Jump to content
Annons

Analog summering - TEST


Elof (oregistrerad)

Vilken fil låter bäst?  

52 röster

  1. 1. Vilken fil låter bäst?

    • fil A låter bäst
      18
    • fil B låter bäst
      11
    • hör ingen skillnad
      12


Recommended Posts

Tror B är summerad analogt, eftersom ljudet är lite mer färgat än A. A låter iofs mer kliin och fin men möjligen aningen "sterilt"

Och riktigt sjysst låt också, helt i min smak!

Redigerat av Mr.Barbeque
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
skulle va intressant att veta vad folk lyssnar i för anläggning. antar att det är lättare att höra skillnad i ett par geneleclådor än i min mormors gamla hifistereo.

(som ni kanske förstår så hör jag ingen skillnad 😄 )

Håller absolut med dig, det vore kul. Det var betydligt lättare för mig att höra skillnad i studion än hemma, med samma hörlurar.

I studion är det hörlursförstärkaren i TACen som står till tjänst och HDomvandlarna.

Hemma är det iMac G3, dess 16bitsljudkort och den hörlursförstärkaren. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
BTW. Spelades detta in i din studio Elof? 😄

Ricardo. Trummisen i samma band som Aron. du vet han som spelar gitarr här i uppsala 😄

Bas, elpiano och trummor är inspelade i min studio.

Det andra är inspelat på kanarieörana (inte av mig) med ganska medioker utsrustning, därav den lilla "näsigheten" på saxen bland annat.

Aron? Vi kan prata vidare via PM? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag avslöjar det!

Fil A är summerad DIGITALT

Fil B är summerad ANALOGT

Håll till godo 😳

Näe nu vart jag besviken 😠

Bli glad! Du slipper använda mixern.. 😲 Jag ska testa samma grej genom ett SSL-bord och ett Mackie så fort jag får tid över. Ingen som har ett Nevebord som ligger och skräpar? 😆 Där borde man definitivt få ett helt annat ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, nu har jag ju missat den här tråden och det är inte någon idé att gissa i efterhand. men, man kan ju alltid berömma trådskaparen för initiativet.

bra gjort och resultatet känns säkert ganska skönt att höra för många. ja, inte vilken som var vilken, utan att folk gissade som de gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade på B som mest välljudande utan att veta svaret eller läst några kommentarer (psykfaktorn). Däremot hade jag ingen aning vad som var digitalt resp analogt summerat - ganska ointresserat kanske. Den största skillnaden tyckte jag låg i stereobredden och djupet i ljudbilden. B lät större, mer separerad och mer "kliniskt" exakt, vilket förbryllar mig.

Jag bör påpeka att jag alltid mixar i datorn, plus att jag missbedömde filerna i wav/mp3-uppgörelsen häromsistens. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

32 röster

ca 41% tyckte att fil A lät bäst, dvs digitalt summerad i logic pro 6.

ca 31% gillade den analogsummerade versionen i TACen.

ca 28% hörde ingen skillnad.

Personligen så ska jag börja summera genom bordet efter att ha gjort det här testet.

Själv så hör jag skillnad och tycker den skillnaden är positiv.

Ljudbilden sitter ihop på ett bättre sätt, framför allt basen. I den digitala upplevde jag att diskanten var "skör" och basen flög runt mer.

Rösta och lyssna gärna mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju avgjort men - jag tyckte mig höra lite skillnad men den var så liten att jag inte kan säga att det gjorde någon skillnad så jag röstade ingen skillnad. Hade jag inte redan läst svaret finns tyvärr risken att min hjärna hade påverkat mig på annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...