Jump to content
Annons

Hur gammal är du?


Impey

Recommended Posts

Det är alltså så det ligger till. Har alltid tänkt mig dom som 20-åriga KTH/Chalmers-elever som ser ett alldeles för starkt samband mellan musik och matematik.

Du ska bara veta hur jobbigt det är att räkna på alla jävla transformer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 246
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Old timers - (40-45 och däröver) som vill låtsas vara unga och koola på nätet. Besserwissrarna i livet, som har sett och hört det mesta och skall envisas med att predika och läxa upp de yngre - tycker win95b är det bästa OS som någonsin har gjorts! 😳😳

Hhhrumpf...

vi låtsas inte, vi ÄR ©OOLA'st 😳

inte läxa upp kiddsen, LÄRA upp 😮

(win95 är sämre än DOS 2.11 😄 )

med glimten i örat 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

" I jused to be too young, but now I`m too old". Snott från en låttext, tror det är Marit Bergman. Men det ligger en hel del i det. Om man har problem med folk i olika ålder än en själv vilka djävla problem har man inte med folk som ser konstiga ut eller pratar mysko. Eller luktar vitlök osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

" I jused to be too young, but now I`m too old". Snott från en låttext, tror det är Marit Bergman. Men det ligger en hel del i det. Om man har problem med folk i olika ålder än en själv vilka djävla problem har man inte med folk som ser konstiga ut eller pratar mysko. Eller luktar vitlök osv.

Bra sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustig, man kan upptäcka "före familj" och "efter familj". 😄

Prylbögsåldern - (23-28) nördarna, 16-24 brukar dock betraktas som snobb & trotsåldern! 😉 Inte ens en sambo så långt ögat når! Man har just fått igång sin ekonomi och kan köpa pryalr, allt är nytt och häftigt att sätta sig in i.

Familjeåldern - (30-35) ingen har tid med nätet - datormusik. Gift, sambo, ungarna är bebisar. 😉

Efter familjen - (35-40)  då-ungarna-kan-sköta-sig-själv - då man börjar ta upp datormusicerandet igen där man slutade - och kanske har jobbat ihop ekonomi att ha råd med det igen  - eventuellt, de som var syntare i början på 80-talet (tjena Hackeman!) 😉

Old timers - (40-45 och däröver) som vill låtsas vara unga och koola på nätet. Besserwissrarna i livet, som har sett och hört det mesta och skall envisas med att predika och läxa upp de yngre - tycker win95b är det bästa OS som någonsin har gjorts! 😳

🙂 Hoppas att ni nu tar allt detta med glimten i ögat, och stor nypa ironi...om inte alla smileys skulle räcka!

Hmm. Jag har precis trätt in i din "efter familjen" kategori, jag har tagit upp datormusicerandet igen där jag slutade för 15 år sedan, jag har råd och jag var som sagt synthare på 80-talet. 😏 Men inte beror det där på några barn inte, såna har jag inga, utan det beror på en IT-karriär istället. Det är pga den jag har råd nu, och delvis är det pga den jag inte har några barn. Delvis alltså. För delvis beror det ju oxå på att jag sällan följer fåran och att mitt liv handlar mer om att förverkliga mina drömmar än att fortplanta mig.

Så jag är en av de onormala som valde karriärs- och partyliv framför att stadga mig, skaffa familj o hus o allt det där. Jag är förvisso sambo nu, men vi lever fortfarande för att förverkliga våra individuella drömmar framför att fortplanta oss. Bland mina vänner i Sthlm stad är detta normalt, men här nere (jag bor i Skåne/Lund) och i (ännu) mindre hålor är det något fel på en om man är 30+ och utan barn, än värre om man är singel. Så jag tror ditt kategoriserande funkar bättre utomsocknens och i mindre samhällen än i större städer och karriärskretsar. 😉

Glimten i örat här oxå... 🙂 men du Mats, tillhör förresten inte du själv din "Old timers" kategori? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade inget illa såklart, jag är bara en töntig personlighet. Ligger i min natur kan inte hjälpa det. Men dessa gamla standardsvar är roliga på nåt vis. Precis som aftonbladets fackplacerande är enormt roande ibland, deras galluper är något som roar mig. Men jag sa det förut jag är en tönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade inget illa såklart, jag är bara en töntig personlighet. Ligger i min natur kan inte hjälpa det. Men dessa gamla standardsvar är roliga på nåt vis. Precis som aftonbladets fackplacerande är enormt roande ibland, deras galluper är något som roar mig. Men jag sa det förut jag är en tönt.

Jag menade inte heller något illa. Och det är absolut inget töntigt i att få en puffra i säng. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade inget illa såklart, jag är bara en töntig personlighet. Ligger i min natur kan inte hjälpa det. Men dessa gamla standardsvar är roliga på nåt vis. Precis som aftonbladets fackplacerande är enormt roande ibland, deras galluper är något som roar mig. Men jag sa det förut jag är en tönt.

Jag menade inte heller något illa. Och det är absolut inget töntigt i att få en puffra i säng. 🙂

haha,

Nja, mest att det nästan svårt att inte missförstå människor på internet. det därför jag alltid övertydlig. Min mamma brukar säga att jag konflikträdd tönt. Det därför jag arbetar med kundservice nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nitton här. OCh lär inte bil mycket äldre i sinnet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Det kan jag ganska ofta. Kanske inte när det gäller en programmerad synthifierad låt där rubbet är kvantiserat och så liknande, men det finns skillnader på hur en gammal kontra en ung musiker låter.

Man får absolut inte misstaga sig på "proffs" eller "amatörer", vilken det hörs skillnad på tycker jag. Man får inte förväxla "proffs-amatör" med "ung-gammal" då är man illa ute, och jag sätter inte automatiskt likhetstecken mellan gammal=proffs, och ung=amatör.

Man får dessutom - vilket är svårt - absolut inte veta ngt om artisten i förväg, t ex se bilder eller veta ngn "bio" - det skall vara första gången man hör dom/den t ex på radio.

Exempel:

Grupperna TOTO och Jamiroqai lät som ärrade veteraner första gången jag hörde dem 78 resp 91-92. Motorhead låter exakt likadant nu som för 30 år sedan (Lemmy är 56... typ). Inget har hänt. Lika slarvigt som "unga-arga-punkslynglar". Eller hur man nu vill uttrycka det. Jag trodde Tom Waits var 80 bast första gången jag hörde honom, men han var kring 25. Yngwie Malmsteen är 40 + idag, och inget har hänt, vare sig tekniskt, känsla, fantasi eller låtskriverimässigt.

Första gången jag hörde t ex Robyn och Lisa Ekdahl trodde jag de var betydligt äldre men med lite barnsliga röster. Gyllene Tider låter lika mycket tonårspop idag som då. Om man spelat senaste GT för någon utomsocknes (läs:utlandet) hade de gissat på 40 åriga gubbar då, tror du?

Ursäkta namedroppingen ovan, men det var nödvändigt att exemplifiera med artister ifrån så olika läger som möjligt. Ingen av dem speciellt extrema. Inget av dom någon slags "undantag som bekräftar regeln".

Jag tror det är svårt att avgöra - om man inte redan vet något om artisten i förväg. En amatör är likväl "amatör" fast han är 56 år gammal. Ett "proffs" är en som har lärt sig "hålla igen" fastän han är 18-20 år och gärna skolad.

Jag håller dock med dig att väldigt lite nytt hittas på av 40 åringar och däröver.

Däremot underblåses åldersfixeringen av studiomagazinet själv. I senaste numret där någon recenserade demos som skickades in svarade en med "Ja, bara de fortsätter skriva lika bra låtar eller bättre och inte blir för gamla kommer de att lyckas...!"

HÄPP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Glimten i örat här oxå... 😳 men du Mats, tillhör förresten inte du själv din "Old timers" kategori? 😳

Och ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Menade inget illa såklart, jag är bara en töntig personlighet. Ligger i min natur kan inte hjälpa det. Men dessa gamla standardsvar är roliga på nåt vis. Precis som aftonbladets fackplacerande är enormt roande ibland, deras galluper är något som roar mig. Men jag sa det förut jag är en tönt.

Jag menade inte heller något illa. Och det är absolut inget töntigt i att få en puffra i säng. 😉

Är inte puffra killen?!?!?!?!

Pistol=puffra, att skjuta med?! Har jag för mig iaf. Men men ok, likväl som att vi inte skall bry oss om ålder, kön eller om man luktar vitlök och pratar mysko, så skall man väl inte bry sig om sexuell läggning i heller. 😳

Eller nördar, töntiga personligheter... whatever. Du får t o m gärna gilla vitmakt-reggae 😳 om du så vill ... !

Link to comment
Dela på andra sajter

Glimten i örat här oxå...  😳 men du Mats, tillhör förresten inte du själv din "Old timers" kategori?  😳

Och ?

...och då blir det ganska ironiskt med din beskrivning över din egen ålderskategori... "..vill låtsas vara unga och koola på nätet. Besserwissrarna i livet, som har sett och hört det mesta och skall envisas med att predika och läxa upp de yngre - tycker win95b är det bästa OS som någonsin har gjorts!" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade inget illa såklart, jag är bara en töntig personlighet. Ligger i min natur kan inte hjälpa det. Men dessa gamla standardsvar är roliga på nåt vis. Precis som aftonbladets fackplacerande är enormt roande ibland, deras galluper är något som roar mig. Men jag sa det förut jag är en tönt.

Jag menade inte heller något illa. Och det är absolut inget töntigt i att få en puffra i säng. 😉

Är inte puffra killen?!?!?!?!

Pistol=puffra, att skjuta med?! Har jag för mig iaf. Men men ok, likväl som att vi inte skall bry oss om ålder, kön eller om man luktar vitlök och pratar mysko, så skall man väl inte bry sig om sexuell läggning i heller. 😳

Eller nördar, töntiga personligheter... whatever. Du får t o m gärna gilla vitmakt-reggae 😳 om du så vill ... !

Puffra är en kvinnlig pudding, en puma, en bejb. Svaret på livet, universum och allting. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Puffra är en kvinnlig pudding, en puma, en bejb. Svaret på livet, universum och allting. 😆

Ja, ja jag har dock aldrig hört puffra som synonym för doffsing, pangbrud, hydralpuma, babe, källbröl, m m t o m när jag hörde efter med de yngre "brudmagneterna" bland killarna här på jobb... e de inte ett ord som bara anvädna "utomsocknes" ? 😏 Däremot hörde jag med tjejerna... de har hört puffra nämnas som "kille" när de är ute och "pallar gurkor" på kvällarna ...

men skit i det nu, det går bra det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
[...och då blir det ganska ironiskt med din beskrivning över din egen ålderskategori... "..

Just det! Det kunde du inte tänka dig va? att jag "slaktade" min egen generation värst? 😆 Varför kan man skulle man inte kunna göra det?

Det var ironiskt - med råge - ifrån början, som om inte alla smileys skulle hjälpa. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Ja det här med familj är ett jävlar gissel. Man har ju inte tid med något. Jag har planerna, pengarna och viljan att faktiskt göra musik, men inte tiden. Grejade lite med musik igår för första gången på tre veckor.  Suck... och det lät inte ens bra.  😉

Jag har varit småbarnspappa i 24, men allt har sin tid ( puh) 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte ha gammal inskränkt musiksmak för att man har högre fysisk ålder. Anser att jag har fan så mycket bredare smak (ej bak) än när jag var sexton. 😱

Samma här, men både bak och smak.

Bredare javisst men jag tror att man grundlägger mycket av det man lyssnar på idag i övre tonåren....eller.... techno fanns väl inte då.. för mig är det så iallafall.. 😉😉

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...