Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har nyligen köpt mig en line 6 toneport ux2 och jag har ett problem när jag spelar in. Vad och vart jag än spelar in så blir alltid gitarrerna grötiga och det är svårt att skilja på vilken som är vilken trots att jag brukar ha ett ljud jag älskar, har även testat med ljud som låter som ljud i kända låtar. Ändå blir det alltid lika grötigt, vad beror detta på? Är det något gyllene knep med det hela? 😱

Annons
Posted (edited)

Tja, se till att spela in gitarrerna på separata monokanaler, sen panorerar du ut dem till höger eller vänster... Om du lägger flera gitarrer i mitten blir det såklart grötigt eftersom de slåss om samma frekvenser.

Vidare är det ju en idé att skära lite i eq:n. Börja med att skära allt från 100hz och neråt (120 hz funkar på elgitarr), sen kan du gröpa ur lite runt 250-300 hz, öka lite runt highmid 2000-4000 och slutligen öppna upp lite i toppen för krisp runt 10000 hz.

Ta frekvenserna med en nypa salt, det är självklart inga givna hz-tal, testa dig fram och var inte rädd för att pröva extremer. Ett vanligt problem är att man strävar efter att gitarren ska låta bra ensamt, men det är helheten som avgör, så var inte rädd att för att skruva lite. Var dock lika uppmärksam på att skruva för mycket, det är lätt att sabba känslan och grundljudet.

Träning och åter träning, gitarrljud är oerhört svårt...

En gyllende regel är ju att ha ett så bra grundljud som början. Resten kan man (nästan) alltid lösa med efterarbete.

Edited by Yllet