Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Guest Danny Cort
Posted

Vilken låt tänker du på egentligen?

Jag vet minst 10 låtar med den titeln.

Guest Danny Cort
Posted (edited)

Jag kan fler :rolleyes:

Jag sa MINST 10 låtar.

EDIT; vad ska du säga nu? jag kan MINST fler låtar med den titeln än Danny Cort.

Edited by Danny Cort
Guest Danny Cort
Posted

Jag sa MINST 10 låtar.

Jag kan 10 fler låtar än dig, stjärnstopp!

Faaan.

Men jag sa ju att jag kan MINST 10 låtar, då borde jag ju kunna säga att det är minst stjärnstopp.

Posted

Jag sa MINST 10 låtar.

Faaan.

Men jag sa ju att jag kan MINST 10 låtar, då borde jag ju kunna säga att det är minst stjärnstopp.

Nu är du liiite off-topic va?

Guest Danny Cort
Posted

Jag sa MINST 10 låtar.

Faaan.

Du med va?

Happy Birthday!

Posted

Jag kan fler 😄

Jag sa MINST 10 låtar.

Faaan.

Du med va?

Happy Birthday!

En aning ja 😛

Ok...Jag erkänner. Jag kan typ bara 2 sånger med den titeln...Först den där traditionella visan som kidsen sjunger på varandras barnkalas borta i staterna och sen den där med lilla Michael Jackson ( tror jag i alla fall ). Om vi talar den förra så kan jag inte tänka mig att någon har upphovsrätten till den...men man vet ju aldrig. Det är ju trots allt USA vi pratar om :rolleyes:

Guest Danny Cort
Posted (edited)
sen den där med lilla Michael Jackson ( tror jag i alla fall ).

Michael Jacksons låt hette Happy Birthday Lisa.

Jag tror inte att det är den Zerdar syftar på, då det är en obskyr och sällan spelad låt.

Den låt som spelas oftast i Happy Birthday-sammanhang är ju Stevie's låt med just den titeln, som är en hyllnings- och födelsedagslåt till Martin Luther King, vilken vi vita motherfuckers inte borde spela för våra vänner när dom fyller år.

Stevie hade nog blivit en smula förundrad om han hade sett hur ett gäng vita, tonåriga brudar med tomtebloss i GT-glasen hade skrålat med till låten han skrev exklusivt till en svart frihetskämpe.

Blasphemy, någon?

EDIT; motherfuckern stavade fel.

Edited by Danny Cort
Posted

Sången Happy Birthday som alla kids sjunger världen runt på alla möjliga språk är INTE fri.

Rättigheterna är ägda.

Man får inte ens sjunga den offentligt utan att STIM ska betalas. Allra minst sampla och använda . .

Posted
Sången Happy Birthday som alla kids sjunger världen runt på alla möjliga språk är INTE fri.

Rättigheterna är ägda.

Man får inte ens sjunga den offentligt utan att STIM ska betalas. Allra minst sampla och använda . .

yepp det e den jag menar.

men om jag spelar bara den melodin på mitt lilla piano och sen har med i en låt måste jag ha tillstånd?.

å sen vem är det som äger nån som har en aning? 😉

Posted (edited)

Ja, du måste ha tillstånd INNAN du spelar in den i en annan låt.

Det är klart, vet ingen så vet ingen . . .

Men om låten kommer ut offentligt så kan de t bli problem

Läs här

och här

låten ägs av Time Warner och drar in typ 2 meloner dollar om året.

Edited by chrisB
Posted

Vill bara tillägga att ett asiatiskt bolag äger rättigheterna till själva frasen. Så du får inte tycka upp det hur som helst heller. De krävde ersättning b la för ballonger med den texten.

Posted
Vill bara tillägga att ett asiatiskt bolag äger rättigheterna till själva frasen. Så du får inte tycka upp det hur som helst heller. De krävde ersättning b la för ballonger med den texten.

Vilket Asiatiskt bolag då?

Enligt Time Warner så äger de både text och musikrättigheterna.

http://www.boycott-riaa.com/article/15999

Posted

Vilket Asiatiskt bolag då?

Enligt Time Warner så äger de både text och musikrättigheterna.

http://www.boycott-riaa.com/article/15999

Det är skillnad på trademark och copyright

Posted
Tur att världen knappt är sjukt centrerad runt pengar alls.

Hörrö, jag ser helst att du inte använder ordet "sjukt" utan att först fråga och ersätta mig, då jag har köpt de fullständiga rättigheterna till det.

Posted
Tur att världen knappt är sjukt centrerad runt pengar alls.

Hörrö, jag ser helst att du inte använder ordet "sjukt" utan att först fråga och ersätta mig, då jag har köpt de fullständiga rättigheterna till det.

😎

Posted

yapp tack för svaren då:I)

vadå kan man få rättigheterna på 2 ord eller "Happy Birthday" ?????

hur fixar man det jag ska fixa på allt 🙂

Posted (edited)

Det är väll bara regga "Marry Christmas" å "God jul" - sen kan man bara vänta på att stålarna rullar in - lagom till jul 🥰

Edited by MrDweeb