Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

tja

har sökt lite på forumet men lyckas inte hitta nått så jag testar er kunskap i detta ^^ 😳

ju d e så här , jag har ett xenyx mixerbord 2442FX , på den finns d 4 st SUB GRUPPER o på baksidan sitter d SUB OUT där man kan koppla in t ex ljudkortet o skicka ljudet från mixern till datorn . o min fråga lyder följande : d ser ut som om sub grupperna e i stereo man varför blir d tråkigt mono ljud när jag skickar ljudet genom suben in i datorn ? jag vill altså ha , säg subgrupp 1 vänster o höger kanal, in i datorn men när jag panorerar mina stereo ingångar på mixern så försvinner den högra kanalen när den väl når datorn , detta e en LÄNK till mitt mixerbord , kanske e lättare när ni ser en bild ...

uch fan knappt så jag sj fattar va jag skrivit , men om d e nån som vet nått om detta snälla säg till så kanske jag kan försöka förklara punkt för punkt hur jag gör , förmodligen helt fel men ändå ...

mvh BB

Annons
Posted

Det beror på att subgrupperna är i mono, ska du få stereo borde det gå att skicka det du vill på bus 1 o 2 som en stereogrupp och 3 o 4 som en andra...

Posted

alltså grupp 1 och 2 är en stereoutgång tillsammans dvs. 1 är vänster och 2 är höger.

Om jag har förstått dig rätt så har du bara kopplat någonting i grupp 1.

Posted

på varje kanal finns d en knapp som säger 1-2 och 3-4 , detta e subgrupperna , jag trycker in knappen 1-2 o sedan drar upp reglarna på sub 1 o 2 , trycker ner left o right o på baksidan koplar jag in 1 o 5 till ljudkortet , dessa går som left o right , måste jag kanske ha ett ljudkort med 4 in då ? för o kopla 1 o 5 , 2 o 6 för stereo , känner mig helt vilse i den där jungeln o i mixer manualen står d faktiskt inget som jag kan dra nytta av elr så e jag bara sååå korkad att jag inte fattar ett dugg ...

Posted

du kopplar alltså en kabel från grp 1 till en ingång på ljudkortet (left) och grp 2 till en annan (right). sedan trycker du på left på 1o5 och right på 2o6, så ska du få det i stereo