Jump to content
Annons

Första hela demot


steflund

Recommended Posts

LÅTNAMN: 1. Minotaur - 2. Temple of Death - 3. Vicious Cycle

ARTIST/GRUPP: Cimmerian Dome

GENRE: Metal/Döds

LÅTLÄNGD: totalt c:a 12

KOMPOSITÖR: Stefan Lundgren (arr på vicious cycle Cimmerian Dome)

TEXT: Minotaur - Cimmerian Dome, Temple of Death - Stefan, Vicious Cycle - Peter (och jag då lite också)

PRODUCENT: Stefan Lundgren/Vladic (Vladic var tekniker för trummor och bas, samt "grundmixat"... dvs mest pill av oss två... hehe)

MEDVERKANDE: Stefan Lundgren - Growl/Gitarr, Peter Nagy - Skrik/Bas, Daniel Olofsson - Klaver, Calle Bäckström - Trummor, Mattias Eklund - Guitar

INSPELNINGSÅR: 2006

STATUS: Inte helt färdigmixat... tror jag

LÅTLÄNK: Finns på myspace

Har ju figurerat här ett tag, tänkte kasta upp demon, men jag vill inte sprida den, så jag låter er (som vill) lyssna strömmandes från myspace, det skall mixas om och ev. för framtiden både arras om och ändras texter och sådant, så jag vill inte att massa olika versioner skall finnas så lättillgängligt. Ambitionen med demon var i början att spela in just en demo väldigt snabbt, trummorna mikades upp på kanske 10 minuter och utan direkta fininställningar körde vi. Gitarren lajnades från podXt live och basen lajnades också (dock direkt). Sången spelades in med de alldeles lagom halvdana mikarna TSM MT87S.

Tänkte väl detta mest som lyssning, men har ni tok-klara idéer om vad som skall förbättras för kommande inspelning så mottages de varmt. Förresten, kom på att jag skulle vilja kunna få till ytterligare bredd i mixen.... så tips där skulle också vara kul.

Sen skall jag väl också kasta upp lite av mina "sötare" projekt...

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sitter och lyssnar nu på minotaur och mycket riktigt är det första som slår mig att mixen inte sitter där den ska. Men det sa du själv så ingen överraskning. Ljudkvaliten känns inte som den borde, men det är kanske myspace som gör det?

Det låter bra iaf, jag gillar den lugna delen i minotaur, den ger en bra kontrast till det tyngre i låten 😮. Sången är kanske lite för monoton/dynamiklös men den funkar ju i vilket fall.

Hinner inte lyssna så mycket mer nu då jag precis vaknat och behöver kaffe 😱. Ska lyssna igenom de två andra låtarna ordentligt med och kommentera. Men än så länge är det klart godkända prylar 😉.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och lyssnar nu på minotaur och mycket riktigt är det första som slår mig att mixen inte sitter där den ska. Men det sa du själv så ingen överraskning. Ljudkvaliten känns inte som den borde, men det är kanske myspace som gör det?

Det låter bra iaf, jag gillar den lugna delen i minotaur, den ger en bra kontrast till det tyngre i låten 😱. Sången är kanske lite för monoton/dynamiklös men den funkar ju i vilket fall.

Hinner inte lyssna så mycket mer nu då jag precis vaknat och behöver kaffe  😳. Ska lyssna igenom de två andra låtarna ordentligt med och kommentera. Men än så länge är det klart godkända prylar 😆.

Tycker nog att det låter lite skräpigare på nedbantningen på myspace, sången låter lite annorlunda... men så mycket kan man nog inte skylla på det helt. Kul att detta även funkar hyfsat till kaffet. =)

låter riktigt bra! enda jag kan påpeka är growlet att de känns för ljust och för pitchdubblerat, visst kan va kul ibland men inte hela tiden. feta trummor! mycket bra döds!

Det är en låt du talar om? Eller så förstår jag inte riktigt vad du menar tyvärr. Med pitchdubblerat syftar du till att vi har lagt Peters sång ovanpå min eller åsyftar du ngn slags användning av PitchShifter eller? Kul att du gillar det i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var en låt, kommer inte ihåg vilken det var men det var en ljust growl och mörkt growl samtidigt, var inte min bag bara. lyssnade dock på de andra låtarna nu och hörde att det inte var samma sak där så då blev ja gladare 😳 har inget att kritisera faktiskt, låter tunggung rakt igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var en låt, kommer inte ihåg vilken det var men det var en ljust growl och mörkt growl samtidigt, var inte min bag bara. lyssnade dock på de andra låtarna nu och hörde att det inte var samma sak där så då blev ja gladare 🙂 har inget att kritisera faktiskt, låter tunggung rakt igenom.

Jo, den låten blev kanske lite maxad, vi la båda rösterna hela tiden och tänkte att man skulle arra upp ngt av det (dvs klippa bort), jag blev glad i det och lät det vara hela tiden... jag gillar det nog, men det kanske stämmer, man skall väl använda det med måtta... får se hur det blir i framtiden. =)

Vi skall faktiskt vara två sångare, men det behövs kanske mer tanke i det... man får göra som rap-ensemblerna och ta varannan mening eller varannat ord eller annat fyndigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är mycket bra döds. Har egentligen ingen kritik att komma med förutom att det var kul att lyssna på 🙂

Man bugar och bockar... alltid kul med trevliga och korrekta omdömen! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt svårt att kommentera ljudbild och så när man lyssnar på det streamat från myspace. Men i överlag låter det lite för mycket rum om trummorna, syntarna är lite höga och sången kanske är lite grötig. Men det kan lika gärna vara att kvallan på streamningen är loj.

Minoutar - Snygg låt, händer mycket hela tiden. Snygga syntar, bra driv det hörs att ni är säkra på era instrument. Mycket varierat och snyggt arr. Där det är ljus och hög skriksång blir det lite väl hög sång.

Temple of Death - Bra låt det här också, gillar Morbid Angel svänget runt 3:40 synd bara att det var så kort. Tycker att ni ska ha kvar den dubbla skriksången den funkar alldeles utmärkt kanske bara kolla nivåerna på den lite.

Vicious Cycle - Introt på den här låten var ju brilliant varför inte ösa på med det längre. Alltså jag tycker att skillnaden på 1,3 (Morbidriffen) och 2,4 (Göteborgsriffen) är lite för stor och att låten känns lite spretig men det funkar ju och låter bra även om jag önskar att ni gjort den till en ren "gunglåt". Jag tycker den här var bäst, skulle bara vilja att den var lite längre.

Det hörs att ni lyssnat mycket på och tagit in mycket "gammdöds" 🙂 , antagligen därför jag gillar det. Jag känner igen mig och blir lite sentimental och nostalgisk. Fast det blir aldrig tradigt eller kliche, ni gör det snyggt och med en egen twist. Riktigt cleant. Blir kul att höra nästa inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, skriver medans jag lyssnar på Vicious Cycle.

Gillar låt strukturen. Även sången, påminner om Glen Benton - Deicide. Mycket gött.

Men jag tycker att det låter lite burkigt om mixen, skulle gärna haft lite mer distinkta gitarrer. Och kaggarna skulle gärna haft lite mer "klick" i sig, eftersom dom är rätt så viktiga i denna genre så är det viktigt att få fram vad dom sysslar med.

Det låter rätt mycket "rum" om gitarrerna, hur har du spelat in dom?

Men utöver detta så är det riktigt bra musik!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt svårt att kommentera ljudbild och så när man lyssnar på det streamat från myspace. Men i överlag låter det lite för mycket rum om trummorna, syntarna är lite höga och sången kanske är lite grötig. Men det kan lika gärna vara att kvallan på streamningen är loj.

Minoutar - Snygg låt, händer mycket hela tiden. Snygga syntar, bra driv det hörs att ni är säkra på era instrument. Mycket varierat och snyggt arr. Där det är ljus och hög skriksång blir det lite väl hög sång.

Temple of Death - Bra låt det här också, gillar Morbid Angel svänget runt 3:40 synd bara att det var så kort. Tycker att ni ska ha kvar den dubbla skriksången den funkar alldeles utmärkt kanske bara kolla nivåerna på den lite.

Vicious Cycle - Introt på den här låten var ju brilliant varför inte ösa på med det längre. Alltså jag tycker att skillnaden på 1,3 (Morbidriffen) och 2,4 (Göteborgsriffen) är lite för stor och att låten känns lite spretig men det funkar ju och låter bra även om jag önskar att ni gjort den till en ren "gunglåt". Jag tycker den här var bäst, skulle bara vilja att den var lite längre.

Det hörs att ni lyssnat mycket på och tagit in mycket "gammdöds"  🙂 , antagligen därför jag gillar det. Jag känner igen mig och blir lite sentimental och nostalgisk. Fast det blir aldrig tradigt eller kliche, ni gör det snyggt och med en egen twist. Riktigt cleant. Blir kul att höra nästa inspelning.

Vi ville ha ett mellanting mellan dagens trumsound och "dåtidens", ärligt så har de inte lyfts så högt i ljudbilden som jag velat på grund av för många kompromisser, vi var lite väl slarviga under inspelningstillfället tyvärr.

Gällande strukturen och arren, då jag gjorde låtarna satte jag en tidsgräns på 2h... vissa riff var iof sig lite äldre, men jag ville att det skulle vara lite ruffiga arr och rakt på sak... lite så att stilen inte skulle bli för uttänkt. Skall nog försöka mixa det oigenomtänkta med lite mer raffinerat låtskrivande framöver.

Sången tänkte jag som så... jag tycker ofta att folk lägger dödssång för lågt, så jag dog upp den tills jag var nöjd, och lite till, men det kan nog justeras lite till. Att det är OldSchool har nog att göra med att jag fastnad i de gamla banden och bara strölyssnat hos andra på band som Dumma Birger och sådant... iof sig är ju de där Necrophagist jävligt grymma, men det är nog ingen inspiration ännu, kanske kommer lite sådant sweap-riffande framöver.

Ok, skriver medans jag lyssnar på Vicious Cycle.

Gillar låt strukturen. Även sången, påminner om Glen Benton - Deicide. Mycket gött.

Men jag tycker att det låter lite burkigt om mixen, skulle gärna haft lite mer distinkta gitarrer. Och kaggarna skulle gärna haft lite mer "klick" i sig, eftersom dom är rätt så viktiga i denna genre så är det viktigt att få fram vad dom sysslar med.

Det låter rätt mycket "rum" om gitarrerna, hur har du spelat in dom?

Men utöver detta så är det riktigt bra musik!!!!!

Jag har lagt gitarrerna med Line6 PodXt-live rakt in, sedan är det lite eq:at och pillat... det är bara två gitarrer inspelade, kanske borde dubbat med lite fler olika ljud och så, men det låter ju inte lika ruffigt och hårt då... tycker jag.... kanske bara är en inbillning när jag tänker efter. Jag kan inte förklara rubbet då jag och den andra killen suttit mest på olika håll, så han har pillat i gitarrerna så har jag gjort slutprylen hemma. Gällande trumljudet så hänvisar jag till mitt tidigare svar till Bone. Kan tillägga att det var mycket diskussion om trummorna, jag är inte så jätteförtjust i det moderna klickiga soundet, utan gillar gamla ångvältsidealet.

F.ö riktigt kul att du tycker det var bra musik. Har vart hemlig så har ju bara haft bandmedlemmarna att gå på...

Link to comment
Dela på andra sajter

(Har inte läst de andra inläggen)

Spontana intrycket: låter proffsigt och musiken bottnar fint, cool "linda blair-sång" 🙂 (hon i exorcisten alltså)

Enda invändningen är att helheten känns lite tunn, lite transistorradio, skulle vilja bredda ljudbilden lite, har iofs märkt att det meste låter skit på myspace, verkar vara kass streamning eller nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

(Har inte läst de andra inläggen)

Spontana intrycket: låter proffsigt och musiken bottnar fint, cool "linda blair-sång" :rolleyes: (hon i exorcisten alltså)

Enda invändningen är att helheten känns lite tunn, lite transistorradio, skulle vilja bredda ljudbilden lite, har iofs märkt att det meste låter skit på myspace, verkar vara kass streamning eller nåt

Jag har suttit och jämfört de mp3-spår jag har i datorn kontra streamingen på myspace, och visst låter det en hel del sämre, dels försvinner trummorna lite, och sången låter rätt mycket knasigare, men jag måste nog medge att det ändå är lite tunt, ska försöka åtgärda det i dagarna och fetta till lite. Har du ngt specifikt tips på vad jag skall dra upp i ljudbilden? Eller hur jag kan placera om instrumenten?

Tack för de fina omdömena i övrigt! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

HAr inte hört något av dig/er tidigare 😳 tror jag, men detta var helt klart BRA!

Verkar ha missat nåt 😆

Känns intressant att lyssna på, även om det i sig inte är "innovativ" och väldigt nyskapande (Något som jag absolut inte tycker är nödvändigt att metal skall vara förstås. Jag menar bara att detta får en 5:a av 5 möjliga av mig i hård konkurrens med en scen som ibland kan kännas väldigt likriktad, och det säger en hel del.). Vill ha den i min spelningslista så jag kan lyssna på den MÅNGA gånger, och kunna skriva en mer uttömmande kommentar. mp3 går bra 😄

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

HAr inte hört något av dig/er tidigare 😆 tror jag, men detta var helt klart BRA!

Verkar ha missat nåt 😆

Känns intressant att lyssna på, även om det i sig inte är "innovativ" och väldigt nyskapande (Något som jag absolut inte tycker är nödvändigt att metal skall vara förstås. Jag menar bara att detta får en 5:a av 5 möjliga av mig i hård konkurrens med en scen som ibland kan kännas väldigt likriktad, och det säger en hel del.). Vill ha den i min spelningslista så jag kan lyssna på den MÅNGA gånger, och kunna skriva en mer uttömmande kommentar. mp3 går bra 🙂

Ha det!

Vad skall man säga liksom? Självklart blir man glad..... eller får man bli det då man spelar sån här musik? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det var kul och konstruktiv kritik... men skulle vara kul att höra massa sågningar, för perfekt är det inte, och det är alltid kul att tvingas försvara och förklara, eller bara få input...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer några "sågningar"🙂

Ljudbilden är, som någon tidigare påpekat, lite skev. Det stora instrumentpaketet, d.v.s. rytmgitarrer, bas o sång, ligger väldigt 'nära' och kunde definitivt getts lite mer bredd. Trummorna mer avlägsna och har enligt min mening fått sig lite för stor mängd (opassande?) reverb. Sologitarrerna och keyboards hamnar också lite väl 'långt bort'.

Vad gäller låtarna så tänkte jag klaga på låtuppbyggnaden lite 😎 Jag tycker att låtarna är alldeles för "platta". Jag vill ha mer dynamik mellan riffen... om jag var er så hade jag försökt att göra den klassiska vers-bridge-refräng-uppbyggnaden mer uppebar. Som det är nu hittar jag inte någon form av ordentligt klimax låtarna och avsaknaden av det gör att mitt intresse för er som band svalnar direkt. Tyvärr. För i övrigt så håller ni definitivt en hög klass :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer några "sågningar"😉

Ljudbilden är, som någon tidigare påpekat, lite skev. Det stora instrumentpaketet, d.v.s. rytmgitarrer, bas o sång, ligger väldigt 'nära' och kunde definitivt getts lite mer bredd. Trummorna mer avlägsna och har enligt min mening fått sig lite för stor mängd (opassande?) reverb. Sologitarrerna och keyboards hamnar också lite väl 'långt bort'.

Vad gäller låtarna så tänkte jag klaga på låtuppbyggnaden lite 🙂 Jag tycker att låtarna är alldeles för "platta". Jag vill ha mer dynamik mellan riffen... om jag var er så hade jag försökt att göra den klassiska vers-bridge-refräng-uppbyggnaden mer uppebar. Som det är nu hittar jag inte någon form av ordentligt klimax låtarna och avsaknaden av det gör att mitt intresse för er som band svalnar direkt. Tyvärr. För i övrigt så håller ni definitivt en hög klass :S

Jag kan inte försvara trumplaceringingen mer än att det är helt enkelt kompromisser som fått stå för det, jag ville ha en ganska mullrig ljudbild ála -91 och gurorna är inspelat endast med två rytm-gitarrer placerade ganska mitti, jag borde breddat det lite och inte ha så torrt ljud på dem kanske, det är inte så ljupt heller. Skall testa att bredda dem lite, ska göra lite ändringar så skall vi mastra det "på riktigt". Kanske borde pilla igenom trummorna från början igen, för det är ganska mycket knas vi pillat till...

Jag håller kanske med gällande låtstrukturen, dock hade jag lite som mål då jag spelade in förproduktionerna till demot, det skulle ta maxx 2h att göra varje låt... visst, vissa riff var klara, men det gick rysligt fort, för jag ville ha lite ruffigare och mer rakt på sak. Men framledes skall vi nog jobba igenom arren bättre... för nu är det hela bandet som skall peta ihop resten av prylarna... jag har väl material till ett tjog låtar till om jag gräver lite i bakfickan.

Har inte det där med klimax lite med ljudet att göra, har ändå för mmig att det egentligen finns en topp i varje låt, men att det låter lite jämntjockt liksom... skall fnula på det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...