Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Här är gitarren. En ny Gibson Les Paul Standard med hard case original.

dessertburst1.jpg

Själv tycker jag att den är ful. Varför? Ena halvan är mörkare och mer flammig än den andra. Det är utseendemässigt för stor skillnad anser jag, mellan höger och vänster sida. Lägger man ut ett femsiffrigt belopp för ett musikinstrument tycker jag man kan kräva bättre passning.

Vad tycker ni?

😱

:musik

Edited by musik
Annons
Posted

Personligen gillar jag inte Gibson Les Paul alls till utseendet... ljudmässigt är det en helt annan sak 😱

Posted

ujj, trodde gibson hade mer koll på vad de skeppade iväg för instrument, ser ju riktigt kasst ut de där.

lika bra å köpa epiphone då antar jag 😱

Posted

Ska man snacka fula gitarrer så kolla in Fendergurorna i bakgrunden.

Fy fan så UGLY!

Fattar inte hur man kan gilla en gura som ser ut som plast från 70-talet.

Posted

Oj, jag lade inte ens märke till skillnaden förrns du sa det. Men det är sant, skarven är alldeles för uppenbar om den nu kostar femsiffrigt.

Annars hade den varit fin. 😱

Posted

Usch. Obekväma och hopplösa att spela på med stora händer.

De riktiga gurorna står ju där bakom... 😱

Posted

Hej!

Obekväma att spela på om man har stora händer? Själv tycker jag i så fall det är värre med Fender där det är ännu mindre mellan strängarna, även om jag själv inte ens har stora händer utan tvärtom.

Lustigt att ni håller med mig om asymmetrin. Trodde att INGEN skulle reagera nästan över hur Les Paulen i exemplet ser ut. Jag vill hävda att nästan ALLA Gibson Les Paul Standard ser ut ungefär sådär. Det är ytterst sällsynt att jag ser en jag skulle kunna tänka mig att köpa. En Gibson skulle jag aldrig beställa på postorder därför.

🙁

Posted

Har jag fel eller varierar inte ljushet/mörkhet med vilket håll ljuset faller från? Eftersom trät ligger åt olika håll så kanske det ser ut som stor skillnad i just den där vinkeln med just det ljuset, men det kanska matchar bättre i andra vinklar med annat ljus? 🙁

Men hursomhelst ja, den är förjävla ful.

Posted

Givetvis om man blir fisförnäm så går det att klanka på symmetrin men som jag tycker så berättar träslaget sin egna historia och när två olika skurningar av trä möts så är det som att höra en riktigt rivig riff av Page när man ser den.

Hellre ändamålsenlig musik än nyårsraketer för mig, om ni förstår?

Posted
Har jag fel eller varierar inte ljushet/mörkhet med vilket håll ljuset faller från? Eftersom trät ligger åt olika håll så kanske det ser ut som stor skillnad i just den där vinkeln med just det ljuset, men det kanska matchar bättre i andra vinklar med annat ljus? 🙁

Precis vad jag var inne på. Riktigt trä skiftar ganska friskt beroende på vinkeln till ljuset och betraktaren.

Om de byggde gurorna i IKEA-fanér hade de blivit mer symmetriska, och således snyggare...

Posted
Hej!

Obekväma att spela på om man har stora händer? Själv tycker jag i så fall det är värre med Fender där det är ännu mindre mellan strängarna, även om jag själv inte ens har stora händer utan tvärtom.

Lustigt att ni håller med mig om asymmetrin. Trodde att INGEN skulle reagera nästan över hur Les Paulen i exemplet ser ut. Jag vill hävda att nästan ALLA Gibson Les Paul Standard ser ut ungefär sådär. Det är ytterst sällsynt att jag ser en jag skulle kunna tänka mig att köpa. En Gibson skulle jag aldrig beställa på postorder därför.

🙁

Fender har längre mensur än Gibson, betydligt bekvämare tycker jag. 🙂

Posted (edited)

En Les Paul är enligt min mening sällan ful och den här är definitivt inte ful!

Edit:

Fast jag tycker nog att det är ovanligt stor skillnad där... såg det inte först. 🙂

Edited by Hellpig
Posted

Les Paul är snyggare utan plektrikum skydd. Dessutom alldeles för baktung. Den vill liksom bara glida av benet om man sitter och lirar.

Posted

Tycker Les Paul är jävligt snygg normalt, men på just denna var ju träet helt konstigt. Annars är Telecaster i träfärg min favorit.

Posted

Ja och nej. Ful för att vara en Les Paul, det ser ju ut som skit när träets linjer bryts där i mitten. Men den är ju inte ful eftersom det är en så snygg modell.

Posted

Det är precis som du säjer, den är ful... Inte bara det... Det är ju givetvis ett fel ifrån fabriken, ett typiskt måndag morron exemplar...

Inget som skulle passera ett gesällprov precis... 😕

Ljudmässigt kan det säkert inte spela någon större roll...

Guest Burnin Sven
Posted

Nä Nä så där ska dom inte se ut och utöver det så är det är ganska viktigt att välja ut bitar från samma planka även för ljudet skull. Det finns nog ingen seriös gitarrbyggare som släpper ut ett sånt där ex det tror jag inte. Hade en själv för 25 år sen men den trivdes jag aldrig med, på den tiden kostade dom billigaste runt 6000 spänn om jag inte minns fel.

Göran

Posted

Jag för min del tycker att det är snyggt med lite disharmoni i utseendet på guran.

Det blir mer levande då. (säger han som spelar på en helt svart lackad Ibanez....)

Posted (edited)

Om man jämför med den här fruktansvärda skapelsen

som kostar över hundratusen kr så är den ju inte så ful.

En Flying V målad med nagellack. Dom kan det där med att

ta betalt grabbarna på Gibson.

jimi-hendrix-flying-v.jpg

Edited by auto mode