Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har fått ett arbete som ljudtekniker. Då jag ska mixa live, jag har aldrig gjort detta så jag under kort och sagt om det är något speciellt jag ska tänka på. Har hört att det är mycket svårare att mixa live än i studion. Är väldigt tank sam för det missta till stora tips, från mickar till plaseringar till inställningar. Kanske är till hjälpt att detär bluse/jazz som ska ut ur högtalarna.

((Erik

Annons
Posted

Blues Jazz är ju inte vad jag livemixat i nån nämnvärd omfattning, men mickprincipiellt så skiljer det sig inte så mycket om du tänker att du mickar ett liveband i studio. Principer för läck infinner sig ju på båda, men live kan rundgång bli ett problem. Riktade mickar gäller alltså.

Däremot så kräver livemixning precis som studiojobb erfarenthet för att bli bättre så mitt bästa tips är att se till att du är ute i god tid och har bra koll på utrustningen innan du börjar soundchecka band osv. Se till att du har tid för att ställa ett bra grundljud och spela in dig i riggen.

Posted

Några saker man kan tänka på: Har du möjlighet att lägga eq på mastern eller efter mixerbordet skulle det vara bra för att snabbt kunna kompensera för lokalen och slippa göra det på varje kanal. Spela upp skärt brus i högtalarna för att lyssna ut och minska kamfilterområden i lokalen. Använda någon slags avskärmning mellan ljudkällor på scen för att minska läck. Finns rätt mycket annat man kan tänka på egentligen men man vill ju inte krångla till saker i onödan 😉

Posted

Vinkla alla gitarrlådor mot gitarristen, så att de kan hör sig själv och micka sedan. Därmed behöver du inte kompensera i PAt för att överösta gitarrförstärkaren. (Herregud, vilket vanligt problem!)

Mindre är bättre i alla sammanhang. Ju lägre du kan hålla volymen desto bättre kommer ljudbilden att bli. Jazz/Blues vinner inte på att man känner det i kroppen.... 😉

Och för sjutton, det är kul att köra live! Alltid ett leende, och kunden har alltid rätt. (Men du kan alltid mixa så det låter bra utåt och låta artisten höra något annat i skvallret....) Lita på dina öron, och skydda dem väl.

Posted

Om du kört studiomixning innan så kommer du nog bli lite förvånad när du börjar krana liveljud.

I en studio jobbar du med EQ inställningar om ett par Db.

Live så kan det röra sig om upp mot 10 Db om det är riktigt illa!!

Det nämndes tidigare att ett masterEQ är bra och kan enbart instämma. Fast med ett tillägg! Det är till 99 % ett krav för att du ska kunna göra ett bra jobb!!!

Att köra skärt brus är dock antagligen inget du kommer hinna med, men ta med en skiva som du kan väldigt bra och som du verkligen vet hur den låter.

Ställ in din masterEQ efter den skivan så att den låter bra i lokalen.

Då bör du med lätthet kunna hantera de signaler du får in i mixerbordet.

Samt att en skiva hinner du med att lira för du måste ändå kolla så att allt rullar och låter! Även monitorer!!!

Gällande mickning så är det lite grand annorlunda.

Det är live vilket betyder läckage. Man sätter således därför mickar lite närmre sin källa för att undvika läcket.

Man kan tänka om lite här som kan vara bra.

I en studio så tänker man gärna i termerna signal till brus förhållande.

Brus har du alltid på en scen vilket kan förstärkas dramatiskt av akustiken i lokalen.

Tänk i stället signal till läck förhållande om det "makes any sense"!?

Slutligen...

Live är live. Det ska låta live. Det ska kännas live!!

Det blir ingen skön känsla oavsett musikstil om du kastar på masterkompressorer och processar sönder all den sköna dynamiken i ett livegig.

Förlita dig på att musikerna är dynamiska nog annars gäller GIGO!!!

Ops höll på att glömma!!!

Du får inte glömma att för hög volym eller för dålig utrustning lätt ger rundgång (feedback). Var inte bara rädd om dina egna öron utan även om musikernas öron på scenen.

Det finns inget värre än en tekniker som står och justerar monitorEQ medans musikerna står och riggar och plötsligt sticker en 4 Khz:are iväg och musikerna slutar att le. OBS!!! Detta är viktigt för du kan seriöst skada folk allvarligt!

P.s.. Om allt låter skit! Gå och ta en öl och fortsätt le... det är du som är proffset!!!

Lycka till!

/Cruncharn'

Posted
Några saker man kan tänka på: Har du möjlighet att lägga eq på mastern eller efter mixerbordet skulle det vara bra för att snabbt kunna kompensera för lokalen och slippa göra det på varje kanal. Spela upp skärt brus i högtalarna för att lyssna ut och minska kamfilterområden i lokalen. Använda någon slags avskärmning mellan ljudkällor på scen för att minska läck. Finns rätt mycket annat man kan tänka på egentligen men man vill ju inte krångla till saker i onödan 😕

Det här lät vädligt intressant. menar du att jag ska färga ljudet på master eq:n efter lokalen för att sedan slippa göra så jätestora ändringar på varje separat kanal?

Posted (edited)
Vinkla alla gitarrlådor mot gitarristen, så att de kan hör sig själv och micka sedan. Därmed behöver du inte kompensera i PAt för att överösta gitarrförstärkaren. (Herregud, vilket vanligt problem!)

Mindre är bättre i alla sammanhang. Ju lägre du kan hålla volymen desto bättre kommer ljudbilden att bli. Jazz/Blues vinner inte på att man känner det i kroppen.... 😳

Och för sjutton, det är kul att köra live! Alltid ett leende, och kunden har alltid rätt. (Men du kan alltid mixa så det låter bra utåt och låta artisten höra något annat i skvallret....) Lita på dina öron, och skydda dem väl.

Ljudbilden är la ljudet från scen och ur pa:T? ska vara försiktig med det. vet nog vad du menar.

Nu när du nämner det så kan jaginte låta bli att fråga om man kan använda sig av några hörselskydd för att skydda dem. Jag är ju dock inte dum och fattar att ljudbilden blir ju inte den samma men om det finns några schyssta lurar eller något. 😕

tack för trevlig tips 🙂

Edited by theEriks
Posted
Gällande mickning så är det lite grand annorlunda.

Det är live vilket betyder läckage. Man sätter således därför mickar lite närmre sin källa för att undvika läcket.

Man kan tänka om lite här som kan vara bra.

I en studio så tänker man gärna i termerna signal till brus förhållande.

Brus har du alltid på en scen vilket kan förstärkas dramatiskt av akustiken i lokalen.

Tänk i stället signal till läck förhållande om det "makes any sense"!?

Först och främst tack för alla härligt tips. Mycket tacksam. 😳

😕 vad jag undrar över var det där med signal till brus och signal till läckage?

ps. är det något jag är rädd om är det mina öron och andras givetviss.

Posted
Några saker man kan tänka på: Har du möjlighet att lägga eq på mastern eller efter mixerbordet skulle det vara bra för att snabbt kunna kompensera för lokalen och slippa göra det på varje kanal. Spela upp skärt brus i högtalarna för att lyssna ut och minska kamfilterområden i lokalen. Använda någon slags avskärmning mellan ljudkällor på scen för att minska läck. Finns rätt mycket annat man kan tänka på egentligen men man vill ju inte krångla till saker i onödan 😕

Det här lät vädligt intressant. menar du att jag ska färga ljudet på master eq:n efter lokalen för att sedan slippa göra så jätestora ändringar på varje separat kanal?

Det handlar mer om att korrigera för rummet. Om du kan några plattor bra så är det lätt att referenslyssna med dessa för att "stämma rummet". När det är stämt är det lättare att skruva till ett bra ljud "som vanligt" mot att på varje enskild kanal försöka korrigera.

Jag tolkar det som att du är inne på rätt spår, men det är inte färgning utan korrigering...

Guest maxmaxmax
Posted (edited)

Ska jag säga några ord som snarare spelar än mixar.

Inte för lågt ljud i monitorerna. Dödar känslan.

Kolla på bandet hela tiden. Om man vill ha bort reverbet från sången och mixleffe(1) står och dricker té blir det jobbigt.

Var i tid till soundcheck. Om det är du som har hand om lista över grejjerna som behövs till bandet - antal mickar, stativ, boxar - se till att dem är redo. OCH FUNKAR.

Sen tycker jag det är trevligt om mixleffe (1) lär sig namnen på de som spelar, är trevlig och frågar alla vad de tycker. & släpp all "jag är bakom bordet, så jag har rätt & jag kan ALLT om ljud."

(1) - Mixleffe = genomsnittsmixaren - en man runt 30, svarta urtvättade levis och svart t-shirt med företagstryck nerstoppad. Kortklippt med maglite i bältet. Snusar och har en nokia 3310 i en liten väska också på bältet.

Edited by maxmaxmax
Posted (edited)

Se till att snacka lite med bandet när de kommer, så att ni får igång en dialog, då blir det enklare för båda parter att prata med varandra om ljudet sen. Detta kan vara svårt om du ska sköta ljudet åt typ Carola som säkert har femtio livets ord-zeloter som omringar henne, men jag skulle tro att alla normala band/artister uppskattar att teknikern visar lite framåtanda. 🥰

Vissa oerfarna musiker har svårt att ställa krav på teknikern, vilket du själv då måste kompensera för. Fråga gärna en gång för mycket om de verkligen är nöjda med medhörningen. Beroende på lokalen bör du också överväga hur mycket som egentligen behöver mickas upp! I mindre lokaler är det oftast helt onödigt med överhäng på trummorna till exempel.

Och sist men inte minst, inga vätskor vid mixern. Råkade själv spilla ut ett glas läsk över mixern på mitt första jobb, som tur är var det inte mitt glas utan ljusteknikerns och dessutom klarade sig mixern finfint tack vare min starka insats att torka upp allt fort som fan med min tröja. Men det var en svettig minut. 😮

Edit: Mixleffe är också lätt överviktig och har en tendens att visa stjärtskåran när han sitter på huk och pillar med sladdar.

Edited by surikatmamma
Posted
Några saker man kan tänka på: Har du möjlighet att lägga eq på mastern eller efter mixerbordet skulle det vara bra för att snabbt kunna kompensera för lokalen och slippa göra det på varje kanal. Spela upp skärt brus i högtalarna för att lyssna ut och minska kamfilterområden i lokalen. Använda någon slags avskärmning mellan ljudkällor på scen för att minska läck. Finns rätt mycket annat man kan tänka på egentligen men man vill ju inte krångla till saker i onödan 🥰

Det handlar mer om att korrigera för rummet. Om du kan några plattor bra så är det lätt att referenslyssna med dessa för att "stämma rummet". När det är stämt är det lättare att skruva till ett bra ljud "som vanligt" mot att på varje enskild kanal försöka korrigera.

Jag tolkar det som att du är inne på rätt spår, men det är inte färgning utan korrigering...

ah jag tror jag fattar. så att lokalen blir som mitt rum? alltså jag känner min bekväm med ljudet?

Posted
Några saker man kan tänka på: Har du möjlighet att lägga eq på mastern eller efter mixerbordet skulle det vara bra för att snabbt kunna kompensera för lokalen och slippa göra det på varje kanal. Spela upp skärt brus i högtalarna för att lyssna ut och minska kamfilterområden i lokalen. Använda någon slags avskärmning mellan ljudkällor på scen för att minska läck. Finns rätt mycket annat man kan tänka på egentligen men man vill ju inte krångla till saker i onödan 🥰

Precis som Kryckan säger. Och när du gör detta bör du hålla koll på det lägre frekvensområdet då det ofta kan jävlas i många lokaler.

Posted
Ska jag säga några ord som snarare spelar än mixar.

Inte för lågt ljud i monitorerna. Dödar känslan.

Kolla på bandet hela tiden. Om man vill ha bort reverbet från sången och mixleffe(1) står och dricker té blir det jobbigt.

Var i tid till soundcheck. Om det är du som har hand om lista över grejjerna som behövs till bandet - antal mickar, stativ, boxar - se till att dem är redo. OCH FUNKAR.

Sen tycker jag det är trevligt om mixleffe (1) lär sig namnen på de som spelar, är trevlig och frågar alla vad de tycker. & släpp all "jag är bakom bordet, så jag har rätt & jag kan ALLT om ljud."

(1) - Mixleffe = genomsnittsmixaren - en man runt 30, svarta urtvättade levis och svart t-shirt med företagstryck nerstoppad. Kortklippt med maglite i bältet. Snusar och har en nokia 3310 i en liten väska också på bältet.

ha.. ni verkar tycka illaom mixleffe? 😮

nä usch för ljudtekniker som är överlägsna medn ändå låter det skit.

är ju själv musiker så man vet ju hur man vill att mixleffe ska vara. 🥰

😕

Posted

vad är det för en referent platta jag ska avnända mig av. musik som jag gillar eller musik som de spelar. (jag ju fattat att det ska vara musik som jag har hört innan ialla fall s jag vet hur ljudet är och vad jag ska arbeta mot) men just om det behöver vara i detta fall bluse?

Posted
Råkade själv spilla ut ett glas läsk över mixern på mitt första jobb, som tur är var det inte mitt glas utan ljusteknikerns och dessutom klarade sig mixern finfint tack vare min starka insats att torka upp allt fort som fan med min tröja. Men det var en svettig minut.

Ohoh... 🥰

Posted

vad är det för en referent platta jag ska avnända mig av. musik som jag gillar eller musik som de spelar. (jag ju fattat att det ska vara musik som jag har hört innan ialla fall s jag vet hur ljudet är och vad jag ska arbeta mot) men just om det behöver vara i detta fall bluse?

Musik som du känner till riktigt väl, om den låten då låter aningen basig mot vad den brukar så sänker du basen på master-eq:n.

Posted

Musik som du känner till riktigt väl, om den låten då låter aningen basig mot vad den brukar så sänker du basen på master-eq:n.

Förutsätter inte det att man lyssnat på den här favoritskivan i en miljö med perfekt akustik? Tänk om man har vant sig vid att lyssna på skivan i i sina små datorhögtalare och sen spelar upp den genom ett pa-system och börjar skära bort all bas?

Posted
Förutsätter inte det att man lyssnat på den här favoritskivan i en miljö med perfekt akustik? Tänk om man har vant sig vid att lyssna på skivan i i sina små datorhögtalare och sen spelar upp den genom ett pa-system och börjar skära bort all bas?

Hmm.. om man bara har haft tillgång till datorhögtalare för lyssning borde man kanske inte börja sin "mixleffe"-karriär med att ratta live? Rimligtvis borde man ju ha haft tillgång till hyfsad lyssning tidigare??? Enligt min mening...ju..

Posted

Man bör ju ha ett hum om vad man pysslar med om man överhuvudtaget ska ställa eq i ett rum. Med andra ord, lyssnar man bara på musik i datorhögtalare så kanske ens kompetens räcker till att ställa nivåer till sång-PA om du förstår min poäng...

Posted

De flesta föregående talare har sagt det mesta, men om du har en grafisk EQ till monitor systemen så underlättar det grymt.

Om du har det kan du dra ner 125 Hz och 250Hz, ganska rejält dock lite mindre på 125Hz. På 1.2 KHz kan du dra ner aningen. 4 k kan du dra ner lite grann och på 8K dra ner till botten.

Där har du de vanligaste rundgångsfrekvenserna, kan ju givetvis variera men generellt är det så.

Tänk dock på att inte ratta för mycket på master EQ.n och monitor EQ.n eftersom då då ökar risken för rundgångar. Och slutligen, när du ställer in utljudet på master EQ:n boosta ALDRIG eftersom du då äter upp headroom i stegen, utan säng istellet de andra frekvenserna.

Lycka till.

/Filip

ps. du komemr antagligen tycka det är skitsvårt, komemr ihåg att jag gjorde det första gången. En grej till som jag kom åp är att live så kan man dra på litepå basen och kicken lite mer än vad det är på skiva, så publiken känner "trycket".

Posted

Håller väl inte helt med föregående om att prompt endast dra ner, men det är en bra tumregel. Skruva inte för mycket. Är det nåt som inte funkar i en ljudkälla, börja justera mickar osv. Svårt med gejtingen av trummor, bättre lite läck än att slag inte kommer fram osv. Ta det varsamt och räkna inte med att behärska allt på en gång.

• 1 month later...
Posted

Hej, jo nu är ju som sagt konserten över. Har glömt att skriva om hur det gick. Först och främst vill jag tacka för alla härliga tips. de hjälpte verkligen. =)

Som sagt, det tar mycket tid och energi men det var grymt kul. Och extremt stressigt, inte nog med att vi var typ två timmar försenade med soundchecket pga trasigt slutsteg, de som skulle lira var 50+ gubbar och en sjuk tankt som tittade sent på mig. jobbigt.. 😆 Men som sagt konserten gick mycket bra och fick myket beröm för ljudet, så det kändes lyckat. Ska också säga det att, om inte jag hade fått hjälp av två underbara vänner, som sprang med grejor hade jag nog gått in i väggen och förmodligen inte kunnat skriva detta. 😆

Återigen tack för allt! =)

• 2 weeks later...
Posted

Kul att det funkade!

Tänkte bara fylla på med ett knep som alltid brukar funka.

Be bandet lira utan pa eller monitor och be dom justera (volym o position) sina stärkare så att alla hör varandra. Lägg sedan upp sång i monitorn och be dom lira igen. Om det funkar så är det enklare för dig som tekniker. Hyffsat jämt ljud från scenen (ingen gitarr som dödar allt) och inget strul med (mer kompgitarr och sång i monitorn, för sologitarren här på scenen dödar allt!). Ta gärna en runda på scenen när bandet lirar (helst på soundchecken...) så du vet hur dom har det.