Jump to content
Annons

Stensdotter & Larsson proudly presents: Never Ever


Stensdotter

Recommended Posts

Låten känns fräsch, men mixen behöver jobbas på.

Alldeles för ojämn. Trummorna låter väldigt luddigt, för mycket av allt. Dessutom distar baskaggen som är alldeles för hög i mixen. Cymbalerna är för grötiga. Försök jobba på att ratta fram bättre trumljud, alternativ spela in dem igen och lägg ner stort krut på mikpplacering och ljud redan vid rec.

Basen behöver mer tydlighet. Kanske spelas högre upp. Nu krockar den mycket med trummorna och försvinner bort i någon tjock massa.

Sången känns vass, liksaså den ackustiska gitarren. Byt mic, skulle rekomendera en SM57 el dyl, ingen konding. Sånginsatsen är annars bra och har pontential.

Som låt är den helt klart spännande om än lite entonig. Jobba på ett mer dynamiskt arrangemang och framförallt inspelning och mix, så kan detta bli väldans bra. SOM SAGT BRA SÅNGINSATS!!!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Låten är väl ok, men cymbalerna "crashar" lite för högt i örat.

Trummorna är bra men har lite för framskjutande plats i ljudbilden

i en låt som ska vara tillbakalutad. Vid 04:30 så blir trummorna

lite väl intensiva. Jag tror ni kan öka insitiviteten på andra sätt.

Partiet efter 01:30 är riktigt riktigt bra när sången går in i stämma

med orgel. Eftersom låten är lång (05:32 med fade) så borde ni korta ner den med

minst en minut. Hade partiet vid 01:30 kommit efter ca 50 sek så hade

man blivit mer nyfiken. Inom typ sing & song writer grenen gäller det

att fånga upp intresset direkt. Bra gitarr & sång men för lååångt intro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Låten är väl ok, men cymbalerna "crashar" lite för högt i örat.

Trummorna är bra men har lite för framskjutande plats i ljudbilden

i en låt som ska vara tillbakalutad. Vid 04:30 så blir trummorna

lite väl intensiva. Jag tror ni kan öka insitiviteten på andra sätt.

Partiet efter 01:30 är riktigt riktigt bra när sången går in i stämma

med orgel. Eftersom låten är lång (05:32 med fade) så borde ni korta ner den med

minst en minut. Hade partiet vid 01:30 kommit efter ca 50 sek så hade

man blivit mer nyfiken. Inom typ sing & song writer grenen gäller det

att fånga upp intresset direkt. Bra gitarr & sång men för lååångt intro.

ja det stämmer..

ska se till trummorna..synd bara att jag inte har något bra recept för att mixa trummor..så oftast försöker jag låta den naturliga klangen vara kvar så mycket som möjligt & ställa in volymen istället för att vrida till det på massa konstiga sätt..

samt stänga av all blödning till overhaed micken & mix ner cymbalerna till ett eget stereo spår..sedan slå på blödningen igen..påså vis kan man få upp cymbalerna

som annars drunknar i resten av trummorna..

ehh..just det ja!!

du tycker att de slår för högt..jag tyckte själv att jag bara höjde dem precis så att de nätt & jämmt hördes..hemms hos mig..men det är å andra sidan den enda lyssning jag gjort..så om fler tycker att cybalerna slår får högt/hårt let me know...

tack för inputen alla igen!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menade du med att du "hör en helt annan typ av musik ihop med själva klangen i rösten osv..."? Hängde inte riktigt med. 🙂 Är för trött antagligen. Så kan det gå när man står uppe halva nätterna och gal 🙂

En annan typ av låt.. ehmm.. enkelt förklarat: Disco istället för schottis.. hänger du med nu då 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menade du med att du "hör en helt annan typ av musik ihop med själva klangen i rösten osv..."? Hängde inte riktigt med.  🙂 Är för trött antagligen. Så kan det gå när man står uppe halva nätterna och gal  🙂

En annan typ av låt.. ehmm.. enkelt förklarat: Disco istället för schottis.. hänger du med nu då 😄

Ok, men det gör mig ju nyfiken. Vilken musik hör du då i min "klang"?

Kling klang

Sdot

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men det gör mig ju nyfiken. Vilken musik hör du då i min "klang"?

Kling klang

Sdot

[trådkapning deluxe]

Synd att jag inte kan få ut den bild jag har i huvet just nu för att förklara, men det är en Dance-hybrid med karaktärsrik ljudbild.. knorriga basar o tunga rytmer..

Detta baserat på din tonbildning / klang, men med annan sångrytm och attityd...

[/trådkapning deluxe]

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men det gör mig ju nyfiken. Vilken musik hör du då i min "klang"?

Kling klang

Sdot

[trådkapning deluxe]

Synd att jag inte kan få ut den bild jag har i huvet just nu för att förklara, men det är en Dance-hybrid med karaktärsrik ljudbild.. knorriga basar o tunga rytmer..

Detta baserat på din tonbildning / klang, men med annan sångrytm och attityd...

[/trådkapning deluxe]

= sån musik jag gör :rolleyes:

[/trådkapning lyx]

Link to comment
Dela på andra sajter

FYFAN VAD BRA! ..imponerad med tanke på hur ni gått tillväga..

Vad som finns där:

Klockren sång, 1:29 till 2:13 var gåshudsvarning..

Produktionen är förhållandevis bra, känns trots allt som att det finns tanke bakom och arrangemanget håller helt klart för marknaden (om det finns nått som gör det längre).

Vad som kanske inte finns där:

Låten i sig är kanske inte i unikaste laget, men det känns inte som att det var tanken heller.

Jag är riktigt svag för sången och hade till och med velat ha mer andningar i typ "Imogen Heap"-stil för att göra låten lite närmare och lite varmare så den känns mer påtaglig.

Annars kanske lite mer automationer i allmänhet för att göra låten mer intressant och "dyrare" i soundet. Men det är verkligen inget som är nödvändigt för att det ska hålla, men kanske om man vill att någon A&R ska snappa upp den 😕

Underbar röst, om man får säga det igen..

Note: Oh, Stensdotter: kolla in "Imogen Heap" om du inte redan gjort det..

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan jag säga? Jag blir helt varm i hjärtat av att läsa era kommentarer *ler*.

Stajo:

Låten lämnar en härlig eftersmak  och viljan att höra mera...

Tack, jo mer blir det säkerligen. Hoppas så klart att få jobba med Larsson igen, just nu har jag en house-produktion och en lugn rnb på lut (via Forumkontakter - yeah!).

Lundin:

Det är absolut inte dåligt gjort, men vissa efterproduktionssaker i framförallt sången gör att det inte känns riktigt färdigt... ännu.

...

o visst finns det talang bakom rösten.. Du har en väldigt speciell ovanlig karaktär som jag tror kan passa i en väldigt bred repertoar...

Kul att du tycker jag har en speciell och ovanlig karaktär. Fick höra att jag har en dussinröst häromdagen, så den suger jag åt mig, verkligen. Frågade dig inte tidigare, men när du säger efterproduktionssaker i sången, menar du då saker som gjorts eller INTE gjorts? Förslag? (även om jag inte tror att vi kommer styra om den så mkt mer).

Tord:

Bra sång (så klart  )

Musiken låter som den "ska" !

Som hemkörd demo duger produktionen gott och väl.

Tack, Tord - my man, det värmde :-)

musik:

Bra text faktiskt - till skillnad från vad några skrivit. Den beskriver det som textmakaren vill ska framgå, tror jag. Överhuvudtaget har den en ton av vemod som jag faktiskt gillar (även om jag annars inte alltid gillar vemod). Det känns textmässigt trovärdigt.

Gott att höra att du gillar vemodet. Kunde inte riktigt bestämma mig om jag skulle vara sorgsen eller arg, men musiken inbjöd så till sorgen över att ha blivit lämnad utan en förklaring.

Burnin Sven (Göran):

Sånginsatsen är helgjuten och fin som fan på alla sätt.

Jag blir inte mallig, jag lovar. Bara glad glad glad.

drloop:

Larsson & Stensdotter, finstämt.

Bra arr.

Bra röst.

Tack!!!!

jacvenza:

Som låt är den helt klart spännande om än lite entonig. Jobba på ett mer dynamiskt arrangemang och framförallt inspelning och mix, så kan detta bli väldans bra. SOM SAGT BRA SÅNGINSATS!!!

Jomen, tusan, nu blir jag nog lite mallig iallfall... Hihihi... 😱

spaceman:

Partiet efter 01:30 är riktigt riktigt bra när sången går in i stämma

med orgel. Eftersom låten är lång (05:32 med fade) så borde ni korta ner den med

minst en minut. Hade partiet vid 01:30 kommit efter ca 50 sek så hade

man blivit mer nyfiken. Inom typ sing & song writer grenen gäller det

att fånga upp intresset direkt. Bra gitarr & sång men för lååångt intro.

Jag blev själv glad när jag fick till det där partiet på 1.30, ibland kan man ju faktiskt känna när man står där själv, liksom, "där fick jag till det, det där kändes bra". Vi vet om att låten är lång, men eftersom det här var vårt första samarbete körde vi direkt på Larssons färdiga bakgrund och så blev det som det blev. Tack för fina ord!

illvaesen:

Note: Oh, Stensdotter: kolla in "Imogen Heap" om du inte redan gjort det..

Imogen Heap... Kastar mig ut på nätet genast. Har väl hört namnet, men har ingen aning om vem det är (de?). Illvaesen, du "gjorde" just min kväll. Har kämpat med några andra låtar hela dagen o inte riktigt fått till det. Skulle just krypa till kojs. Dina ord värmer verkligen!!!

Summa summarum igen: Tack för alla synpunkter! Ni är goast!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så mycket snack om Larsson, den stackaren tror väl att han är bortglömd och obetydlig?!

Larsson nu lyssnar du en stund! Skitbra jobbat!! Det är en bra låt, lite långt intro kanske, vilket jag tror beror på att det är en bra låt och man vill verkligen höra den så fort det går. Det är fin tajming, och vackert! Trummorna är imponerande bra!

LARSSON! Glöm inte att du har fått feedback på en klart mycket mer seriös och proffsig nivå än de flesta någonsin fått på detta forum!

Jättera låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag till det.

Snyggt som attan det här.

Fantastikt acke ljud.

Basen är för stark. (här hos mig)

Jag tror nog att trummorna ligger lite för långt fram oxå.

Sången absolut klanderfri, kanske man skulle önska sig lite mer slarv och "felfraseringar"

Ja, jag hade varit stolt som en tupp.

Tack för lyssningen.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips för att komma förbi problemet med filerna från Crownfield i en annan tråd:

Har själv problem med att låtlänkarna från demoforumet numera envisas med att hänvisa till något lurt.. När jag klickar på länken rakt av så öppnas bara en massa skräptecken i ett nytt fönster. Ser ut som hela MP3an öppnas som en textfil och jag kan se en massa luriga asciitecken som laddas..

Om jag däremot högerklickar på länken och tar "Spara mål som" så försöker IE spara något som "index.htm". Då döper jag bara om den till "song.mp3" och då tankas den ner och jag kan öppna låten.

Hoppas problemet blir löst snart.

Ha en skön helg gott folk!

/Stensdotter & Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)

Tyvärr, jag orkade inte lyssna på hela låten eftersom den var tråkig. Det krävs att mer händer annars blir det inte intressant att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr, jag orkade inte lyssna på hela låten eftersom den var tråkig. Det krävs att mer händer annars blir det inte intressant att lyssna på.

tack din kritik betyder jättemycket..jag tar till mig & överväger vad du har sagt!!

puss & kjam..

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Inte så tokigt. Kompetent, men lite tråkigt. Hade jag hört den på radion hade jag nog inte reflekterat över den alls... Live i en liten rökig lokal med dämpad belysning så hade den kunnat vara väldigt fin däremot.

EDIT: Kan tillägga att det inte är vad jag brukar lyssna på, så...

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Eftersom det är svårt att leta fram den här filen i "gamla låtar" bumpar jag, hoppas ni har överseende. Dels för att jag är stolt över verket och dels för att fira ett år på Forum. Tjohooo. Blir faktiskt grymt nostalgisk och fylls av glädje när jag tänker på den otroligt kreativa hösten 2006. Skål o kram till alla vänner här, gamla som nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är svårt att leta fram den här filen i "gamla låtar" bumpar jag, hoppas ni har överseende. Dels för att jag är stolt över verket och dels för att fira ett år på Forum. Tjohooo. Blir faktiskt grymt nostalgisk och fylls av glädje när jag tänker på den otroligt kreativa hösten 2006. Skål o kram till alla vänner här, gamla som nya.

En låt väl värld att bumpa! Blir varm i kroppen när jag hör den :rolleyes:.

Den var liksom din presentation på forumet om jag kommer ihåg rätt? Larsson hade jag inte heller hört något av tidigare, nu kollar/lyssnar jag lite extra noga varje gång jag ser något av era namn.

Kul att ha tagit del av ditt år på forumet!

Höres!

/Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är svårt att leta fram den här filen i "gamla låtar" bumpar jag, hoppas ni har överseende. Dels för att jag är stolt över verket och dels för att fira ett år på Forum. Tjohooo. Blir faktiskt grymt nostalgisk och fylls av glädje när jag tänker på den otroligt kreativa hösten 2006. Skål o kram till alla vänner här, gamla som nya.

En låt väl värld att bumpa! Blir varm i kroppen när jag hör den 🙂.

Den var liksom din presentation på forumet om jag kommer ihåg rätt? Larsson hade jag inte heller hört något av tidigare, nu kollar/lyssnar jag lite extra noga varje gång jag ser något av era namn.

Kul att ha tagit del av ditt år på forumet!

Höres!

/Staffan

Ja, det gjorde du rätt i Stensdotter 😳 Igen dissektion av prod utan vill bara säga att låten är skön och att din röst har mycket att säga!!

Btw..jag borde fira att jag fått tummen ur och börjat skriva lite igen..Om nu en del tycker att din och Larssons låt är lite lång så är jag glad när jag passerar 2,50 😛 Har inte blivit mycket sen "Enminutsfestivalen" (där Stajo var den enda med god smak i hela fältet.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

åhå..den här gammla dängan vart inte så pjåkig

ett väldigt lyckat samarbete & strålande vokal insats från stensdotter!!

utan henne hade den här låten hammnat i slask högen av låtar som växer för var dag

ska dessutom se över den igen nu..när man har lite mer kunskaper

på denna är det inte en enda kompressor..och basen skulle behöva automatiseras..

så fort jag får tummen ur ska jag fixa det!!

thanx stensdotter...ya rule!!😉

/Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...