftersom jag inte kan göra ett ljudlager som grund för en låt och sen lägga ett nytt och få det gå i takt....

Edited by xzeet
Posted

Du spelar med ljudet från något VSTi då, misstänker jag?

Då har du hittat fenomenet som heter Latency och som tyvärr är ofrånkomligt. Du kan sänka latency till en viss gräns - men när det blir för kort latency, så får du knaster och sprakande i ljudet - så det beror på din dator och ditt ljudkort hur låg latency du kan få.

Om man inte kan gå ner tillräckligt i latency för att det ska kännas bekvämt att jobba med, så går det att lösa med en workaround - nämligen att du lyssnar på ljudet från din externa synt i stället för att lyssna på ditt VSTi medan du spelar in. När du sedan spelar upp det, så byter du bara till ditt VSTi på den kanalen, så får du uppspelningen med det ljud som du vill ha.