Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Då skall det byggas en ny dator igen!

Har fått följande förslag från en lokal datorbyggare. Vill prioritera att den blir tyst, och givetvis användbar att göra musik på.

Tacksam för åsikter om komponentval.

CPU: AMD 64 X2 3800, AM2-socket, kyld med Zalman CNPS9500

MB: ASUS M2V K8T890

Chassi: Antec P180

Edit: Nätdel: Zalman ZM460

RAM: 2GB DDR-2 533 MHZ

HD: 320 GB Seagate S-ATA II

Grafik: GeForce 6200 64 MB

DVD +/- RW 16x dual layer

Floppy!

Gör det någon skillnad på ljudet om jag också pressar in dämpmattor i burken?

dude

Edited by dude
Annons
Posted

Moderkortet har VIA chipset, så det är inte det problematiska nForce4 och SLI-stöd som annars är vanligast bland moderkort till AMD. Det är i alla fall positivt.

Jag är annars helt väck när det gäller AMD - förutom då varningen för nForce4... 🙂

En liten varningsklocka ringer angående det där med Turbo cache på grafikkortet. Jag har för mig att det handlar om att grafikkortet lånar en del av ditt RAM för grafiken - och det är absolut inte bra i en musikburk. Någon annan kanske kommer ihåg mer detaljer...?

Posted

Tack för input. Chipsetet har ju fått godkänt i en annan tråd, men man vet ju aldrig hur saker funkar tillsammans.

Jag har hört mig för om grafikkortet, och turbocachen går att stänga av. Detta skall inte påverka prestanda (det skall bara påverka 3D-grafiken).

Nätagget de föreslår är ett Zalman ZM460, så det skall väl räcka och vara tyst? någon som vet något annat?

Posted

Zalman gör riktigt tysta saker, så du blir garanterat nöjd.

Själv köpte jag ett Trust PW-5200 450W (alias 450W HighTech PSU Silent Big Fan PW-5770) för några veckor sedan. Jag är jättenöjd. 😕

En jättefläkt på lågt varvtal suger in rikligt med luft underifrån aggregatet. Därför behövs inget utblås, och det sitter bara ett galler på chassits baksida där utluften passerar. Strumpor på alla kontakter gör datorn mer städad också.