Jump to content
Annons

Nybörjar hemmastudio!

Recommended Posts

Guest Masterpiece
Posted

Hjälp!

Jag vill börja spela in hemma, men har inte en aning om vad som krävs 😄

Har i första hand tänkt mig att spela in sång och komp, har en bra sångmic, men den behöver phantommatning..

Vad krävs det för dator och vilken prisklass ligger den?

Tips på ljudkort?

Behövs extern mixer?

Funkar det med tex den gratis variant av Cubase som finns?

Skulle bli överlycklig för lite tips och nån idé om hur mycket pengar det kan tänkas gå åt.

Är hyffsat seriös, men har inte tänkt skaffa några proffsgrejor på engång men inga skitgrejor heller! 😄

Tacksam för svar!

Annons
Posted (edited)

Dator: iMac 20" 11 695kr (10% rabatt om du är student)

Ljudkort:Presonus Inspire 1995kr

Program: Garageband ingår och är enligt min mening minst lika kraftfullt som de enklaste versionerna av Cubase. Om du är student så kan du senare köpa Logic Express för 1500kr vilket måste vara det prisvärdaste som finns, är du inte student kostar det 2995kr och även till det priset är det sjukt prisvärt.

Sen kan det ju vara trevligt med lite bra lyssning i form av bra lurar och monitorer. En hyfsad stereo med aux-ingång kan funka helt ok i början dock.

Edited by Phobos
Posted

Tråkigt men sant: använd sökfunktionen för detta har avhandlats mången gång förr! Lycka till!

Posted (edited)

Kanske ett MIDI-klaviatur också? Roligare än att sitta och pilla in data med musen... De med 49 tangenter och USB (så du kan koppla direkt till datorn) går väl kring tusenlappen (kr).

Edited by Jacke