Jump to content
Annons

Hur gammal är du?


Impey

Recommended Posts

Detta tycker jag kan bli intressant att se en ungefärlig medelålder i detta forum.

själv är jag född 1984, är alltså 20år ung. Så jag har långtid på mig att lära mig behärska alla bra musiksmaker 😱

Redigerat av Impey
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • Svar 246
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lite tätt mellan åldersgrupperna... Jag hamnade ju i den äldsta gruppen med mina 39 - PROTEST!!! 😉

Jag drog ner dina procent en aning farbrorn... 😄

Vadan detta intresse för ålder? Är det för att jag ska få ålderskomplex och inse att det bara är Volvon och villan som fattas innan jag som alla andra "vuxna" går och köper lättöl i back, på kupong, på Coop forum. Fy farao vilket öde! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Man behöver inte ha gammal inskränkt musiksmak för att man har högre fysisk ålder. Anser att jag har fan så mycket bredare smak (ej bak) än när jag var sexton. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Man behöver inte ha gammal inskränkt musiksmak för att man har högre fysisk ålder. Anser att jag har fan så mycket bredare smak (ej bak) än när jag var sexton. 😉

Samma här, men både bak och smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

År 84 var ett bra år 😄 . Finns säkert bra maltwhiskey från då med.... 😉

Edit:

1984, ifall nu nån skulle färväxla mig med en fossil....

Redigerat av Morta
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är äldre än nån av er . . . så det så . . . 😳

hehe

jag är född 51,

1951 ifall nu nån inte skulle förväxla mig med en fossil.... :rolleyes:

Man behöver inte ha gammal inskränkt musiksmak för

att man har högre fysisk ålder.

nä, men det är rätt trivsamt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Lustig, man kan upptäcka "före familj" och "efter familj". 😄

Prylbögsåldern - (23-28) nördarna, 16-24 brukar dock betraktas som snobb & trotsåldern! 😄 Inte ens en sambo så långt ögat når! Man har just fått igång sin ekonomi och kan köpa pryalr, allt är nytt och häftigt att sätta sig in i.

Familjeåldern - (30-35) ingen har tid med nätet - datormusik. Gift, sambo, ungarna är bebisar. 🙂

Efter familjen - (35-40) då-ungarna-kan-sköta-sig-själv - då man börjar ta upp datormusicerandet igen där man slutade - och kanske har jobbat ihop ekonomi att ha råd med det igen - eventuellt, de som var syntare i början på 80-talet (tjena Hackeman!) 😉

Old timers - (40-45 och däröver) som vill låtsas vara unga och koola på nätet. Besserwissrarna i livet, som har sett och hört det mesta och skall envisas med att predika och läxa upp de yngre - tycker win95b är det bästa OS som någonsin har gjorts! :rolleyes:😳

🙂 Hoppas att ni nu tar allt detta med glimten i ögat, och stor nypa ironi...om inte alla smileys skulle räcka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Old timers - (40-45 och däröver) som vill låtsas vara unga och koola på nätet. Besserwissrarna i livet, som har sett och hört det mesta och skall envisas med att predika och läxa upp de yngre - tycker win95b är det bästa OS som någonsin har gjorts! :rolleyes:😳

😄🙂😉

Det är alltså så det ligger till. Har alltid tänkt mig dom som 20-åriga KTH/Chalmers-elever som ser ett alldeles för starkt samband mellan musik och matematik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här med familj är ett jävlar gissel. Man har ju inte tid med något. Jag har planerna, pengarna och viljan att faktiskt göra musik, men inte tiden. Grejade lite med musik igår för första gången på tre veckor. Suck... och det lät inte ens bra. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Är det inte dags att vi protesterar mot den åldersfixering som råder i det svenska samhället i allmänhet och musikvärlden i synnerhet?  😳  Med ålder kommer (förhoppningsvis) mer erfarenhet och det är aldrig fel :rolleyes:

Jo, mycket riktigt, det förekommer en hel del debatt om diskriminering av

sexuella minoriter, könsdiskriminering och kulturell diskriminering - rasism, religion, o s v men de har glömt att det finns faktiskt en hel del age-ism i samhället, men folk vill inte se det. Speciellt inom massmedia. Och de underblåser den också. Vad värre är, när någon försöker ta upp det, är det inte någon som vill ta upp det, för de drabbas själva av det. T ex i TV.

Jag själv har varit utomlands rätt ofta, och där finns knappt någon åldersfixering. Man tenderar i Sverige att klumpa ihop sig, och att "vi 26-30 åringar skall hålla ihop" och så vidare. SVT anser ju att de som är över 50 år räknas såsom "spill" och det görs inga tv-program för dom. Varför skall de då betala tv-licens?

Jag tror det mesta handlar om att tv-reklam påverkar mest unga människor och ju yngre du är desto lättare är det att påverka. Därför görs tv-program, tidningar m m för "under-30-nånting" folk.

Sorry, nu gick jag utanför tråden lite, men det var bara ett exempel på att age-ism

finns och frodas men det är ingen som ser det. Eller vill.

Tillbaks till musiken: Jag kan faktiskt aldrig höra på en låt, hur gammal personen är som gjort den, sjunger, spelar, så varför bry sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså så det ligger till. Har alltid tänkt mig dom som 20-åriga KTH/Chalmers-elever som ser ett alldeles för starkt samband mellan musik och matematik.

mm..musik..matematik..sinus..rena intervall..symbios.. Vadå förresten? Gör inte ni er musik i MatLab??

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaks till musiken: Jag kan faktiskt aldrig höra på en låt, hur gammal personen är som gjort den, sjunger, spelar, så varför bry sig?

Det kan jag ganska ofta. Kanske inte när det gäller en programmerad synthifierad låt där rubbet är kvantiserat och så liknande, men det finns skillnader på hur en gammal kontra en ung musiker låter. Visst handlar det om musikalisk mognad, men det har inte så himla mycket att göra med hur länge personen har trakterat ett instrument att göra, utan hur länge den lyssnat (och på vilket sätt) på musik.

Unga grabbar har sällan fattat hur dethär med hur timing/frasering funkar. En 16-årig musiker hör sällan skillnad på olika sorters timing och det lyser nästan alltid igenom i deras spel. Det första dom strävar efter är att bli så tajta så möjligt, vilket tar ett bra tag eftersom många även strävar efter att kunna spela dom svåraste chopsen utan att ha koll på hur man ska bära sig åt. En äldre musiker ser oftare till helheten och skulle inte just den räkan funka så får det bli en annan som han vet att han reder ut. Prestigen i att ha världens bästa teknik (att kunna spela snabbt) finns inte längre kvar, både på gott och på ont.

Å andra sidan kan en ung musiker vara bra mycket mer intressant när det gäller att upptäcka nytt. Inom jazzen är det väldigt ovanligt med banbrytande musiker över 40. Okej, vissa undantag som Miles och några till finns, men dom som räknas som intressanta i sin nutid är sällan över 40.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...