Jump to content
Annons

Stensdotter & Larsson proudly presents: Never Ever


Stensdotter

Recommended Posts

LÅTNAMN: Never Ever

ARTIST/GRUPP: Stensdotter & Larsson

GENRE: Ballad

LÅTLÄNGD: 5.32

KOMPOSITÖR: Larsson: Musik Stensdotter: Text o melodislinga

PRODUCENT: Larsson

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,07 MB

STATUS: Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

Hej allihop!

Här kommer resultatet av mitt allra första Forum-samarbete, denna gång med Larsson. Larsson - the man - gjorde först låten, postade den här och så hittade vi varandra. Nu har vi gjort den till "vår" version :rolleyes: Jag har lagt sången i min nyfixade hemstudio (en Studio Projects B3 och ett M-audio-kort) och Larsson har producerat allt.

Tyck till om låten i sig, produktionen, sången, ja - vad ni vill. Vore extremt kul med feedback!

//Stensdotter & Larsson

Never_Ever_v2_130_Forum.mp3

Redigerat av Stensdotter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta är bra som attan! Bra låt och riktigt skön sång!

Skulle nog vilja ha lite mer värme och tyngd på sången. Den förtjänar att få utrymme, och ge musiken det som behövs i form av orginalitet. Får ni till det så köper jag första exemplaret av CD'n! Signerat så klart ;-)

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten i sig tilltalade mig inte. Den passerar obemärkt förbi utan att lämna spår efter sig. Kanske skulle våga sticka ut och sticka av lite mer?

Annars är sången top notch, bra personlig men samtidigt bekant röst. Och även om instrumentationen kunde varit lite mer spännande så är iaf produktionen riktigt bra. Snyggt gitarrljud och skön bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, låten i sig är inget vidare. Sitter inte ihop riktigt tycker jag. För lång tid mellan fraserna? Sen refrängerna där på slutet (never ever wanna....) Jag vet inte riktigt vart ni vill, men något måste in mellan fraserna där. Körsvar, melodislinga eller vadsomhelst. Nu mal det bara på och man tröttnar liksom. I alla fall jag.

Men grymt skönt trumljud (och välspelade trummor).

Tycker ackegitarrerna är lite vräkiga (speciellt i förhållande till dom torra fina trummorna) och basen spelar inte alls med samma musikaliska intentioner som trummorna.

Stensdotter sjunger bra, men diskanten/den övre miden är jobbig. Det blir för mycket med all diskant i sången OCH den vidöppna ackeguran. En SM57 framför henne och en transparent kompressor skulle vara det optimala i denna låten tror jag.

Mitt produktionstips: Spela alla instrument mer åt det hållet trummorna spelar. Kortare toner och en tydligare underdeling.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Mixmässigt,

Det finns något i rösten som jag tycker mixmästaren inte tar tillvara på. Låter som någon vintagewarmer-distliknande effekt på sången som höjer upp de höga frekvenserna i början. Tycker det ska sänkas några db där, ta bort den viskande karaktären.

* Överlag för diskantigt när jag höjjer volymen.

* På tok för hög gitarr.

* Måste den vara så jämntjock? Släpp efter lite på kompressorn på sången.

Låtmässigt,

Tycker det tråkar ut med samma figur på kompet, schunka-schunk, hela låten. Skulle lyfta med raka, oshufflade åttondelar vid vissa partier. Eller automatisera volymen på guran. Som det är nu blir det slentrianmässigt.

Standardmässiga ackord - låten skulle säkert vinna på något överraskande byte iallafall någon gång. Som durackordet 01:23.

Gitarren 01:08 skulle kunna få mycket mer framträdande roll. Melodier som den, som bryter av melodimässigt, är mycket värda i en så låt. Höj volymen, lägg på ett stereoreverb, gör något. Ge den mer plats.

Textmässigt,

Bra uttal(!), bra falsett, bra vibrato.

Ibland tycker jag texten är lite standardrimmig

"Where are you and I

Tell me do you know what made us say goodbye

Did we ever try

As the years went by"

Risken här när du sjunger dessa ord.. de är väldigt vanliga och utan överraskning. Och ibland hör jag inte vad de fraserna betyder, de saknar innebörd, utvattnade, nernötta. Överanvända!

Annars tycker jag du har känsla. Och är trovärdig - och det är ovanligt.

Stort plus att du säger "Do you think thats fair?".

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Den finns i sången men blev bortproducerad på vägen.

Exakt. & ta tillvara på klumpen i magen. Eftersom det är det ni ska berätta om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla uttrycker sig så proffsigt, och det är väl ett gott betyg bara det!

Det är ju en lågmäld låt, och musiken är rätt lågmäld.

En SM57'a skulle nog faktiskt funka grymt bra, att jag inte tänkte på det själv?! Men när jag läste det så var det ju ett tydligt "ja just det".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen alla!

Tack för snabb respons 🙂

Jag lämnar till Larsson att kommentera produktionen. Vet heller inte hur man gör när man citerar flera inlägg i samma inlägg (vill ju inte bomba tråden), så jag lägger lite svar här:

rainydays: "Annars är sången top notch, bra personlig men samtidigt bekant röst."

Wow, top notch. Nu blev jag glad. "Personlig och bekant", härligt, som en gammal vän då 😛

Martin E: "Snygg låt, bra enkel produktion. Gillar att trummorna kommer in så pass sent. Sången är också bra. Ni ska nog fortsätta ert "sammarbete"!"

Ja - det kommer vi nog göra, hoppas jag iallafall, har haft grymt roligt tillsammans med Larsson fast vi inte träffats. Tack för dina fina ord!

Light Head: "Detta är bra som attan! Bra låt och riktigt skön sång!"

Puss i pannan till dig min vän.

DåligtGehör: "Sången - som är riktigt bra - smälter väl samman med de övriga instrumenten. "

Mmmm, tack snälla för den raden!

VacUm: "Stensdotter sjunger bra, men diskanten/den övre miden är jobbig. "

Tack! Får fråga Larsson vad han kan göra åt ljudet."

maxmaxmax: Tack för ditt oerhört långa genomtänkta svar! Uppskattas verkligen. Håller med om att texten kanske blev lite standard på sina ställen, men jag kände den verkligen när jag sjöng den.

Återigen - tack alla för feedback so far!

/Stensdotter

Link to comment
Dela på andra sajter

tjoho gott folk..

som nämnts ovan..mycket profersionell & konstruktiv kritik vart det..

och jag antar att man kan ta det som en slags komplimang med..😉

synd att låten går in genom ena och ut genom andra örat på vissa..

låten i sig bygger på den akustiska gitarren..sedan har jag byggt på den allteftersom..plus att musiken i sig redan var gjord när stensdotter fick den

och sedan har hon gjort vad hon kan till det materialet hon fick..

men det kan förklara luckor & så i arret av låten..

dvs det hade nog vart annorlunda om den var inrepad innan den spelades in..

eller om man hade en aning om hur sångmelodin gick!!

mycket konstruktiva tips finns det nu..jag ska gå igenom dem när jag fått lite distans till låten..tillgång till speciella mickar har vi inte tyvvär..

och hemma hos mig låter det som att de akustiska gurorna ska upp & inte ner..

och jag ska se vad jag kan göra åt diskanten på sången..

jag höjde den för att jag ville att sången skulle smälta in i musiken & inte ligga ovanpå..och den skär igenom bättre då med lite högre diskant

trummorna är dfhs..i det här fallet dfhs vintage addon..som innehåller ett set som heter gretch tror jag..och jag älskar soundet på dem!!

men som sagt jag tar en paus från den här låten nu..jag blir helt slut av att skriva,arra,spela in & mastra..men tar in vad ni säger och tittar på det sedan!!

tack för all feedback!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten lämnar en härlig eftersmak 😉 och viljan att höra mera...

Det ligger något skorrande i bakgrunden hos mig precis innan basen kommer in, det kanske skall vara så? Basen förstör lite av känslan och är i mina öron på tok för hög. Tror mig höra några stråktoner, som försvinner i basen, som jag gärna skulle höra mer av.

Annars en skön låt och jag tycker att båda lyckats förträffligt, hoppas ni samarbetar mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten lämnar en härlig eftersmak 😉 och viljan att höra mera...

Det ligger något skorrande i bakgrunden hos mig precis innan basen kommer in, det kanske skall vara så? Basen förstör lite av känslan och är i mina öron på tok för hög. Tror mig höra några stråktoner, som försvinner i basen, som jag gärna skulle höra mer av.

Annars en skön låt och jag tycker att båda lyckats förträffligt, hoppas ni samarbetar mera.

kul..att den står sig..

skorrandet är en halvdistad orgel..så det beror inte på överslag..

och stråktonerna är cello & den kan nog förtydligas lite!!

jag ska titta till basen..svårt att hitta en jämmn volym för den!!

tack för inputen!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha... eller well.. Låten är inget som fastnar i mina öron även om detta passade rösten till viss del, jag hör en helt annan typ av musik ihop med själva klangen i rösten som är svårt att putsa bort om det kommer i ett annat sammanhang.

Det är absolut inte dåligt gjort, men vissa efterproduktionssaker i framförallt sången gör att det inte känns riktigt färdigt... ännu.

Fast det jag var mest nyfiken på ( när det stod Stensdotter som postare 😏 ) är ju sången då, efter vad jag förstår på textraden" egen hemstudio" nu är "på riktigt" när det är egna prylar med i spelet.. och när man direkt skulle kunna höra om de första demo'sarna var 20kg studiotrix eller det faktiskt fanns äkta talang bakom..

o visst finns det talang bakom rösten.. Du har en väldigt speciell ovanlig karaktär som jag tror kan passa i en väldigt bred repertoar...

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha... eller well.. Låten är inget som fastnar i mina öron även om detta passade rösten till viss del, jag hör en helt annan typ av musik ihop med själva klangen i rösten som är svårt att putsa bort om det kommer i ett annat sammanhang.

Det är absolut inte dåligt gjort, men vissa efterproduktionssaker i framförallt sången gör att det inte känns riktigt färdigt... ännu.

Fast det jag var mest nyfiken på ( när det stod Stensdotter som postare 😄 ) är ju sången då, efter vad jag förstår på textraden" egen hemstudio" nu är "på riktigt" när det är egna prylar med i spelet.. och när man direkt skulle kunna höra om de första demo'sarna var 20kg studiotrix eller det faktiskt fanns äkta talang bakom..

o visst finns det talang bakom rösten.. Du har en väldigt speciell ovanlig karaktär som jag tror kan passa i en väldigt bred repertoar...

Lycka till

Halloj Lundin!

Tack för fina ord från dig också! Nä, inte så mkt studiotrix med sången. Larsson har viftat en aning med trollspöt, men jag skulle utan problem kunna skicka en "torr" lead till den som önskar och känna att den inte skiljer sig särskilt från demon som ligger uppe.

Vad menade du med att du "hör en helt annan typ av musik ihop med själva klangen i rösten osv..."? Hängde inte riktigt med. 😄 Är för trött antagligen. Så kan det gå när man står uppe halva nätterna och gal 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Mumsigt !

En värdig representant för gengren!

Sådär lagomt jämn i humöret

som tar en med på en svalkande utflykt

i drömarnas tillstånd.

Bra sång (så klart 🙂 )

Musiken låter som den "ska" !

Som hemkörd demo duger produktionen gott och väl.

🙂🙁🙂😄 av 5

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Dags för lite bedömning:

Positivt:

* Cymbalen som växer till sådär långsamt skönt i början av låten.

* Bra orgelljud

* Bra text faktiskt - till skillnad från vad några skrivit. Den beskriver det som textmakaren vill ska framgå, tror jag. Överhuvudtaget har den en ton av vemod som jag faktiskt gillar (även om jag annars inte alltid gillar vemod). Det känns textmässigt trovärdigt.

* Verkar helt ok mixat och mastrat. Nu har jag tyvärr "bara" lyssnat i laptophögtaleriet, men ljudet är klart och texten framgår mycket väl där.

Negativt:

* Avslutet. Vad händer där?

Fundering:

* Vad används för trummor/trumljud? En del andra har kommenterat just trummorna.

🙂

4.5/5//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Oh fan var det så här det blev Larson häftigt. Personligen gillar jag ett lite "varmare" ljud kanske främst på akustiska guran + kanske ta ner cymbalen lite men i övrigt så är det en jävligt bra låt och bra framförd mä. Håller inte med om en del av kritiken som jag läst här. Sånginsatsen är helgjuten och fin som fan på alla sätt.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Oh fan var det så här det blev Larson häftigt. Personligen gillar jag ett lite "varmare" ljud kanske främst på akustiska guran + kanske ta ner cymbalen lite men i övrigt så är det en jävligt bra låt och bra framförd mä. Håller inte med om en del av kritiken som jag läst här. Sånginsatsen är helgjuten och fin som fan på alla sätt.

Göran

tack för det..

j

ag skulle åxo föredra ett varmare ljud..

går i tankarna på att skaffa någontyp av rör-pryl som man kopplar till usb porten..

för att ge lite värme åt inspelningarna!!

skönt att höra något annat en att låten är keff åxo!!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Larsson & Stensdotter, finstämt.

Bra arr.

Bra röst.

Om jag skulle mixa så hade jag sänkt trummorna och höjd leadsången.

På leadsången finns någon mellan registerfrekvens som jag persnoligen skulle jpbbat på om den inte tar bort kärnan på leaden, det måste låta Stensdotter!

Gissar på 1.5Khz utan att egentligen veta.

Men å andra sidan så köper jag den som den är egentligen, men lite input vill man ge:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...