Jump to content
Annons

Ska vi göra en julkalenderpodcast?


tbruce

Recommended Posts

Ok nu är det såhär att vissa förespråkar slutet/tyst manusskriveri i "stafettform" (man lämnar över till varandra) och andra förespråkar ett öppet skrivande som besökarna av denna tråd kan läsa. Jag känner att vi måste komma nån vart om detta ska bli verklighet.

Jag lutar lite åt att göra en riktigt genomarbetad kalender tills nästa år istället för detta, som riskerar att bli alltför "ihophafsad". Fast.... jag är säkert alldeles för ambitiös också, kanske är där skon klämmer 🙂

Hursomhelst, nu slänger jag ur mig mitt material så hoppas jag att någon känner sig manad att föreslå vad vi ska göra av det. Jag har alltså skrivit ett förslag till episod 1 samt lite förord och förutsättningar till struktur och upplägg. Om det är tunnt med skribenter så kan jag erbjuda mig att skriva ytterligare episoder.

______________________________________

Så den som INTE vill läsa vad som kan komma att bli en del av årets adventskalender-"podcast" bör INTE klicka på nedanstående länkar!

Förord och förslag kring struktur. Läs detta innan du läser episod ett!!

Episod 1 - Ett olustigt uppvaknande

Som arbetsnamn har jag föreslagit "Den sanslösa ensemblen".

Hoppas det smakar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 139
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Underbart..proffsigt manus, dock en anings kort, när det senare blir mer saker man vill få in i en episod så kan det avsnittet bli i raserfart eller längre.

Vad ska man sikta på. Samma längd på dem eller anpassad?

Jag anser anpassad längd så går produktionen snabbare. Tiden är knapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart..proffsigt manus, dock en anings kort, när det senare blir mer saker man vill få in i en episod så kan det avsnittet bli i raserfart eller längre.

Vad ska man sikta på. Samma längd på dem eller anpassad?

Jag anser anpassad längd så går produktionen snabbare. Tiden är knapp.

Du snappade upp precis vad jag tänkte på typ precis efter att jag hade postat texten. 😆 Hade tänkt simulera episoden för mig själv för att få ett hum om hur långt det skulle tänkas bli, men jag orkade helt enkelt inte, dessutom ska jag sussa nu. 😆

Det går ju att tweaka en hel del... narratorn kan snacka långsamt för att skapa den där familjära stämningen, pianot kan klinka ett tag innan Tomtefar ropar åt Tore, intro/outro-musiken kan anpassas etc..

Någon får gärna göra en tidsuppskattning för episoderna. Jag hoppar i säng nu, see yall tomorra.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...

vi får ta upp det igen till nästa år. Är väl lika bra att börja på sommarn nånstans.

Tills dess kan vi ju fundera över hur man håller en sån här sak vid liv, så inte samma sak händer då. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån mer än jag som har en känsla av att loppet är kört? 🙂

Ja. 🙂 Jomen seriöst, vi gör något riktigt genomarbetat till nästa år istället. Det kan blir skitbra. Om vi bara får klart manuset i GOD tid så kan man i lugnan ro samla in ljudeffekter/röster/musik av de som åtagit sig den uppgiften. Eller? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om något sånt här:

Januari - februari - manusförslag lämnas in. Alltså korta synopsis, som man postar i en dedikerad tråd. Diskussion om inlämnade förslag tas kanske helst i en separat tråd, för att se till att alla förslag får möjlighet att komma fram (annars finns en risk att alla hoppar på första bästa förslag, och så blir alla så långt inriktade på just det förslaget, att nya (potentiellt bättre) förslag i princip blir uträknade från början).

Typ mars - ett av förslagen röstas fram.

Mars - april - maj - juni ungefär - manus arbetas fram av en eller ett par personer, utifrån den vinnande idén.

Juni - november - manuset kollas igenom, ev. problem rättas till, roller sätts utifrån röstprov och skåderspelartalang, eventuella musiker bestäms, ansvariga för redigering, ljudläggning etc letas upp. Skiten spelas in, redigeras, sista november är deadline och första december är premiär.

Hm? Jag vet att det egentligen är overkill att dra ut på det under ett helt år, men det känns som att det är lättare att både hålla projektet vid liv och dessutom få det att bli riktigt bra, om man låter allt ta den tid det tar. 😄 Har man fyra månader på sig att få fram manuset istället för två-tre veckor som skulle varit det realistiska om vi hade satsat på i år, så kan det faktiskt bli riktigt bra... eller? Bara man vet att det finns folk som både har tid, lust och talang nog att få ihop manuset, så tror jag att allt blir betydligt enklare när man väl fått färdigt det. 🙂 Får folk realistiska deadlines med lite marginal, och dessutom tar dom på allvar, så lär saker bli gjorda. Nu har vi ju inte satt nån deadline ens för manuset, så det är egentligen inte konstigt att vi inte har fått något gjort... 😉

Som sagt, hm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa vore om några 2.3 stycken kunde träffas IRL en dag/kväll och skriva klart hela manuset även om folk sen inte gillar vissa delar...

Att göra nåt sånt härnt över nätet verkar vara ganska jobbigt...

Att sprida ut det över ett år kommer nog inte heller gå så bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...