Jump to content
Annons

Analog summering - TEST


Elof (oregistrerad)

Vilken fil låter bäst?  

52 röster

  1. 1. Vilken fil låter bäst?

    • fil A låter bäst
      18
    • fil B låter bäst
      11
    • hör ingen skillnad
      12


Recommended Posts

Elof (oregistrerad)

Eftersom det blivit några trådar om detta så gjorde jag ett test.

Den här mixen är gjord snabbt, så också testet, det är inte vetenskapligt, men jag försökte göra så noga jag kunde och tror jag lyckades rätt bra.

En av filerna är summerad analogt genom mitt TAC bord http://www.amek.com/support/bullet/index.html

En av filerna är summerad internt i logic pro 6.

SUMMERINGEN:

jag skickade ut 14 kanaler genom omvandlarna, ett par motu HD192:

1-2 trummor submix, 3 bas, 4 sax, 5-6 elpiano, 7-8 gitarr plock (allt som är panorerat skickade jag ut på stereopar), 9-10 gitarr solo, 11-12 reverb 1, 13-14 reverb 2.

Spelade in igen från masterregeln i logic.

Allt gjordes i 24 bit 44,1 khz.

Musikerna förblir anonyma.

FILERNA (24/44,1):

Fil A

Fil B

Vilken låter bäst?

Hör du någon skillnad?

Jag avslöjar vilken fil som är vilken när jag fått några röster och kommentarer...

mvh /Elof

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har vi inte redan gått igenom det så det räcker? Eller läste jag inte din post tillräckligt ingående... nej, det gjorde jag inte. Sorry skall lyssna och rösta och sedan hålla trut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fil A måste vara summerad analogt och Fil B summerad digitalt.

Samma lika här.

Sen är ju frågan vad som låter bäst.

Fil1 låter mer mullig i basen vilket jag kan tycka är mysigt och det är det som får mig att tro att den gått igenom preampsen på bordet (känner igen det från mitt Allen&Heath-bord)

Fil2 låter ju mer clean men tråkigare så hoppas verkligen att det är datorns summering annars blir jag besviken 😱

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Har vi inte redan gått igenom det så det räcker? Eller läste jag inte din post tillräckligt ingående... nej, det gjorde jag inte. Sorry skall lyssna och rösta och sedan hålla trut.

Det tycker jag inte, det har varit mycket snack och lite verkstad möjligtvis.

Jag gjorde dels testet för att se om jag själv ville börja summera (och även eqa, men det är inte gjort här) genom bordet.

Trevligt att höra vad alla tycker, men fler röster krävs innan jag avslöjar! 😄

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade Fil A bäst. Den kändes lite basigare, men jag tyckte allt mig höra lite trevligare dynamik i dom lägre frekvenserna (kalla det gärna värme). Fil B lät plattare och lite tristare, möjligen var den en aning tydligare i övre mellanregistret, men jag hade hellre gett ut Fil A som en mer välljudande/musikalisk mix..

Har ganska taskig lyssning här bör tilläggas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar fil A bäst, det är mer tryck i den.

fil B har dessutom alldeles för mkt mellanregister..

Jag tror att fil A är mixad i datorn.

/Daniel

Edit: eller förresten, har du inte använt någon eq? Ingen kompressor heller?

Isåfall blir jag mer osäker... Känns helt klart som fil A är mer "trixad" i ljudet, medan fil B är rakare, men det kanske är bordets analoga kretsar som färgar ljudet...?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Gillar fil A bäst, det är mer tryck i den.

fil B har dessutom alldeles för mkt mellanregister..

Jag tror att fil A är mixad i datorn.

/Daniel

Edit: eller förresten, har du inte använt någon eq? Ingen kompressor heller?

Isåfall blir jag mer osäker... Känns helt klart som fil A är mer "trixad" i ljudet, medan fil B är rakare, men det kanske är bordets analoga kretsar som färgar ljudet...?

Det enda som bordet stått till tjänst med är att ljudet gått igenom, med eqn urkopplad.

Ingen skillnad på mixarna, ingen extra eq, ingen kompression, nada 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ljudet i B är tightare. alla ljud sitter klockrent som de ska. typ.

På fil A så känns allting lite mer "flytande" ljuden tightar inte ihop lika mkt.

Är väl det folk säger är värmen av att det inte låter lika kantigt. Men med lyssning som redan låter varmt å fint tycker jag fil B låter bättre eftersom den har mer detaljer.

Iaf på trummorna.

Som Linus redan nämnt då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är få personer som har skrivit vad ni tror är summerat med vad, bara vilken ni tycker låter bäst (som ju visserligen är den ursprungliga frågan).

Själv tycker jag att B låter aningen mjukare, inte mycket, och tror således att den är summerad via bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är få personer som har skrivit vad ni tror är summerat med vad, bara vilken ni tycker låter bäst (som ju visserligen är den ursprungliga frågan).

Själv tycker jag att B låter aningen mjukare, inte mycket, och tror således att den är summerad via bordet.

Det är ju helt klart mer intressant vad folk tycker låter bäst än vad folk tror är analogt/digitalt... det första ger svar på frågan "vad låter bäst, digitalt eller analogt, eller finns det ingen skillnad?", medans det andra bara svarar på "hur duktiga är folk på studios forum på att känna igen analogt vs digitalt?"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men tbruce det är relevant och tråden visar ju på eller vill testa hur/vad vi uppfattar som analogt eller digitalt ju!

Själv vill jag gärna delta i testet men någon har gjort något med min surfdator så att itunes tar över hela tiden när man skall öppna filer och det segar och strular osv och det gillar jag inte,hade realplayer inställt tidigare,orkar inte fibbla med sånt här...enkelt tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Bör tilläggas att fil B är 0,7mb större eller bör kanske tilläggas inte. 🥰

Det låter väldigt konstigt eftersom de är exakt lika stora på min hårddisk OCH när jag laddar ner dem i safari (se bilden). De har samma upplösning och är exakt lika långa. Då har du nåt fel på dina grejjer tror jag 😉

sumtest.jpg

Härligt med så många svar, keep it coming!

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...