Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har hållit på ett bra tag med att spela in demos till mitt band med hjälp av "Groove Agent" (till trummorna), och ett basprogram jag inte minns namnet på.

Gitarren spelar jag in så enkelt som att micka upp förstärkaren med min shure sm57a, och kopplar den till min mixer med preamp, som i sin tur är kopplad till datorn med ett emu-0404 ljudkort.

Hitintills har jag bara använt detta till att göra ganska så basic demos med. Men nu ska jag uppgradera "studion" så hela bandet kan ha mer nytta av den.

Nu undrar jag om det finns ett bättre sätt rent teknisk än detta att spela in på, till inte allt för stora prissummor? Har funderat att köpa en begagnad DBX kompressor, eftrersom många rekommenderat en sådan till mig, men vet inte riktigt vad jag har för nytta av den i inspelningen.

Skulle ljudet (om du tänker in min lågbudgetutrustning) bli mycket bättre av en kompressor? Hur kopplar jag den isåfall, in i datorn?

Tacksam för svar, och ja jag vet att många kommer att säga att jag skulle ha använt sökfunktionen för att det säkert är ett vanligt fel, men wtf, jag är ny här. 🙁 [/b]

Annons
Guest tsmalmbe
Posted

Den kommer mellan preampen och datorn.

Guest tsmalmbe
Posted (edited)

För att det är nice med en hårdvarukompressor vid inbandning av gitarrer. Om det är DBX, då är det bara najsare!

edit: Ja, det var elgitarr, int akustisk. Spelar man cleant är det fint med kompressor, spelar man crunch och dist är ju ljudet komprimerat redan enligt definition.

Edited by tsmalmbe
Posted (edited)

Kompressorn har du bra nytta av vid inspelning, framförallt för att få bättre kontroll på ljudnivåerna, jämna ut dem o feta till dem. Olika dbx-enheter har också noise-gate, peak limiter, de-esser o i vissa fall även mikförstärkare o enhancer.

Tre exempel:

166XL

266XL

286A

Dbx är ett bra märke, använder det själv.

Du kan oxå använda den som stereokompressor på mixutgång (om det är en sterekompressor vill säga) om du vill mixa ner till annat medium. Det är aldrig fel med en dbx.

Edited by MrPhil
Posted
Tacksam för svar, och ja jag vet att många kommer att säga att jag skulle ha använt sökfunktionen för att det säkert är ett vanligt fel, men wtf, jag är ny här.

hade du använt sökfunktinonen så hade du lätt kunnat hitta svaret som jag tror de flesta här kan instämma i. En mjukvarokompressor är smidigare och låter dessutom oftare bättre beroende på ad/daomvandlarna i ljudkortet och kompressorns kvalitet.

Mitt tips är att använda mjukvarokompressorn som borde finnas i det programmet du har. Testa om det hjälper för dig. Sök lite på forumet så får du massa kreativa tips om hur kompressorn ska/kan användas.

Posted (edited)

Nja det råder nog ganska delade meningar om det att det alltid är att föredra mjukvaru kompressor.

Tvärtom har jag hört många rekommendera att man komprimerar lätt redan vid inspelningstillfället och då menar vi inga höga ratios men det varierar naturligtviss vad det är för instrument. Vissa grejer behöver ingen komprimering alls och det varierar också hur jämnt en person spelar eller sjunger.

Sen ska man absolut använda kompresor om de behövsvid mixen och där går det ju bra med en bra mjukvaru dito.

Edited by DivineCo